۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
راه‌اندازی دبیرخانه دائمی توانمندسازی اقتصادی در کشورهای اسلامی
مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد:

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی توانمندسازی اقتصادی در کشورهای اسلامی

به پیشنهاد بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام، دبیرخانه انتقال تجربه و دانش درزمینه توانمندسازی اقتصادی، محرومیت‌زدایی و تعاملات اقتصادی با محوریت پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای اسلامی راه‌اندازی می شود.

به گزارش بازار محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت که در کمیسیون اقتصادی هفتمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اهل بیت سخن می‌گفت، با اظهار امیدواری که ایران محور همکاری‌های بین‌المللی درخصوص تبادلات و انتقال تجربه و دانش در حوزه‌های توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و پیشرفت شود، افزود: کشورهای اسلامی می‌توانند همکاری‌های گسترده و سازنده‌ای در رفع محرومیت‌، توانمندسازی اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی با یکدیگر داشته باشند.

مدیرعامل بنیاد برکت از آمادگی برای انتقال تجارب به کشورهای اسلامی در زمینه مدل جامع پیشرفت مناطق محروم و توانمندسازی اقتصادی خبر داد و تاکید کرد: در این راستا می‌توان یک دبیرخانه دائمی را به منظور انتقال و تبادل تجربه برای محرومیت‌زدایی، مبارزه با فقر و توانمندسازی اقتصادی در میان کشورهای اسلامی و پیروان اهل بیت علیهم‌السلام راه‌اندازی کرد.
وی با اشاره به عضویت بیش از ۱۳۰ کشور در مجمع جهانی اهل بیت تصریح کرد: بنیاد برکت به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در کمیسیون اقتصادی این مجمع و با توجه به فعالیت‌هایی که در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی دارد، امکان همکاری مشترک جهت اجرای مدل جامع اشتغال زایی را با این کشورها دارد.
ترکمانه ادامه داد: بنیاد برکت علاوه بر ارائه پیشنهاد برای راه‌اندازی دبیرخانه دائمی توانمندسازی اقتصادی و محرومیت‌زدایی در میان کشورهای شرکت کننده در هفتمین مجمع جهانی اهل بیت، آماده همکاری با کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری حلال، گردشگری سلامت، استفاده از نظام های نوین سرمایه گذاری و همچنین صادرات و واردات کالاها و محصولات تولیدی است.
مدیرعامل بنیاد برکت با تاکید بر افزایش تبادلات تجاری میان کشورهای عضو مجمع جهانی اهل بیت خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که این کشورها پیروان اهل بیت هستند بنیاد برکت آماده هر گونه همکاری و برقراری تعاملات تجاری و اقتصادی برای تقویت این شبکه در سراسر جهان است.
وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری هفتمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اهل بیت در ایران شروع خوبی برای همکاری و تعامل بنیاد برکت با کشورهای شرکت کننده باشد.
ترکمانه تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در ایران در حوزه توانمندسازی اقتصادی جوامع محروم وجود دارد، بنیاد برکت می‌تواند تجربیات سازنده خود را در این حوزه در اختیار شیعیان و پیروان اهل بیت در کشورهای اسلامی قرار دهد.
مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد: امیدواریم که با این تعامل و همکاری شاهد توانمند شدن هر چه بیشتر شیعیان و محبین اهل بیت در سراسر جهان باشیم و این شبکه بتواند تاثیرگذاری بیشتری در تامین نیازها، رفع چالش ها، مناسبات اقتصادی دنیا داشته باشد.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری بنیاد برکت برای توانمندسازی و محرومیت‌زدایی مناطق محروم بیان کرد: عملکرد بنیاد برکت طی ۱۵ سال فعالیت نشان می‌دهد که مهم‌ترین دغدغه این بنیاد، رفع ریشه‌ای محرومیت در اقصی نقاط ایران اسلامی است و برای رسیدن به این هدف والا، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی همواره نخستین اولویت این بنیاد بوده است.
ترکمانه در تشریح فعالیت‌های بنیاد برکت در حوزه اشتغال‌زایی گفت: بنیاد برکت در قالب مدل جامع پیشرفت مناطق محروم و روستایی و با تاکید بر الگوهای توانمندسازی اقتصادی بنگاه‌محور، تسهیلات‌محور و کارگاهی نسبت به راه‌اندازی و احیای یک‌هزار و ۳۲ کارگاه‌های تولیدی و صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط اقدام کرده است که فراهم آمدن فرصت‌های کسب و کار برای ۲۲۵ هزار نفر را به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: همچنین در قالب آیین‌نامه و الگوهای نوین توانمندسازی اقتصادی که در سال‌های اخیر تدوین و در دستور کار بنیاد برکت قرار گرفته‌اند و با بهره‌گیری از شبکه ۹۵۰ نفری مجریان و تسهیل‌گران، تاکنون بیش از ۲۰۸ هزار طرح اشتغال زایی اجتماع‌محور با ظرفیت اشتغال ۶۲۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم و روستایی کشور به بهره‌برداری رسیده است.
مدیرعامل بنیاد برکت از اقدامات گسترده این بنیاد در حوزه‌های عمرانی و زیربنایی خبر داد و بیان کرد: بنیاد برکت همگام با اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی، ۵۸ هزار پروژه عمرانی و زیربنایی از جمله ساخت یک‌هزار و ۸۳۰ مدرسه با ۱۴ هزار کلاس درس، ساخت و تکمیل ۱۳ بیمارستان و ۲۲۰ مرکز و خانه‌ بهداشت، ساخت ۴۶ هزار مسکن محرومین، احداث یک‌هزار و ۶۵۰ مرکز فرهنگی و مذهبی و ۶ هزار طرح‌ دیگر شامل راه‌سازی، پل‌سازی، آب‌رسانی و برق‌رسانی را برای پیشرفت و آبادانی مناطق محروم عملیاتی کرده است.
ترکمانه خاطرنشان کرد: شرکت‌های مشارکتی و واحدهای صنعتی احیا شده توسط بنیاد برکت تاکنون موفق به صادرات ۴۷ میلیون دلار انواع محصولات خود به ۱۲ کشور شده‌اند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون زمینه همکاری و فعالیت‌های مشترک تجاری و توانمندسازی اقتصادی فراهم است و بایستی این فرصت را تبدیل به اقدام عملیاتی موثر نماییم.
گفتنی است، در حاشیه برگزاری هفتمین مجمع جهانی اهل بیت، نشست‌های دوجانبه‌ای بین بنیاد برکت و نمایندگان بیش از ۲۵ کشور برگزار و توافق شد پیاده‌سازی مدل جامع پیشرفت مناطق محروم و روستایی بنیاد برکت در این کشورها و تبادلات تجاری مشترک برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha