۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
موانــــــــع کشت گلخانه‌ای در استان سمنان
یادداشت؛

موانــــــــع کشت گلخانه‌ای در استان سمنان

سمنان- «یکی از موانع کشت گلخانه‌ای در استان سمنان فقدان صرفه اقتصادی است» بخشی از یادداشت محمد تقی رضوانی کارشناس کشاورزی برای بازار سمنان است.

محمدتقی رضوانی، بازار؛ یکی از موانع کشت گلخانه‌ای در استان سمنان فقدان صرفه اقتصادی است. در بسیاری از نقاط استان مانند کالپوش که هنوز کشاورزی به صورت دیم هم باقی است کشت گلخانه‌ای چندان صرفه اقتصادی نداشته و همچنین رغبتی هم بین بهره‌برداران بخش کشاورزی در این زمینه وجود ندارد و در دیگر مکان های استان نیز هزینه کشت گلخانه‌های بالا است.

از طرف دیگر کشت گلخانه‌ای بیشتر به نقاطی محدود شده که آب کافی برای کشاورزی ندارند در حالی که باید گفت این تصور که کشت گلخانه ای آب بسیار کمتری از کشت معمولی می‌بَرَد، اشتباه است چرا که شما برای توسعه کشت گلخانه‌ای نیاز به حفر استخر مناسب و عمدتاً متراژ بالا دارید که به نسبت کشت سنتی میزان قابل توجهی از آب را نیاز دارد در نتیجه این تصور اشتباه است که کشت گلخانه‌ای نیاز آبی بسیار کمتری از کشف سنتی دارد البته ناگفته نماند که مصرف آب کشاورزی در کشت گلخانه‌ای قطعاً کمتر است اما آنقدر که تصور می‌شود هم اختلاف زیاد نیست.

خرده مالکی و مشکلات آن

مشکل بعد در توسعه کشت گلخانه‌ای اما خرده مالکی و کوچک شدن اراضی است کشت گلخانه‌ای در صورتی جواب می‌دهد که بتوان مجتمع‌های گلخانه‌ را در وسعت‌های زیاد حتی با مالکان فراوان در یک منطقه انجام داد تا بتوان برخی از هزینه‌ها را هم‌پوشانی کرد اما خرده مالکی در استان سمنان سبب شده تا اراضی باغی و کشاورزی حتی به مساحت های زیر یک جریب تقسیم شوند.

این تصور که کشت گلخانه ای آب بسیار کمتری از کشت معمولی می‌بَرَد، اشتباه است

نتیجه کشت گلخانه‌ای در این اراضی معمولاً صرفه اقتصادی ندارد چرا که هزینه‌های آن بسیار بالا است مشکل دیگر خرده مالکی این است که سلیقه در انواع کشت دخیل می‌شود و در نتیجه زمین یک هکتاری که سابقاً یک مالک داشت حالا ده تصمیم‌گیرنده دارد و لذا هر کس ساز خودش را کوک می کند و این مشکل بعدی در توسعه کشت گلخانه‌ای استان سمنان محسوب می‌شود.

سخت‌گیری بانک‌ها

توسعه کشت گلخانه‌ای همچنین نتوانست آنطور که باید و شاید مشتری و بازار خود را در استان سمنان داشته باشد هر چند در پنج سال اخیر میزان مصرف کنندگان کشت‌های گلخانه‌ای بیشتر شده اما هنوز تا نقطه ایده آل فاصله بسیاری وجود دارد. مردم همچنان هم محصولات تولیدی زمین های کشاورزی و باغات را ترجیح می دهند و دید نادرستی نسبت به گلخانه وجود دارد. برخی همچنان فکر می کنند که محصولات گلخانه ای همراه با کود های فراوان و سموم کشت می شود که البته اینگونه هم نیست.

سخت‌گیری‌های بانکی برای اعطای تسهیلات از دیگر مشکلات گلخانه‌های استان سمنان است. گلخانه سرمایه‌گذاری است که با فوریت زمانی روبرو است چرا که ساخت گلخانه و زیرسازی، تامین لوله‌ و زه‌کشی و ... کار بسیار پرهزینه‌ای است و لذا نیاز فوری به وام بانکی یا سرمایه در گردش بیش از دیگر انواع کشت‌ها نیاز است حال آنکه بانک‌ها سرمایه‌گذاران را اذیت می‌کنند.

عجیب اینجا است که بانک‌ها برای وام در روستا سند شهری وثیقه می‌گیرند و این یکی از مشکلات است که متاسفانه کشت گلخانه‌ای و جایگزین ما درگیر آن است چرا که بیش از ۹۰ درصد گلخانه‌های استان سمنان در روستاها و مناطق روستایی استقرار دارد.

موانع تامین سوخت

در نهایت هم اگر سرمایه‌گذار از تمام این موضوعات هم به سلامت بگذرد، در زمینه تامین سوخت جایگزین و مشخصاً گازوئیل به دشواری برمی‌خورند. امروز گرفتن گازوئیل برای سوخت دیزل و جایگزین برای گلخانه‌ها یکی از دشوارترین کارهای در استان سمنان است.

توسعه کشت گلخانه‌ای همچنین نتوانست آنطور که باید و شاید مشتری و بازار خود را در استان سمنان داشته باشد

گلخانه اگر بخواهد گازوئیل بگیرد باید از اداره پست شروع کند ابتدا کد پستی دریافت کند و جی پی اس محل استقرار را اطلاع دهد سپس به جهاد کشاورزی بود، از آنجا باید به اداره گاز رفت تا استعلام گرفت پس از آن به جهاد بازگشت بعد از آن مجوزها را بررسی کرد سپس به شرکت نفت رفت تا او باز تمام این استعلام ها را بررسی کند و سپس حواله را صادر کند و پس از آن باید به جایگاه رفت و گازوئیل گرفت که برای هر هزار لیتر دست کم ۱۵ روز زمان از تولیدکننده می برد.

هزینه‌های بسیار از جمله بذر، گازوئیل و حمل و نقل و ... را نیز باید به این مجموعه افزود تا دریافت که گلخانه در استان سمنان با چه موانعی روبرو است اما بازهم علی رغم تمام این مشکلات گلخانه‌های بزرگ و مجتمع‌ها که دست کم بالغ بر یک هکتار باشند، همچنان این نوع کشت می تواند موفق باشد اگر مسئولان همراهی بیشتری با آن داشته باشند.

کد خبر: ۱۷۲٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha