۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
خام فروشی گیاهان دارویی صرفه اقتصادی ندارد؛ الزام ورود صنایع تبدیلی| رشد ۲۳۳درصدی قیمت خاکشیر
بازار گزارش می دهد؛

خام فروشی گیاهان دارویی صرفه اقتصادی ندارد؛ الزام ورود صنایع تبدیلی| رشد ۲۳۳درصدی قیمت خاکشیر

فعالان بخش گیاهان دارویی با تاکید بر اینکه خام فروشی صرفه اقتصادی ندارد، ورود صنایع تبدیلی به این حوزه را الزامی می دانند. برخی دیگر کاهش تولید و صادرات را دو عامل افزایش ۲۳۳درصدی قیمت خاکشیر میدانند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بحث توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از مباحث مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و به گفته مسئولان کشت دیم و آبی این محصولات روند رو به رشدی دارد اما به گفته فعالان این بخش، بازار گیاهان دارویی با نوسانات قیمتی بالایی روبرو است. همچنین به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه نمی توان پیش بینی چندان درستی در خصوص خشکسالی اخیر داشت به نظر می رسد این افزایش قیمت ها در بازار فعلا ادامه داشته باشد. با این وجود شنیده ها حاکی است وزارت جهاد همچنان بر طرح توسعه کشت گیاهان دارویی تاکید دارد و تولید با هدف تامین بازار داخل و از طرف دیگر صادرات به بازارهای جهانی را مد نظر دارد.

شکستن قیمت ها در بازار گیاهان دارویی در گروی افزایش بارشها و رشد تولید است

امید فتحی راد فعال حوزه در این خصوص به بازار می گوید: افزایش قیمت گیاهان دارویی در بازار داخل در مورد برخی محصولات به طور خاص چشمگیر بوده است که عمدتا ناشی از کاهش تولید است.

فتحی می افزاید: با این وجود در مورد برخی گیاهان دارویی که نیاز چندانی به بارش ندارند وضعیت خوب است اما غالب گیاهان وابسته به آب کاهشی بوده که امیدواریم در سال جاری بارشها قابل توجه باشد و با افزایش تولید، قیمت های بازار را بشکند.

وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشت گیاهان دارویی موفق نخواهد بود

امیر محمد حسین پور دیگر فعال حوزه گیاهان دارویی کشور نیز در خصوص وضعیت بازار گیاهان دارویی به خبرنگار بازار می گوید: وضعیت بازار نسبتا عادی است اما نوسان قیمتی همیشه در بازار ما بوده و هست.

حسین پور می افزاید: نوسانات قیمتی در حوزه گیاهان دارویی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما عمده ترین آنها کمبود یا نبود جنس در بازار است.

اقدام وزارت جهاد برای توسعه کشت گیاهان دارویی چندان موفق نخواهد بود چون هزینه های تولید بالا است و تولیدکنندگان نمی توانند با بهره برداران بخش گیاهان خودرو و وحشی رقابت کنند

وی با بیان اینکه امسال در حوزه گیاهان دارویی کاهش قابل توجه تولید داشتیم، می گوید: مساله اینجا است که این کاهش تولید عمدتا ناشی از این است که در کشور ما گیاهان دارویی معمولا کشت نمی شود و بیشتر به صورت خودرو رشد می کند.

حسین پور ادامه داد: بنابراین با کم شدن بارش و برخی مواقع عدم برداشت آنچه تولید می شود توسط بهره برداران، در بازار کمبود ایجاد می شود.

بر اساس این گزارش، در بحث توسعه کشت ۵ گیاه دارویی از جمله «گل محمدی و سیاه دانه» وزارت جهاد بسیار تاکید دارد و مشغول سرمایه گذاری است اما این فعال حوزه معتقد است چندان توفیقی در این مسیر رقم نخواهد خورد.

حسین پور ادامه می دهد: وزارت خانه چندان نمی تواند در توسعه کشت گیاهان دارویی تاثیر گذار باشد چون هزینه های تولید بسیار بالا است و قیمت تمام شده که بالا می آید تولید کننده نمی تواند با بهره بردارانی که گیاهان دارویی خودرو و وحشی را به بازار عرضه می کنند رقابت کند. چون در قسمت گیاهان دارویی خودرو هزینه ای برای تولید انجام نشده و لذا قیمت تمام شده پایین می آید.

خام فروشی در گیاهان دارویی مقرون به صرفه نیست

امیر وحدتی یکی دیگر از فعالان بخش گیاهان دارویی است که معتقد است وزارت جهاد کشاورزی تنها در صورتی می تواند در امر توسعه این محصولات موفق عمل کند که در بخش صنایع تبدیلی سرمایه گذاری کند.

خام فروشی در بخش گیاهان دارویی صرفه اقتصادی ندارد و لذا دولت و تولیدکنندگان باید به سمت سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی حرکت کنند تا تولیدی به صرفه داشته باشند

وحدتی به بازار می گوید: فردی که تولید گیاه دارویی دارد نباید متکی به خام فروشی باشد بلکه بایستی پا را فراتر از تولید صرف بگذارد و محصول را در صنایع تبدیلی وارد کنند.

وی ادامه می دهد: در واقع در این حوزه تولید کنندگان اگر بخواهند تولیدی به صرفه داشته باشند باید به اصطلاح شکل و فرمی به گیاه تولید شده بدهند که برای او مقرون به صرفه باشد. در غیر این صورت در حوزه گیاهان دارویی به صورت خاص خام فروشی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

با صادرات گیاهان دارویی بازار داخل به هم می ریزد

این فعال بخش گیاهان دارویی در خصوص وضعیت بازار صادراتی گیاهان دارویی نیز اظهار می دارد: تا جایی که بنده اطلاع دارم در این حوزه صادرات چندانی نداریم که در این امر نیز عوامل مختلفی موثر است از جمله اینکه بازاریابی چندانی برای این محصولات نمی گیرد و از سوی دیگر بازار داخل خود مصرف کننده غالب تولیدات است.

قیمت خاکشیر از ۶۰هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و به این ترتیب رشدی ۲۳۳درصدی را رقم زده است که عمدتا متاثر از کاهش تولید و صادرات آن به بازارهای خارجی است

وحدتی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان میزان صادرات را افزایش داد می گوید: اگر در همین وضعیت تولید و سپس صادر کنیم به دلیل کمبود در بازار قطعا قیمت ها در بازارهای داخلی چندین برابر می شود؛ یعنی بازار داخل به هم می ریزد بنابراین در بحث صادراتی باید تولیدات جداگانه و مخصوص این حوزه رقم بخورد.

رشد ۲۳۳ درصدی قیمت خاکشیر ظرف یک سال

بر اساس این گزارش روند قیمت گیاهان دارویی از ابتدای سال جاری افزایشی بوده و به نظر می رسد این روند کماکان ادامه دارد. با این وجود وحدتی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت ها در حوزه گیاهان دارویی نسبت به سال قبل چقدر بوده است می گوید: در ابتدا باید بدانید که در این حوزه بالغ بر ۵۰۰ قلم گیاه تولید می شود و بنابراین نمی توان به راحتی عدد واقعی افزایش قیمت ها را در کل محصولات به دست بیاوریم. اما آنچه مهم است این است که تفاوت قیمت نسبت به سال قبل بالا بوده است.

وی ادامه می دهد: یعنی جنسی مانند «خاکشیر» که سال قبل حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است امسال به بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده است و به این ترتیب رشدی ۲۳۳ درصدی داشته است.

وحدتی می افزاید: در واقع خاکشیر نسبت به سایر گیاهان دارویی تولیدی کشور در مقایسه با سال قبل بیشترین افزایش قیمت را داشته است که عمدتا از یک طرف به دلیل کاهش تولید و از سوی دیگر به دلیل صادر شدن این محصول بوده است.

کد خبر: ۱۷۲٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha