۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
شرکت‌های ایرانی از فرصت‌های صنعت ساختمان و کشاورزی کنیا استفاده کنند
سفیر کنیا در تهران:

شرکت‌های ایرانی از فرصت‌های صنعت ساختمان و کشاورزی کنیا استفاده کنند

سفیر کنیا در تهران، صنعت ساختمان و کشاورزی این کشور را برای توسعه همکاری دوجانبه مفید ارزیابی کرد و پیشنهاد داد شرکت‌های ایرانی از کنیا به‌عنوان پایگاهی برای تولید و صادرات محصولات خود استفاده کنند.

به گزارش بازار، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با تأکید بر اینکه همواره در طول سالیان گذشته فارس ارتباط اقتصادی خوبی با کشورهای آفریقایی از جمله کنیا داشته است، گفت: توسعه و تقویت روابط تجاری و اقتصادی استان فارس و کشور کنیا می‌تواند نویدبخش فصل جدیدی در توسعه اقتصادی فارس باشد.

رازقی در دیدار با سفیر کنیا در تهران بیان کرد: در سال‌های گذشته استان فارس به‌عنوان معین کشور آفریقا معرفی شد که به دنبال آن هیاتی از فارس به شرق آفریقا شامل کشورهای کنیا، تانزانیا، اوگاندا و زنگبار اعزام شدند و آنچه به‌صورت مشترک می‌توانست در روابط تجاری دو طرف دنبال شود بررسی شد که این امر دوباره پس از سال‌ها در حال پیگیری و احیا است.

وی به تبادلات بسیار خوبی که فارس با کنیا می‌تواند داشته باشد اشاره کرد و افزود: در گذشته فرصت‌های توسعه دوجانبه روابط تجاری و فرهنگی فارس و کشور کنیا بررسی شده و مطالعات کارشناسی و عملی در این زمینه انجام شده است.

رازقی با اشاره ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان فارس اظهار کرد: افزود: این استان در زمینه کشاورزی، گردشگری و پزشکی دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌توان با تکیه‌بر آنها روابط خود با دیگر کشورها را توسعه دهیم و همچنین وجود آثار تاریخی و فرهنگی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه و آثار تاریخی مربوط به دوران زندیه در فارس و شیراز، این استان را متمایز کرده است.

رئیس اتاق شیراز اضافه کرد: فارس با تولید سالانه ۱۴ میلیون تن محصولات کشاورزی نقش مهمی در تأمین نیازهای کشور و صادرات این محصولات به دیگر کشورها دارد که حوزه کشاورزی یکی از حوزه‌های مورد نظر ما برای گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی است.

وی ادامه داد: استان فارس از بزرگ‌ترین واردکنندگان موز برخوردار است که با توجه به فاصله کوتاه کنیا با ایران می‌توان با تبادل موز را با قیمت مناسب‌تری از کنیا وارد کنیم.

رازقی در ادامه یکی از اقدامات ارزشمند ایران را راه‌اندازی پارک و علم و فناوری در افریقا اشاره و عنوان کرد: در این رابطه ۲۰۰ شرکت از ایران به‌صورت دائمی فعالیت می‌کنند که این امر برای مبادلات تجاری بسیار سودمند است.

در ادامه این جلسه، حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه در سازمان توسعه تجارت ایران، بخش گسترش روابط تجاری با کشورهای آفریقایی در حال فعالیت است گفت: استان فارس دارای بخش‌های بسیار زیادی برای تجارت و مبادلات است و فارس همواره تجار باسابقه از دیرباز تاکنون اقدام به مبادله کالا با افریقا می‌کردند که امیدواریم هم‌اکنون نیز این تجارت گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه فارس در کشاورزی رتبه دو کشور و در بخش صنایع نیز رتبه ۴ صنعت در کشور را دارد افزود: یکی از مزیت‌های فارس نزدیکی به بنادر جنوبی کشور است که باعث می‌شود سرعت مبادلات تجاری و ارسال و واردات کالا در اسرع وقت انجام شود.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده یکی از محصولاتی که کشور کنیا لازم دارد مصالح ساختمانی است که با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد خاک نسوز کشور در معادن فارس واقع شده است به همین دلیل دارای تعداد زیادی واحدها و صنایع تولید کاشی و سرامیک در فارس و رتبه اول تعداد صنایع واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک در ایران هستیم و اکثراً دارای خطوط تولید به‌روز و مدرن دنیا هستند و بیشتر محصولات صادراتی است.

وی همچنین به تولید کارخانه جات مواد غذایی و صنایع تبدیلی فارس اشاره کرد و افزود: فارس دومین استان تولیدکننده محصولات کشاورزی و دارای تعداد بسیار زیادی کارخانه مواد غذایی در زمینه‌های تولیدات مختلف هستیم که اکثراً صادرات محور است.

در ادامه این جلسه جاشوآ گاتیمو، سفیر کنیا در تهران نیز با بیان اینکه رابطه و همکاری شیرازی‌ها با مردم ما به سالیان قدیم برمی‌گردد و در طول سال‌های مختلف همیشه همکاری خوبی بین دو طرف وجود داشته است گفت: تا امروز رابطه کشور ایران و کنیا بسیار خوب بوده است و خوشحالیم که امسال پنجاهمین سال همکاری روابط دیپلماتیک با ایران را جشن گرفتیم.

وی مبادلات در شیراز را برای کنیا مهم ذکر کرد و افزود: دلیل این اهمیت این است که در گذشته در شیراز کنسولگری داشتیم که در شیراز مستقر بود و متأسفانه این همکاری قطع شد و اکنون در حال تلاش هستیم این کنسولگری کنیا در شیراز راه‌اندازی کنیم که نشان‌دهنده اهمیت شیراز برای ما هست.

وی با ذکر فرصت‌ها و قابلیت‌های کنیا و شیراز گفت: در این رابطه تنها کشوری در قاره افریقا مرکز نوآوری و تکنولوژی ایران را دارد کنیا است که این مرکز به‌صورت نمایشگاه دائمی است تجار می‌تواند محصولات به‌صورت دائمی به نمایش بگذارند و بسیاری از تبادلات بازرگانی انجام می‌شود و فرصت بسیار خوبی برای ایران و کنیا بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ شرکت ایرانی به‌صورت فعال در این مرکز فعالیت می‌کنند که به دنبال این هستیم تعداد بیشتر شوند چراکه این برای رابطه تجاری بین دو کشور مفید است.

وی با بیان اینکه سفیر ایران در نایروبی نقش مهمی در پیشرفت تبادلات تجاری داشته است گفت: در این راستا سفیر ایران در حال تلاش است تا یک نمایشگاه دائمی در نایروبی راه‌اندازی شود برای ارائه محصولات ساختمانی که از ایران می‌آید به‌راحتی شرکت‌های ایرانی می‌توانند محصولات ارائه و کنیا می‌توانند تبادلات انجام دهند.

سفیر کنیا در تهران، پیشنهادی مبنی بر سرمایه‌گذاری و خط تولید در خود کنیا ارائه داد و افزود: با توجه به اینکه کنیا دروازه بزرگ ورود به افریقا شرقی است پیشنهاد می‌دهم در کنیا تولید انجام و همان‌جا بفروشید چون بازار بکری برای ارائه محصولات است که باعث می‌شود حتی هزینه کمتر شود به‌راحتی می‌شود سرمایه‌گذاری و محصولات بفروشید.

وی در خصوص کشاورزی و امنیت غذایی نیز گفت: کشور کنیا ازلحاظ کشاورزی دارای زمین‌های بسیار غنی و آب فراوان است که ایران با تکنولوژی که دارد به‌راحتی می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.

وی همچنین با اشاره به ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت توسط ایرانیان در کنیا گفت: صنعت ساختمان یکی از بازارهای بسیار خوب در این زمینه است که از سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار استقبال می‌کنیم.

سفیر کنیا در تهران به ارائه محصولاتی چون موز نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به فاصله نزدیک ایران با کنیا می‌توانیم محصولاتی همچون موز و میوه‌های استوایی را وارد کنیم.

وی همچنین به راه‌اندازی پرواز مستقیم از نایروبی به تهران اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این پرواز طول پرواز به ۴ ساعت کاهش پیدا می‌کند که به تقویت و توسعه تجارت دو کشور منجر می‌شود.

کد خبر: ۱۷۲٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha