۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
اختصاص یارانه به نیروگاه‌های فسیلی مانع توسعه تجدیدپذیرهاست
مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران:

اختصاص یارانه به نیروگاه‌های فسیلی مانع توسعه تجدیدپذیرهاست

مدیر عامل انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران گفت: اختصاص یارانه به نیروگاه‌های فسیلی با بهره وری پایین، مانع از توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور شده است.

به گزارش بازار، سیدمسلم موسوی درچه، با بیان این که وزارت نیرو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: وزارت نیرو حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به انواع نیروگاه‌ها بدهی دارد و یکی از مشکلات فعلی کشور در تامین برق، مربوط به مدل اقتصادی وزارت نیرو است؛ یعنی تا زمانی که یارانه‌های برق و اقتصاد این وزارتخانه اصلاح نشود، سرمایه گذاری در احداث نیروگاه‌ها نیز اصلاح نخواهد شد.

وی افزود: به طور کلی در حوزه انرژی، باید دو اتفاق مهم رخ دهد؛ یکی افزایش بهره وری که هم اکنون در حوزه‌های سوخت، حرارت و برق، با هدررفت منابع ملی مواجه هستیم و دیگری، اصلاح کردن اقتصاد انرژی است.

این فعال حوزه انرژی تاکید کرد: علت پایین بودن بهره وری در قسمت‌های مختلف تولید، انتقال و مصرف انرژی، واقعی نبودن قیمت‌های حامل‌های انرژی است؛ البته منظور این نیست که این قیمت‌ها برای مصرف کننده نهایی واقعی شود، بلکه باید برای بازیگران زنجیره ارزش، واقعی شود.

وی تاکید کرد: اگر این قیمت‌ها واقعی شود، طی ۲ تا ۳ سال، بازگشت سرمایه گذاری اولیه رخ می‌دهد. در شرایطی فعلی، منابع ملی هدر می‌رود و هوشمندسازی انرژی نیز به علت نبود صرفه اقتصادی رخ نمی‌دهد.

آقای موسوی درچه گفت: سیاست اشتباه باعث شده که اکنون، به نیروگاه‌های فسیلی قدیمی با بهره وری پایین، یارانه‌های قابل توجهی می‌دهیم، اما در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اصرار بر این داریم که قیمت‌ها واقعی شود.

وی اضافه کرد: با توسعه بازار انرژی‌های تجدیدپذیر، در واقع یارانه‌ای هدر نمی‌رود؛ زیرا با ایجاد زنجیره صنعتی آن، اشتغال زیادی هم به وجود می‌آید. در حال حاضر، نگاه وزارت نیرو این است که بدهی‌های این وزارتخانه به بخش خصوصی در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش نیابد و به همین علت، سیاست خرید تضمینی را اصلاح نمی‌کند؛ این در حالی است که بدهی آن به نیروگاه‌های فسیلی، روز به روز در حال افزایش است!

کد خبر: ۱۷۲٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha