۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
۱۰۰ میلیون تومانی که دیگر گره‌گشا نیست| گرانی چوب چالش جدی منبت‌کاران ملایری
بازار گزارش می‌دهد؛

۱۰۰ میلیون تومانی که دیگر گره‌گشا نیست| گرانی چوب چالش جدی منبت‌کاران ملایری

همدان- در حالی دولت پرداخت تسهیلات ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی به فعالان صنعت چوب را نهایی کرده که به گفته فعالان این حرفه با گرانی چوب حتی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات هم راه به‌جایی نمی‌برد و گره‌گشا نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: همان‌گونه که می‌دانیم هنر از دیرباز نزد ایرانیان است و بس، هنر یادگار سرانگشتان هنرمندانی است که از گذشته تا به امروز در راستای احیا و تداوم آن هنرمندانه کوشیده‌اند تا پرچم هنر و هنر ورزی در اهتزاز باشد و از نفس نیافتد.

متأسفانه علیرغم اینکه همگان برای هنر و هنرمندان قداست و اصالت خاص قائل هستند اما به‌وضوح و به‌کرات شاهد اجحاف مضاعف بر قشر اصیل و اهالی هنر کشور هستیم.

متأسفانه فراهم کردن امکانات و لوازم هنر در بیشتر موارد مورد ضعف و غفلت واقع‌شده به‌طوری‌که هنرمندان عنان اختیار ازدست‌داده و گاهی از عرضه هنر خود بازمی‌مانند.

هنرمندان عرصه هنر که خلق اثر شالوده ذهن و سرانگشتان هنرمندانه آن‌هاست برای خلق اثر هنری خود نیازمند حمایت و فراهم کردن ابزارآلات و امکانات لازم هستند، اما همیشه چندین درب بسته برای هنرمندان یکه‌تازی می‌کند و گاهی مشکلات چنان دمار از روزگار اهالی هنر درمی‌آورد که هنر خود را باوجوداینکه آن را همانند فرزندان خود می‌دانند، کنار می‌گذارند

ناگفته پیداست هنرمندان عرصه هنر که خلق اثر شالوده ذهن و سرانگشتان هنرمندانه آن‌هاست برای خلق اثر هنری خود نیازمند حمایت و فراهم کردن ابزارآلات و امکانات لازم هستند، اما همیشه چندین درب بسته برای هنرمندان یکه‌تازی می‌کند و گاهی مشکلات چنان دمار از روزگار اهالی هنر درمی‌آورد که هنر خود را باوجوداینکه آن را همانند فرزندان خود می‌دانند، کنار می‌گذارند.

اگر قدری مسئولین توجه خود را به‌سوی هنرمندان ایرانی معطوف سازند و هنر را فقط به یک نگاه خلاصه نکنند و از اعماق وجود بر احیای تاروپود آن و رفع مشکلات جامعه هنری اهتمام ورزند بی‌شک بهتر و ملموس‌تر می‌توانند بر مشکلات عرصه هنر فائق آیند و اجازه ندهند سوداگری و سو مدیریت و شرایط بغرنج و نگران‌کننده هنرمندان را با چالش و مشکل مواجه سازد تا آنجا که سرپنجه‌های هنر خود را با بغضی آکنده به مشکلات گره بزنند و گاهی آن‌قدر با مشکلات رودررو شوند که یارای ایستادن نداشته باشند.

استان همدان با ۴۰ هزار هنرمند نشان افتخار هنر و هنر ورزی را به خود اختصاص داده ولی از این تعداد هنرمند مگر چند نفر بدون دغدغه خاطر می‌توانند در عرصه هنر فعالیت مستمر داشته باشند؛ هر بار که پای صحبت یکی از هنرمندان می‌نشینیم حرف‌های بی‌شمار دارد و دل‌نازک هنرمندش با مشکلات آن‌چنان در ستیز است که آن سرش ناپیداست.

احمد محبی نیا هنرمند مجسمه‌ساز ملایری یکی از افراد بنام و فعال شهرستان ملایر در عرصه صنعت چوب است که پای صحبت‌های وی نشستیم و گفتگویی با او انجام دادیم.

۱۰۰ میلیون تومانی که دیگر گره‌گشا نیست| گرانی چوب چالش جدی منبت‌کاران ملایری

احمد محبی نیا مدیرعامل کارگاه مجسمه‌سازی و ساخت ظروف چوبی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه از ۱۰ الی ۱۲ سالگی وارد عرصه منبت‌کاری شده است، گفت: از سن ۱۸ سالگی در حرفه مجسمه‌سازی مشغول به فعالیت شدم.

محبی با اذعان بر اینکه مجسمه‌سازی را بدون استادیار آموختم ولی از تجربیات عموی خود در این مسیر استفاده کردم عنوان کرد: در حال حاضر دو سالی می‌شود که به‌صورت مستقل در عرصه مجسمه‌سازی فعال هستم.

تلاش‌ها تا به امروز نتیجه‌بخش بوده و توانستیم با کشورهایی ازجمله آلمان، انگلیس، فرانسه، سوئد، قطر، کویت و امارات متحده عربی ارتباط بگیریم

وی بابیان اینکه در چند سال اخیر کارهای هنری خود را به کشورهای دیگر صادر کردیم، اضافه کرد: در این راستا تلاش‌ها تا به امروز نتیجه‌بخش بوده و توانستیم با کشورهایی ازجمله آلمان، انگلیس، فرانسه، سوئد، قطر، کویت و امارات متحده عربی ارتباط بگیریم.

این هنرمند مجسمه‌ساز در تکمیل صحبت قبل خود اضافه کرد: در حال حاضر یک سری افراد را پیداکرده‌ایم که در رابطه با صادرات به‌نوعی پل ارتباطی ما هستند اما آنچه قابل‌ذکر است اینکه اگر تنها یکی از این کشورها سفارش دهد حداقل پول و ارز وارده برای شهرستان ملایر، ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود

این هنرمند مجسمه‌ساز در تکمیل مطلب قبل خود اضافه کرد: منظور از سود حاصله از ارزآوری ظروف چوبی به‌غیراز هزینه مواد اولیه و چوب مصرف‌شده و نیز جدا از دستمزد افرادی است که در ساخت کار سفارش شده همکاری می‌کنند و هزینه رنگ استفاده در ظروف چوبی نیز که لحاظ شود حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پول و ارزآوری عاید شهرستان ملایر می‌شود.

۱۰۰ میلیون تومانی که دیگر گره‌گشا نیست| گرانی چوب چالش جدی منبت‌کاران ملایری

محبی بابیان اینکه از کشور قطر سفارش ساخت یک مجسمه پنج‌متری را در دستور کارداریم، یادآوری کرد: البته فرد سفارش‌دهنده یک ایرانی مقیم کشور قطر است که سه رستوران بسیار لاکچری در قطر دارد و لوگویی که سفارش داده درواقع ساخت مجسمه یک آشپز به ارتفاع پنج‌متر است که از آن در فضای باز استفاده و با چوب ترمو ساخته می‌شود.

برخی کارهای ما در تهران به اسم کالاهای خارجی به فروش می‌رسد
وی بابیان اینکه تا به امروز ۵۰ درصد کار ساخت مجسمه به انجام رسیده است و در زمان مناسب رونمایی خواهد شد، عنوان کرد: برخی کارهای ما در تهران به اسم کالاهای خارجی به فروش می‌رسد.

محبی در جواب سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه در تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟ گفت: در تهیه مواد اولیه از ابتدا تا به امروز با مشکل مواجه بوده و هستیم اما بحث راه‌اندازی شرکت تعاونی در میان است که رئیس صنایع‌دستی، رئیس اتحادیه ملایر و تعدادی از دوستان فعال ما در شهرستان ملایر پیگیر این قضیه هستند که شرکت تعاونی تشکیل شود.

وی اضافه کرد: اگر شرکت تعاونی تشکیل شود مشکلات تأمین چوب و مواد اولیه مرتفع می‌شود و این مهم می‌تواند به روند اشتغال‌زایی و تولید بهتر کمک کند چراکه مشکل تأمین چوب بسیار چالش‌برانگیز است.

این هنرمند مجسمه‌ساز در تکمیل صحبت قبل خود بابیان اینکه هرزمان بار چوب وارد شهرستان ملایر می‌شود مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند، گفت: شهرستان ملایر به‌عنوان شهر جهانی منبت و چوب شناخته‌شده و با توجه به اینکه قریب به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم شهرستان ملایر در حوزه منبت و مبلمان کار می‌کنند تشکیل شرکت تعاونی چوب بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

محبی بابیان اینکه چوب‌های مورداستفاده بیشتر از کشور گرجستان وارد می‌شود، یادآوری کرد: با توجه به اینکه جنگل‌های ایران در تنفس به سر می‌برند اجازه برداشت چوب از آن‌ها داده نمی‌شود و این موضوع منجر به گرانی و واردات چوب شده است.

۱۵ روز پیش که برای خرید چوب اقدام کردیم هر مترمکعب چوب را باقیمت ۲۲ میلیون تومان خریداری کردیم درحالی‌که قبل از نوروز ۱۴۰۱ قیمت هر مترمکعب چوب حدود ۱۴ میلیون تومان بود

این هنرمند مجسمه‌ساز با عنوان اینکه تقریباً ۱۵ روز پیش که برای خرید چوب اقدام کردیم هر مترمکعب چوب را باقیمت ۲۲ میلیون تومان خریداری کردیم درحالی‌که قبل از نوروز ۱۴۰۱ قیمت هر مترمکعب چوب حدود ۱۴ میلیون تومان بود، یادآوری کرد: با این روند افزایش قیمت چوب قطعاً قدرت خرید مشتریان نیز کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

۱۰۰ میلیون تومانی که دیگر گره‌گشا نیست| گرانی چوب چالش جدی منبت‌کاران ملایری

این هنرمند مجسمه‌ساز پیرامون حمایت‌های صورت گرفته نیز بابیان اینکه از میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرگونه درخواستی که داشتیم تا جایی که در توانشان بود همکاری کرده‌اند، اظهار کرد: برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش اقدام کردیم و انصافاً تا به امروز فقط در حد حرف نبوده و به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند.

محبی در ادامه مشکل مکان و جا برای ایجاد کارگاه را از دیگر مشکلات حوزه کاری خود عنوان کرد و گفت: در راستای احداث کارگاه‌های تولید صنایع چوب در شهرک صنعتی زمین‌ها تقسیم‌بندی و وضعیت تا حدودی مشخص‌شده ولی فعلاً ۱۰۰ در صد کار پیش نرفته است.

این هنرمند مجسمه‌ساز به موضوع تخصیص زمین در شهرک صنعتی چوب ملایر اشاره کرد و بابیان اینکه انتظار نداریم که زمین‌ها را در درجه اول به ما واگذار کنند ولی انتظار داریم این زمین‌ها به کسانی که پیشکسوت صنایع چوب هستند تعلق بگیرد، گفت: بنده ازجمله هنرمندان قدیمی کار در صنعت چوب هستم به همین خاطر اگر حقی هم در رابطه با واگذاری زمین باشد باید هنرمندان پیشکسوت اولویت قرار گیرند.

اگر به‌صورت میدانی از شهرک صنایع چوب بازدید به عمل آید متوجه می‌شوید که به‌عنوان‌مثال طرف کارمند بانک یا شاغل دیگر حرفه‌ها است اما یک سوله از این شهرک را به خود اختصاص داده است

محبی اضافه کرد: اگر به‌صورت میدانی از شهرک صنایع چوب بازدید به عمل آید متوجه می‌شوید که به‌عنوان‌مثال طرف کارمند بانک یا شاغل دیگر حرفه‌ها است اما یک سوله از این شهرک را به خود اختصاص داده است.

این هنرمند مجسمه‌ساز در ادامه و در تکمیل صحبت قبل خود اظهار داشت: اگر به دنبال چرایی مسئله باشیم یکی از دلایل شاید این باشد که چون در اوایل احداث شهرک صنعتی چوب، زمین به‌وفور بوده هرکسی از راه رسیده برای خود سوله ایجاد کرده و حتی کسانی که شاید در کار مبلمان و چوب هم خیلی فعال نبودند از این امتیاز بهره‌مند شده‌اند.

محبی اضافه کرد: ما بر این ادعا نیستیم که در اوایل واگذاری زمین افراد به‌صورت غیرقانونی اقدام به ایجاد سوله در شهرک صنعتی چوب کرده‌اند ولی انتظار داریم از این به بعد واگذاری زمین‌ها به شکل عادلانه باشد و زمین‌ها به کسانی که در صنعت چوب فعالیت می‌کنند اختصاص پیدا کند.

مخارج اداره کارگاهم ماهیانه ۲۵ میلیون تومان هزینه در بردارد به‌طوری‌که مجبورم یک سری سفارش‌ها را که باقیمت پایین قبول کنم تا امورات کارگاه بچرخد اما آنچه مسلم است بنده به‌عنوان یک هنرمند در این صنعت نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه هستم

این هنرمند مجسمه‌ساز با عنوان اینکه اگر هنرمند حمایت شود به‌طوری‌که ذهنش درگیر تأمین مخارج نباشد موفق‌تر عمل خواهد کرد: گفت: در حال حاضر مخارج اداره کارگاهم ماهیانه ۲۵ میلیون تومان هزینه در بردارد به‌طوری‌که مجبورم یک سری سفارش‌ها را که باقیمت پایین قبول کنم تا امورات کارگاه بچرخد اما آنچه مسلم است بنده به‌عنوان یک هنرمند در این صنعت نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه هستم.

۱۰۰ میلیون تومانی که دیگر گره‌گشا نیست| گرانی چوب چالش جدی منبت‌کاران ملایری

محبی در تکمیل صحبت خود با عنوان اینکه با مطرح کردن مشکلات قصد جسارت به هیچ مسئولی را نداریم و انصافاً مسئولین امر تا جایی که ما رفتیم و بخشنامه داشتند ازنظر واگذاری تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دریغ نکرده و کمک کردند، اضافه کرد: مشکل اینجاست که واگذاری تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی در این صنعت اندازه ۱۰ هزارتویمان هم نمی‌تواند دست ما را بگیرد و به‌محض اینکه مبلغی از بانک دریافت می‌شود به یک‌چشم به هم زدنی خرج می‌شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز یادآوری کرد: بنده اگر چهار مترمکعب چوب خریداری کنم ۱۰۰ میلیون تومان باید پرداخت کنم اما آیا واقعاً با چهار متر چوب چند طرح مبل می‌توانم طراحی کنم؟

محبی در ادامه از طرح مبل کرگدن و فیل سخن گفت و اضافه کرد: روی این طرح با همکاری عموی خود حدود سه سال است به‌صورت شراکتی کار می‌کنیم.

محبی با عنوان اینکه ۹۰ درصد طرح‌های مبل و منبت ما قابلیت صادرات دارند، اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان ملایر که چند سالی است به‌عنوان شهر جهانی چوب از آن یاد می‌شود طرح مبل کرگدن و فیل را کرده‌ایم اما هنوز چوب آن در ایران موجود نیست.

هنر و هنرمند نیازمند حمایت جدی است و باید در این مسیر هر چند دشوار حمایت ها را پر رنگ تر کرد تا انگیزه فعالت بیشتر و امید و به کسب موفقیت ها قوی تر شود.

کد خبر: ۱۷۲٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha