۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
هرچیزی که باید درباره پروژکتور SMD و پروژکتور COB بدانید!

هرچیزی که باید درباره پروژکتور SMD و پروژکتور COB بدانید!

پروژکتور ال ای دی از جمله چراغ‌های ال ای دی است که مصارف فراوانی دارد.

به گزارش بازار، پروژکتور ال ای دی از جمله چراغ‌های ال ای دی است که مصارف فراوانی دارد. از نورپردازی محوطه و سوله گرفته تا روشنایی ورودی ساختمان، کارگاه، سالن ورزشی و یا فضای سبز با پروژکتور ال ای دی امکان پذیر است. دو دسته محبوب از پروژکتورهای ال ای دی بر اساس فرایند ساخت، پروژکتورهای COBو SMD هستند. درش این میان باید گفت که پروژکتور SMD و یا پروژکتور COB برخلاف تصور بسیاری از مردم، هر دو جزو پروژکتورهای ال ای دی محسوب می‌شوند و تفاوت آن‌ها در فرایند ساخت چراغ است. در ادامه به بررسی این دو پروژکتور به صورت کامل پرداخته‌ایم.

تفاوت دو پروژکتور ال ای دی SMD و COB

همانطور که گفته شد، پروژکتورهای COB و SMD هردو از دسته پروژکتورهای ال ای دی محسوب می‌شوند. در واقع تفاوت اصلی این دو پروژکتور در نوع چیپ به کار رفته در چراغ به عنوان منبع اصلی روشنایی است. در اینجا به دلیل پیچیدگی و تخصصی بودن فرایند عملکرد سیستم چراغ، از آن چشم‌پوشی می‌کنیم و نکاتی که درباره تفاوت این دو پروژکتور ال ای دی مهم‌تر است را بیان می‌کنیم. به صورت کلی پروژکتور SMD نسبت به پروژکتور COB فرایند ساخت قدیمی‌تری دارد. پروژکتور SMD معمولا از نوع COB ارزان‌تر است و کیفیت نوری و وضوح رنگ کمتری دارد. اما باید توجه داشت که این پروژکتور ال ای دی مزیت‌های فراوانی نیز دارد. از جمله اینکه نور آن پخش‌تر از پروژکتور COB است. علاوه بر این برای کسانی که به دنبال هزینه تمام شده کمتر هستند، این پروژکتور به صرفه‌تر است.

در پروژکتور COB، منبع‌های نوری به صورت دایره و یا مربع‌های زرد رنگ هستند که احتمالا آن‌ها را در فضاهای مختلف دیده‌اید. پروژکتور COB نور متمرکزتری داشته و نسبت به پروژکتور COB نور با کیفیت‌تری دارد.

کیفیت نور پروژکتور ال ای دی به چه عواملی بستگی دارد؟

در واقع وقتی از کیفیت نور پروژکتور ال ای دی صحبت می‌کنیم منظورمان چند فاکتور اساسی است. اولین و مهم‌ترین آن شاخص نمود رنگ است که به وضوح تفاوت آن قابل تشخیص است. شاخص نمود رنگ بیانگر میزان شباهت نمود رنگ اجسام زیر نور چراغ به نمود رنگی آن‌ها زیر نور خورشید است. هرچه شاخص نمود رنگ پروژکتور ال ای دی به ۱۰۰ یعنی شاخص خورشید نزدیک‌تر باشد، نور با کیفیت‌تری از خود ساطع می‌کند.

عامل مهم دیگر در تعیین کیفیت نور پروژکتور ال ای دی، سوسو زدن نور یا فلیکر است. این عامل توسط چیپ چراغ دیده می‌شود اما وجود یا عدم وجود آن به درایور پروژکتور ال ای دی بستگی دارد.نداشتن فلیکر (Flicker-Free) زمانی اهمیت می‌یابد که پروژکتور ال ای دی در مجاورت دوربین‌های مداربسته قرار گرفته باشد و کیفیت ضبط تصاویر به جهت حفظ امنیت، اهمیت داشته‌باشد.

کاربردهای پروژکتور COB و پروژکتور SMD چیست؟

به دلیل اینکه نور پروژکتور SMD پخش‌تر است، از این پروژکتور بیشتر برای روشنایی فضاهایی استفاده می‌شود که در آن‌ها اولویت، حفظ سطح روشنایی فضا با صرف هزینه کمتر است. به عنوان مثال در محوطه‌هایی که از پروژکتور ال ای دی برای روشنایی و حفظ امنیت استفاده می‌شود و یا انبارهای مختلف، این نوع پروژکتور ال ای دی بسیار پرکاربرد است.

از سویی دیگر پروژکتور COB معمولا در فضاهایی استفاده می‌شود که علاوه بر تامین نور کافی فضا، کیفیت این نور نیز اهمیت زیادی دارد و یا نیاز به نورپردازی فضا به صورت تخصصی است. همانطور که ذکر شد، نور پروژکتور COB متمرکزتر و با کیفیت بیشتری می‌تابد. از این رو در روشنایی وروردی فروشگاه‌ها و ساختمان‌ها، نورپردازی سالن‌های ورزشی، روف گاردن و از این دست فضاها که نیاز به حفظ زیبایی نماست، از این پروژکتور ال ای دی استفاده می‌شود.

ساختار بدنه پروژکتور COB و پروژکتور SMD

بدنه هر دوی این پروژکتورهای ال ای دی تقریبا شبیه به هم است با این تفاوت که معمولا پروژکتور COB ضخامت بیشتری دارد. بدنه هر دوی این پروژکتورها آلومینیومی است تا حرارت را به خوبی در سطح چراغ پخش کند و طول عمر چراغ کاهش پیدا نکند. در جلوی منبع نور نیز از شیشه سکوریت استفاده شده تا IP چراغ حفظ شود. تفاوت ظاهری این دو پروژکتور در نوع چیپ است. چیپ‌های پروژکتور SMD کوچکتر بوده و در تعداد زیاد، به صورت متراکم در کنار هم قرار گرفته‌اند اما چیپ پروژکتورهای COB معمولا تعدادشان کمتر از انگشت‌های یک دست بوده و به راحتی قابل تشخیص هستند. در هر دو چراغ هم از درایور الکترونیکی و یا ترانس به عنوان منبع تغذیه استفاده شده‌است.

پروژکتور SMD و COB را از کجا بخریم؟

از آنجا که پروژکتورهای LED تقریبا پرمصرف‌ترین چراغ در فضای خارجی محسوب می‌شوند، می‌توانید این چراغ ال ای دی را با مراجعه به بیشتر فروشگاه‌های روشنایی ال ای دی تهیه نمایید. راسته‌های مختلف فروش لوازم الکتریکی از جمله لاله‌زار تهران از جمله جاهایی هستند که این پروژکتورها به وفور در آن‌ها یافت می‌شود.

اگر برای خرید پروژکتور ال ای دی و یا استعلام قیمت پروژکتور ال ای دی، می‌خواهید بدون صرف انرژی و زمان زیاد این کار را انجام دهید، می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید پروژکتورهای ال ای دی اکووات با انواع با کیفیت‌ترین پروژکتورهای ال ای دی آشنا شده و خرید پروژکتور ال ای دی خود را به صورت آنلاین انجام دهید. علاوه بر این کارشناسان اکووات به صورت ۲۴ ساعته برای مشاوره نورپردازی و ثبت سفارش، حاضر هستند.

کد خبر: ۱۷۲٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha