۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
رکود صنعت چاپ در مازندران| سنگ، کاغذ، قیچی دلالان در بازار نشر
بازار گزارش می‌دهد؛

رکود صنعت چاپ در مازندران| سنگ، کاغذ، قیچی دلالان در بازار نشر

ساری- گرانی کاغذ و ملزومات با همراهی دست های پشت پرده و دلالان، صنعت چاپ را در مازندران به رکود کشاند و هر روز مافیا بازی جدیدی را در این صنعت آغاز می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با داشتن ۵۳۳ چاپخانه و شمار کثیری روزنامه و نشریات قطب مهم کشور در حوزه صنعت چاپ و نشر محسوب می‌شود با این حال فعالان این حوزه از چالش‌های زیادی در رنج هستند.

کمبود و گرانی کاغذ از یک سو و گرانی ملزومات چاپ نظیر مرکب، الکل پاپ، زینگ و غیره چاپخانه‌های مازندران را به به رکود کشانده است. در عین حال بهره گیرندگان خدمات چاپ نیز از نوسانات قیمت در این حوزه گلایه مند هستند.

یک فعال حوزه نشر در مازندران با افزایش ۵۰ درصدی خدمات چاپ در استان اظهار داشت: چاپخانه‌های هر ماه نرخ جدیدی اعلام و دلیل آن را گرانی اقلام و ملزومات ذکر می‌کنند.

موسوی با اظهار این که کاغذ روزنامه‌ای تک رنگ از ۱۳ هزار تومان به ۱۷ تومان به و تک رنگ دو برگی به ۲۲ تومان رسیده است، افزود: همچنین نرخ تک برگ رنگی ۱۹ هزار تومان و دو برگ رنگ ۲۵ هزار تومان شده است.

گلایه چاپخانه داران نیز از گرانی‌های روزافزون ملزومات روز افزون چاچ آن روی سکه رکود در صنعت چاپ به شمار می‌رود، یکی از فعالان حوزه چاپ با بیان اینکه هر بند کاغذ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، افزود: این قیمت نسبت به دو ماه قبل دو برابر شده است.

رکود صنعت چاپ در مازندران| سنگ، کاغذ، قیچی دلالان در بازار نشر

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: هر برگ زینک نیز ۸۰ هزار تومان و هر بشکه الکل ۱۰ میلیون تومان و مرکب نیز سه میلیون تومان رسیده که هزینه‌های چاپ را دو چندان کرده است.

برخی از فعالان صنعت چاپ، مافیای کاغذ و ملزومات را در رکود بازار صنعت چاپ و نشر مؤثر می‌دانند و براین عقیده هستند که دولت برای حذف این مافیا باید کاغذ را مستقیم به چاپخانه داران بفروشد و در حال حاضر آنان مجبورند ملزومات مورد نیاز را از بازار سیاه تهیه کنند.

علی زارع رئیس منتخب اتحادیه چاپخانه‌داران مازندران با بیان این که صنعت چاپ جزو پنج صنعت برتر دنیا بوده که در جهان امروز به‌عنوان فراصنعت از آن نام می‌برند، افزود: صنعت چاپ بعد از صنعت اسلحه‌سازی بیشترین گردش مالی را به‌همراه دارد، برای افزایش تولیدات ناخالص داخلی و رونق اقتصادی باید در حوزه صنایع چاپ سرمایه‌گذاری کرده و از فروش فله‌ای مواد تولیدشده جلوگیری شود تا در بسته‌بندی‌های مناسب عرضه شود.

صنعت چاپ بعد از صنعت اسلحه‌سازی بیشترین گردش مالی را به‌همراه دارد، برای افزایش تولیدات ناخالص داخلی و رونق اقتصادی باید در حوزه صنایع چاپ سرمایه‌گذاری کرده و از فروش فله‌ای مواد تولیدشده جلوگیری شود

مدیر چاپ تکتم ساری ناوگان در گفتگو با خبرنگار بازار فرسوده چاپ را یکی از بزرگترین مشکل صنعت چاپ در کشور دانست و گفت: میانگین سنی ماشین آلات چاپ در کشور به ۴۰ سال می‌رسد، از این رو نوسازی این ماشین آلات برای رقابت با کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: افزایش بدون حد و اندازه قیمت کاغذ و ملزومات چاپ شامل؛ مرکب، الکل چاپ، زینک و غیره مشکل دیگر حال حاضر این صنعت است که به‌نوعی رکود اقتصادی به‌وجود آورده است، امید آنکه مسئولان امر نگاه ویژه ای به این بحث داشته باشند تا با کاهش قیمت کاغذ و ملزومات بتوانیم بازاری رقابتی داشته باشیم.

مازندران پیشرو در صنعت چاپ

از ۵۳۳ چاپخانه فعال در مازندران ۱۳۰ واحد بزرگ وابرچاپ هستند و این استان از نظر صنعت چاپ در کشور بی نظیر است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با اشاره به این که مازندران در صنعت چاپ و بسته بندی در کشور پیشرو هستند، افزود: ۵۳۳ چاپخانه اهم از دیجیتال و افست در استان فعالیت دارند و دستگاه‌های چاپ استان تخصصی هستند و حرفی برای گفتن دارند.

رکود صنعت چاپ در مازندران| سنگ، کاغذ، قیچی دلالان در بازار نشر

حسین جوادی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت چاپ استان به مشکل فراروی کاغذ چاپخانه‌ها اشاره و اضافه کرد: طبق تفاهم با صنایع چوب و کاغذ برای رفع این مشکل برنامه ریزی شده است.

آماده ساماندهی بازار کاغذ هستیم

دولت سیزدهم با حمایت از کارخانه چوب و کاغذ و تولید ۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی در کشور تابوی مافیای واردات این محصول را شکست. امید نیک نژاد مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به تأمین هفت هزار تن کاغذ چاپ و تحریم در قالب عقد تفاهم نامه با خانه کتاب ایران گفت: همچنین از شهریورماه هزار تن کاغذ چاپ و تحریر به وزارت ارشاد داده می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که این کارخانه در پی شکستن انحصار کاغذ وارداتی است، گفت: برای ساماندهی بازار کاغذ و رفع مشکلات فراروی آمادگی داریم کاغذ مورد نیاز با پنج تا شش هزار تومان زیر قیمت بازار عرضه کنیم.

وی وعده داد که سال آینده یک سوم کاغذ مورد نیاز چاپ و تحریر کشور در این کارخانه تولید شود.

به گزارش بازار بیش از چهار هزار تن کاغذ در انبار گمرکات نوشهر وجود دارد و طبق وعده وزیر فرهنگ و ارشاد این کاغذ بزودی ترخیص و در اختیار فعالان صنعت چاپ و نشر کشور و استان از جمله مازندران قرار می‌گیرد تا بخشی از دغدغه‌های این بخش مرتفع شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha