۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
صندوق رفاه و پیشرفت با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی راه اندازی می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صندوق رفاه و پیشرفت با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی راه اندازی می شود

اردبیل - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: صندوق رفاه و پیشرفت در استان ها با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی فعالیت خود را با هدف تحول اقتصادی آغاز می کند.

داود شایقی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در کنار همگرایی و وحدت نظر مسئولان و نمایندگان استان بانک ها هنوز از کاغذبازی فاصله نگرفته اند و فرآیند طولانی در پرداخت تسهیلات سرمایه گذاران و کارآفرینان را رنج می دهد.

وی از مدیران بانک های استان خواست؛ تا به کاهش این فرآیند طولانی کمک کرده و به صورت عملیاتی در این مسیر گام بردارند.

رشد جمعیت در اردبیل مثبت کمرنگ

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل ادامه داد: براساس آخرین سرشماری ها رشد جمعیت در استان اردبیل مثبت کمرنگ است ولی نگرانی ما از کاهش فرزندآوری است.

شایقی به توصیه جدی به خانواده ها برای فرزندآوری بیان کرد: هرچند مشکلات اقتصادی خانواده ها را در این زمینه کم رغبت کرده است ولی باید به افزایش جمعیت کمک کرد.

تالار شهر از ردیف اعتبار ملی خارج نشده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: پروژه های ملی دو دسته هستند که برخی از آنها پروژه های ملی خاص محسوب می شوند که راه آهن نمونه اعلای آن است.

شایقی گفت: برخی پروژه ها ملی – استانی بوده که در این زمینه تالار شهر براساس توافق وزارت ارشاد و سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است که در سال جاری نیز ۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه منابع در نظر گرفته شده است.

۵۰۰ پروژه نیمه تمام ملی و استانی داریم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: از یک هزار و ۵۰۰ پروژه زخمی و با پیشرفت ۱۰ تا ۹۰ درصد ۵۰۰ پروژه با پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصد در اولویت تکمیل و بهره برداری قرار دارد.

شایقی ادامه داد: با تامین اعتبار از ردیف های ملی و استانی می توان در دو سه سال آینده پرونده این پروژه ها را بسته و شاهد بهره برداری از این طرح ها باشیم.

وی اظهار کرد: کمیته برنامه ریزی شهرستان ها مکلف شده اند تا برای این طرح های آماده افتتاح منابع تکمیلی در نظر گرفته و بخشی از مطالبات پیمانکاران را نیز پرداخت کنند.

آمایش سرزمینی افق توسعه استان اردبیل را تا ۱۴۲۴ ترسیم کرده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: با تهیه و تدوین طرح آمایش افق توسعه استان اردبیل تا سال ۱۴۲۴ ترسیم شده تا براساس این سند و چشم انداز بتوانیم فعالیت های مختلف را هدفگذاری کنیم.

شایقی خاطرنشان کرد: در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور این سند چشم و چراغ حرکت تحولی و توسعه استان خواهد بود و قطعا در کنار آن سند توسعه شهرستان ها و سند توسعه اقتصادی و اشتغال روستاهای بالای ۴۰ خانوار نیز تهیه شده تا ما دیگر بعد از این چشم بسته عمل نکنیم.

رشد ۸ درصدی اقتصاد نیاز به ۷۷ هزار میلیارد تومان منابع دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل رویکرد دولت سیزدهم را رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصادی اعلام کرد و گفت: عوامل متعددی در رسیدن به این رشد ۸ درصدی دخیل هستند که ما با استخراج توانمندی های استان در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات درصدد رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد هستیم.

شایقی اضافه کرد: در این مسیر ۷۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید بخش خصوصی، دولتی و مشارکت بانک ها را در رسیدن به این چشم انداز شاهد باشیم.

وی بیان کرد: امیدواریم هرچه سریعتر اساسنامه تشکیل صندوق رفاه و پیشرفت استان ها ابلاغ شود تا با سرمایه اولیه ۲ هزار میلیارد تومانی در هر استان این صندوق در استان اردبیل نیز تشکیل و فعالیت خود را آغاز کند.

الزام فرمانداران به توزیع اعتبارات با محور رشد اقتصادی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل ادامه داد: با ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ و تشکیل جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان توزیع این اعتبارات براساس شاخص های تعیین شده به ویژه منطبق بر سند آمایش آغاز شده تا براساس رشد اقتصادی ۸ درصد افزایش اشتغال و کاهش بیکاری روند خوبی را در تزریق اعتبارات در سال ۱۴۰۱ شاهد باشیم.

شایقی تصریح کرد: امیدواریم در همه حوزه های توسعه استان از کشاورزی گرفته تا گردشگری و تدارک زیرساخت های شهرک های صنعتی بتوانیم در سال جاری شاهد تحول اساسی باشیم.

توزیع اعتبارات شهرستان ها با ۱۶ شاخص

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل اظهار کرد: در کشور مبنای توزیع اعتبارات جمعیت است ولی ما بالاتر از سهم ۱.۵۶ درصدی جمعیت استان بیش از ۳.۲ درصد اعتبارات کشور را دریافت کردیم.

شایقی خاطرنشان کرد: در استان اردبیل شاخص جمعیت مبنای توزیع اعتبارات نیست بلکه ۱۶ شاخص مهم از جمله محرومیت در توزیع اعتبارات تاثیرگذار بوده است.

وی بیان کرد: در حالی که ۴۷ درصد جمعیت استان در شهرستان اردبیل ساکن هستند تنها ۲۱ درصد اعتبارات سالانه به این شهرستان اختصاص می یابد در حالی که سایر مناطق استان به رغم جمعیت کمتر از اعتبارات خوبی برخوردار هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: ما با در نظر گرفتن سایر شاخص ها به غیر از جمعیت سعی کردیم به توسعه متوازن استان با هدف کمرنگ کردن مهاجرت کمک کنیم که این رشو توزیع اعتبارات نیز اعتراض خاصی را به دنبال نداشته است.

حمایت از شرکت های دانش بنیان در ارتقای بهره وری

شایقی ادامه داد: در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی حمایت های همه جانبه در این ۶ ماه از شرکت های دانش بنیان انجام شده و حتی به فعال کردن پروژه های نیمه فعال در این حوزه کمک کرده ایم.

وی گفت: فعال شدن شرکت های دانش بنیان نه تنها به افزایش بهره وری کمک خواهد کرد بلکه توان اقتصادی استان را چندین برابر ارتقا می دهد.

کد خبر: ۱۷۳٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha