۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
تشکیل وزارت بازرگانی باعث کنترل بر قیمت‌ها و تنظیم بازار می‌شود
معاون پارلمانی رئیس جمهور:

تشکیل وزارت بازرگانی باعث کنترل بر قیمت‌ها و تنظیم بازار می‌شود

حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی را یک اقدام منطقی توصیف و بیان کرد: با این کار دولت می‌تواند بر قیمت‌ها کنترل داشته باشد و بازار را تنظیم کند.

به گزارش بازار، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار پیگیر ایجاد وزارت بازرگانی با تفکیک وزارت صمت بودند، تصریح کرد: در حقیقت با پیشنهاد اعضای کمیسیون اجتماعی، موضوع تفکیک وزارت صمت را در دولت مطرح کردیم.

وی از وجود اختلاف نظر در دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت و بیان کرد: برخی در دولت بر این باور بودند که این طرح وقت گیر است زیرا تفکیک وزارت صمت بار مالی دارد و زمان بر است، اما در نهایت در دولت مورد موافقت قرار گرفت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اشاره کرد: طرحی که هم اکنون درباره آن صحبت می‌کنیم، قبلا مصوب مجلس بود اما شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته است و به مجلس بازگشت داده شده است. اگر آن چند ایراد جزئی برطرف شود، شورای نگهبان نیز بحثی درباره آن نخواهد داشت.

وی تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی را یک اقدام منطقی توصیف و بیان کرد: با این کار دولت می‌تواند بر قیمت‌ها کنترل داشته باشد و بازار را تنظیم کند. برخی بر این باور هستند که از ابتدا ادغام و تشکیل وزارت صمت اشتباه بود زیرا صنعت، معدن و تجارت یک زمانی چهار و سپس سه وزارتخانه بود. در حال حاضر ۲۵ درصد اقتصاد کشور در این وزارت خانه متمرکز شده است.

حسینی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه بخشی از وظایف وزارت بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، گفت: در حوزه کالاهایی اساسی، وزارت جهاد کشاورزی کارهایی که باید در وزارت بازرگانی انجام شود را بر عهده گرفته است و در نتیجه وقت وزارتخانه‌ای که باید به تولید بپردازد گرفته شده است و بخش زیادی از زمان این وزارتخانه مربوط به توزیع کالا است. بنابراین به یک وزارتخانه مستقلی برای انجام این کار نیاز داریم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اشاره کرد: در دولت جلسات تنظیم بازار را برگزار می‌کنیم اما این کار وقت گیر است و معاون اول رئیس جمهور باید برای این کار وقت قابل توجهی را اختصاص دهد. بدون تردید وقتی دستگاه مستقلی وجود داشته باشد، این کار بهتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به نگرانی برخی نمایندگان و کارشناسان از این موضوع که با تشکیل وزارت بازرگانی، واردات افزایش پیدا کند، اظهار کرد: چون وزارت بازرگانی کار تجارت را انجام می‌دهد، این نگرانی در برخی افراد وجود دارد که حجم واردات در برابر تولید افزایش پیدا کند؛ بدون تردید این موضوع در دولت مدیریت می‌شود زیرا دولت یکپارچه است و یک وزیر نمی‌تواند به راحتی واردات را به دلخواه انجام دهد و همه کارها بر اساس چارچوب‌های مشخص انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha