۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
زیتون، سیر و کشمش قابلیت‌های مهم صادرات زنجان؛ لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای بخش کشاورزی
بازار بررسی می‌کند؛

زیتون، سیر و کشمش قابلیت‌های مهم صادرات زنجان؛ لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای بخش کشاورزی

زنجان - تولید بیش از ۶۰ نوع محصول باغی و کشاورزی در زنجان، بیانگر ضرفیت بالای این استان در زمینه کشاورزی است، ظرفیتی که می‌تواند در صورت توجه به آن، سهم مهمی را در زمینه توسعه در بخش‌های مختلف به خصوص صادرات ایفا کند.

زهرا مقدمی؛ خبرگزاری بازار- استان زنجان با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای تنوع محصولات کشاورزی زیادی است.صادرات محصولات کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و ارزش افزوده دارد. 

در استان زنجان ۲۱ نوع محصول کشاورزی قابلیت صادرات دارد و این مهم فرصت بسیار طلایی برای توسعه اقتصادی در این استان است، صادرات محصولات کشاورزی یک مقوله مهم در صادرات است چرا که صادرات محصولات کشاورزی، مهم ترین قسمت صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

صادرات محصولات کشاورزی نیازمند برنامه‌ریزی منسجم

بخش کشاورزی سنگ بنای صادرات است و صادرات محصولات کشاورزی ایران از کشورهای همسایه آغاز می‌شود و سپس به حاشیه خلیج فارس می رسد. برای شناخت بهتر بازار صادراتی، باید منطقه خود را بشناسیم و هر صادر کننده‌ای که بتواند ارتباط لازم را کسب کند شانس بالایی برای همکاری دارد. 

با توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی باید برای صادرات برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دچار ضرر و زیان نشوند، صادرات محصولات کشاورزی امری ضروری است و صادرکنندگان به سبب سودهای غیر منطقی صادرات و خالی کردن انبارها بر بازار داخل نوساناتی را ایجاد می‌کنند که افزایش تعرفه بر کنترل قیمت و بازار نقش دارد. 

زنجان در محصول زیتون از نظر سطح و میزان تولید رتبه نخست کشوری را دارا است و بیش از دو میلیون تن محصول تولیدی مازاد بر نیاز استان قابلیت صادرات و استفاده در صنایع تبدیلی را دارد.

صادرات ۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی زنجان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بخش کشاورزی استان زنجان در حوزه صادرات عملکرد خوبی داشته است، افزود: طبق گزارشات در سال گذشته ۱۰ درصد صادرات استان در بخش کشاورزی است. 

جواد تاراسی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشمش ۴ درصد، رب و لبنیات به تربیت بیشترین صادرات استان در بخش کشاورزی است، افزود: استان زنجان دارای ظرفیت های خوب و ارزشمندی در زمینه توسعه صادرات در حوزه محصولات کشاورزی است که در این راستا برنامه ریزی منسجم و هدفمند در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود بیش از ۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی استان به کشورهای هدف صادر شده است، گفت: ارزش ریالی این میزان صادرات بیش از ۴۶ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱ درصدافزایش دارد. 

صادرات سیر در دستور کار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، با بیان اینکه در سال جاری صادرات استان در بخش کشاورزی را افزایش خواهیم داد، افزود: امسال بارش‌های خوبی در استان ثبت شد و به امید خدا اقلام زیادی از محصولات کشاورزی را به صادرات اختصاص خواهیم داد. 

صادرات سیر در دستور کار است و طبق سنوات گذشته صادرات کشمش، لبنیات و زیتون با قوت بیشتری انجام خواهد شد

تاراسی افزود: امسال صادرات سیر در دستور کار است و به جد دنبال می شود و طبق سنوات گذشته صادرات کشمش، لبنیات و زیتون با قوت بیشتری انجام  خواهد شد. 

وی  تصریح کرد: امیدواریم کشورهای مقصد تحت تاصیر بیماری کرونا قرار نگیرد و محصولات کشاورزی استان بیشتر به کشورهای عراق،سوریه، ترکیه و روسیه صادر می شود. 

۲۱ نوع محصول کشاورزی زنجان قابلیت صادرات دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، با بیان اینکه بحث صادرات محصولات کشاورزی امسال پر رنگ تر مورد توجه قرار می گیرد، افزود: امسال با همکاری اتاق تعاون و اداره صمت  صزادرات محصولات کشاورزی تقویت می شود. 

تاراسی با بیان اینکه بیش از ۲۱ نوع محصول کشاورزی زنجان قابلیت صادرات دارند، گفت: استان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف کشاورزی برخوردار است و در این زمینه جهاد کشاورزی استان برای توسعه صادرات در بخش کشاورزی برنامه ریزی لازم را دارد. 

وی اظهار کرد: انواع فرآوده های خام دامی شامل جوجه یک روزه، لبنیات، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، سیر، سیب زمینی، زیتون وکشمش از محصولات صادر شده است.

عراق ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، با بیان اینکه این محصولات کشاورزی به کشورهای عراق، روسیه،لهستان، افغانستان، کویت، مالزی، هلند، دانمارک، آلمان، اتریش، بلژیک، ایتالیا، امارات، ارمنستان، عراق، کویت و بحرین صادر می‌شود، افزود: کشور عراق ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات محصولات تولیدی استان است.

تاراسی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی تولیدی استان به کشور عراق صادر می‌شود و بازار خوبی برای زنجان است، ابراز داشت:  استان زنجان در زمینه تولید محصول انگور سه بخش مهم تولید، فرآوری و پیش فرآوری فعالیت دارد و  سالانه  ۱۸۰  هزار تن در استان زنجان تولید می‌شود. 

وی گفت: زنجان در بحث صادرات کشمش عملکرد بسیار خوبی را دارد وسالانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن کشمش از استان زنجان صادر  می شود که بیشترین سهم صادرات بخش کشاورزی استان را این محصول به خود اختصاص داده است.

زنجان در تولید سیر و زیتون سرآمد از دیگر استان‌ها

رییس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان هم با اشاره به فرصت‌های پیش روی بخش کشاورزی استان برای حضور در بازار کشورهای مختلف، گفت: زنجان در تولید سیر و زیتون از استان‌های سرآمد کشور محسوب شده و می‌تواند تأمین کمبود این محصول در  کشورهای مختلف را در دستور کار قرار دهد.

مهدی رنگ رونا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زیتون استان زنجان از محصولات اُرگانیکی است که عدم استفاده از سموم و ۲۸ درصد روغنی بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود، افزود: بخش مهمی از محصولات استان زنجان مازاد بر نباز استان است و ظرفیت ارزشمندی برای صادرات است.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است و بررسی ارتباط میان عوامل مؤثر بر صادرات این بخش، از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: این بخش علاوه بر تأمین امنیت غذایی، نقش مؤثری در توسعه اقتصادی، اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور دارد.

رنگ رونا با تاکید بر لزوم  شناسایی بازارهای هدف برای صادرات محصولات کشاورزی استان زنجان، از هند و اتحادیه کشو رهای اورآسیا به عنوان ظرفیتی ارزشمند در زمی‌نه توسعه صادرات کشاورزی استان زنجان نام برد. افزود:  استان زنجان ظرفیت افزایش صادرات محصولات کشاورزی به هند و کشورهای اورآسیا را دارد و بازار این کشورها نیاز زیادی به محصولات  کشاورزی استان زنجان دارد.

نبود روند تسهیل‌گری در حوزه صادرات محصول زیتون  

رئیس شورای ملی زیتون ایران مقوله صادرات محصول زیتون اشاره کرد و گفت: در صادرات زیتون حرفی برای گفتن نداریم و دلیل اصلی این امر نیز نبود روند تسهیل‌گری در حوزه صادرات این محصول است که نمونه بارز آن بلافروش ماندن ۶۰ درصد این محصول و مازاد تولید در انبارها است.

مهدی عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه منتظر پاسخ مسئولان برای دوران پساکرونا هستیم، خاطرنشان کرد: همکاری نکردن مسئولان باعث شده است تا چشم‌نداز کم‌سویی را در حوزه زیتون طارم متصور شویم. پارسال در حدود ۶۰۰۰ تن صادرات این محصول به صورت فله و در قالب چند برند معروف به ترکیه و عراق انجام شد اما برای امسال شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا برنامه و مکاتبه‌ای تا به امروز در این زمینه نداشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه شرایط کرونایی در کشور باعث شد تا نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد محصول زیتون طارم در انبارها باقی بماند، تصریح کرد: در همین راستا مکاتباتی با وزرای تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی ایران در راستای بحث جبران خسارت وارده به این محصول و فعالان این عرصه به واسطه شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادات این شورا به مسئولان ارشد کشور، جبران بخشی از به فروش نرفتن محصول زیتون در بازار شب عید که معمولا حدود ۳۰ درصد از محصول زیتون را شامل می‌شود، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد که فعالان این عرصه عملا هیچ‌گونه فروشی در ایام نوروز نداشته و ۳۰ درصد بازار را در این زمینه از دست بدهند، این در حالی است که بعد از تعطیلات عید نوروز نیز تداوم این شرایط باعث شد تا ۳۰ درصد دیگر بازار نیز از دست فعالان این عرصه خارج شده و در مجموع ۶۰ درصد بازار این محصول تا به امروز از دست رفته است.

حیف و میل سالانه ۷۲۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده در بخش صادرات زیتون

عباسی گفت: هرگونه صادرات و یا نقل و انتقالات منوط به بودن هویت محصولی که قرار است صادر شود، بستگی دارد. هویت در محصولات غذایی به معنای برخورداری از برند است. متاسفانه در استان زنجان واحدهای فرآوری زیتون هنوز موفق به کسب مجوز نشده‌اند و دلیل نداشتن مجوزهای بهره‌برداری نیز به خاطر بحث‌های زیست‌محیطی بوده است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران از فعالیت ۴۵ واحد فرآوری زیتون در شهرستان طارم که هنوز موفق به اخذ مجور فعالیت نشده‌اند خبر داد و با یادآوری اینکه تولیدات این واحدها به صورت فله‌ای عرضه شده و بسته‌بندی نمی‌شود، اظهار کرد: در همین راستا برای ترویج ، تشویق و ترغیب واحدهای صنایع تبدیلی باید بازارچه‌ای برای این فعالان در نظر گرفته شود که به همین منظور مجتمع زیتون را که بین سه‌راهی طارم و پلیس‌راه زنجان واقع شده، جانمایی کرده‌ایم.

وی یادآور شد: دولت سالیانه حدود ۷۲۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده در این زمینه از دست می‌دهد که سهم بخش خصوصی از این حیث ۱۶۰۰ میلیارد تومان است، لذا امروز وظیفه مسئولان این است که بحث برندسازی را در زنجان در اولویت کاری خود قرار داده و تا زمانی که برندسازی انجام نشود، ارزش‌افزوده زیادی را هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی از دست خواهد داد.

کد خبر: ۱۷٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha