۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
ورود تاسیسات خورشیدی به باغات سیب| پنل های خورشیدی منبع دوم درآمد کشاورزان می شوند

ورود تاسیسات خورشیدی به باغات سیب| پنل های خورشیدی منبع دوم درآمد کشاورزان می شوند

کشاورزان آلمانی برای اولین بار از پنلهای خورشیدی جهت ایجاد سایه درباغات سیب استفاده کرده و ضمن جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه‌ها، از برق تولیدی برای تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات مزارع استفاده کرده اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی جهان با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان و نیاز به غذای بیشتر در پی دستیابی به روشهای نوین کشت و برداشت در راستای بالا بردن میزان بهره وری است. در این بین متخصصان با استفاده از هوش مصنوعی و بهره گیری از تجهیزات نوین تا حدودی توانسته اند میزان ضایعات بخش کشاورزی را کاهش بدهند و از سوی دیگر میزان تولید را افزایش بدهند. با این وجود هر سال استفاده از روشهای جدیدتر و تکنولوژی های به روزتر در این صنعت رو به افزایش است. به طوری که به گزارش یورونیوز، اخیرا در مزارع سیب کشور آلمان از پنل های خورشیدی با چند هدف مهم استفاده می شود.

پنل های خورشیدی چگونه به کشاورز فرصت می دهد نهایت استفاده از زمین های خود را ببرد؟

در واقع یورونیوز می گوید: در برخی مزارع سیب کشور آلمان کشاورز با استفاده از «پنل های خورشیدی» ضمن اینکه سایه مورد نیاز باغ را فراهم می کنند، در تابستان جاری که در آلمان نیز بسیار گرم بوده است، برق فراوان تولید می کنند.

به گفته «کریستین ناچتوی» مالک یک مزرعه ارگانیک که از این پنل های خورشیدی استفاده می کند، این یک ایده ساده است که برای محافظت از باغ، بدون کاهش سطح رشد موجود و به ویژه حفظ تولید استفاده شده است ضمن اینکه در همان زمین کشاورزی، برق خورشیدی نیز تولید می شود.

کشاورز می تواند از برق تولید شده در مزرعه خود با کمک تاسیسات خورشیدی، برای تامین انرژی تاسیسات، ماشین آلات و همچنین منازل خود استفاده کنند

در واقع بر اساس این گزارش تاسیسات خورشیدی منبع دوم درآمدی را برای کشاورزان فراهم می کند. به این ترتیب پیش بینی می شود در آینده نزدیک تاسیسات خورشیدی در مقیاس بزرگ در زمین های زراعی به طور فزاینده ای در اروپا و آمریکای شمالی محبوب می شوند. به خصوص اینکه کارشناسان می گویند: این تاسیسات خورشیدی به کشاورزان این امکان را می دهند که از زمین های خود نهایت استفاده را ببرند و منبع دوم درآمد ایجاد کنند. از سوی دیگر نکته جالب توجه اینکه کشاورز می تواند از برق تولید شده در مزرعه خود با کمک تاسیسات خورشیدی، برای تامین انرژی تاسیسات و ماشین های خود و همچنین روشنایی منازل خود استفاده کنند.

با این وجود کارشناسان و خبرگان امر معتقدند به دست آوردن ترکیب مناسبی از محصول و خورشید دشوار است، زیرا انواع میوه های مدرن به خوبی با شرایط رشد خاص تنظیم شده اند و هر تغییری می تواند تعادل را از بین ببرد و اگر میوه آنها آسیب ببیند، رنگ نامناسب داشته باشد یا آنقدر شیرین نباشد که مصرف کنندگان دوست دارند در نهایت به ضرر کشاورزان تمام می شود.

به همین دلیل است که یک موسسه تحقیقاتی، در این حوزه با کشاورزان آلمانی همکاری می کند تا بررسی کند که کدام گونه‌ های سیب در زیر سایبان خورشیدی رشد می‌کنند و کدام نوع از سقف‌ های فتوولتائیک برای باغ‌ ها مناسب‌ تر هستند.

صفحات خورشیدی مانع آفتاب سوختگی میوه ها می شود

بر اساس این گزارش، اگرچه استفاده از تکنولوژی و ابزارهای نو نتایج مثبتی به همراه دارد اما می تواند همراه با خود نقص هایی را نیز داشته باشد و تغییراتی در محصولات نیز ایجاد کند. به طوری که «یورگن زیمر» کارشناس بخش خدمات کشاورزی این کشور می‌گوید: سیب‌هایی که در زیر پنل های خورشیدی کشت می شوند، امسال کمی کمتر از سیب‌هایی که زیر تورهای تگرگ (تورهایی که برای محافظت از محصولات حساس در برابر تگرگ استفاده می شود) کشت می‌شوند، شیرین هستند! اما نکته مثبت در این خصوص اینکه هیچ کدام از سیب هایی که در زیر این سقف های خورشیدی رشد کردند علیرغم تابش نور شدید خورشید که در ۲۴ ژوئیه جاری در این منطقه رخ داده، دچار آفتاب سوختگی نشدند. در حالی که تا ۱۸ درصد از میوه های بدون پوشش در آن روز دچار آفتاب سوختگی شدند.

با این وجود این کارشناس بخش کشاورزی می گوید: حداقل به دو تا سه سال زمان نیاز داریم تا همه شرایط آب و هوایی را که ممکن است رخ دهد، ثبت کنیم و به عملکرد و رنگی که گونه های مختلف درخت سیب تولید می کنند اشراف کامل پیدا کنیم.

محققان امیدوارند این آزمایش ها نشان دهد که محصولات باغی بخصوص میوه های درختی در زیر صفحات خورشیدی به درستی رشد می کنند. به ویژه اینکه این امر می تواند به جلوگیری از رقابت تولید انرژی تجدیدپذیر برای زمین های گرانبهای کشاورزی کمک کند.

کد خبر: ۱۷۲٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha