۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
همدان ظرفیت بارنداز انباری غرب کشور را دارد| لزوم ارائه آمار صحیح برای دوری از گمراهی
گزارش خبری بازار؛

همدان ظرفیت بارنداز انباری غرب کشور را دارد| لزوم ارائه آمار صحیح برای دوری از گمراهی

همدان - همدان به لحاظ موقعیت ویژه پتانسیل بهره مندی از یک بار انداز انباری جدا از پایانه صادراتی را دارد و دولت و بخش خصوصی در کنار هم باید زمینه تحقق آن را فراهم کنند.

بازار؛ گروه استان ها: کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی همدان یکبار دیگر اعضای خود را گرد هم آورد تا آخرین موضوعات مرتبط با این حوزه به بحث و گفتگو گذاشته شود که در این نشست مطالبی پیرامون چگونگی پرداخت آنلاین مالیات، مشکلات تعهد ارزی و تصمیم برای ایجاد بارانداز انباری به گفتگو گذاشته شد.

علی اصغر زبردست ظهر شنبه در جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی همدان در رابطه با قطع بودن سامانه مالیاتی برای وارد کنندگان کالا با اشاره به اینکه این موضوع را باید وزارت صنعت، معدن و تجارت حل کند، گفت: به اعضای کمیسیون‌ها ابلاغ کردیم که مسائل و مشکلات قابل پیگیری و طرح را به صورت کتبی به اتاق بازرگانی اعلام کنند.

وی بااشاره به اینکه صادرکننده کالای خود را لب مرز می‌فروشد و کالا را افراد دیگری صادر می‌کنند و بعد صادر کننده برای پرداخت مالیات با مشکلات متعدد روبرو می شود، بیان کرد: باید ریشه مشکل را یافت چراکه برای ما قانع کننده نیست که صادر کننده فروش داخلی انجام دهد و مالیات پرداخت کند اما صادرات انجام ندهد.

رئیس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه مشکل برگشت ارز تا حدودی حل و رفع رجوع شده جز تعدادی که مربوط به سال ۹۷ است، گفت: برگشت پول فقط به دلیل اینکه از سیستم بانکی انجام نمی‌شود کمی مشکل است اما با صراف می‌توان کار کرد.

ما فعالان اقتصادی پذیرفته‌ایم تا زمانی که مسائل اقتصادی کشور به مسائل سیاسی گره خورده باشد موانع متعددی برای فعالیت های اقتصادی جاری و ساری خواهد بود

وی اضافه کرد: ما فعالان اقتصادی پذیرفته‌ایم تا زمانی که مسائل اقتصادی کشور به مسائل سیاسی گره خورده باشد موانع متعددی برای فعالیت های اقتصادی جاری و ساری خواهد بود.

همدان ظرفیت بارنداز انباری غرب کشور را دارد| لزوم ارائه آمار صحیح برای دوری از گمراهی

رئیس اتاق بازرگانی همدان افزود: اتاق بازرگانی مسئول اجرایی نیست و ما در اتاق بازرگانی فعال اقتصادی را تشویق ، ترغیب و در حیطه اختیارات حمایت می‌کنیم.

برخی به دنبال فرجی هستند تا دولت تعهد ارزی آنها را ببخشد و دولت نیز هیچ وقت چنین کاری نخواهد کرد

وی با تاکید بر اینکه واقعی کردن آمارها ما را از گمراهی خارج می‌کند، ادامه داد: ما به اندازه کافی برای بازرگان‌هایی که در سال ۹۷ ارز برنگردانده اند جلسه برگزار کردیم و حرف زده‌ایم و موضوع پیگیری شده اما آنچه مشهود است برخی به دنبال فرجی هستند تا دولت تعهد ارزی آنها را ببخشد و دولت نیز هیچ وقت چنین کاری نخواهد کرد.

زبردست در ادامه به موضوع ساخت انبار تخلیه بار در کنار ایستگاه راه آهن همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در زمینه انبار تخلیه در دو بخش می‌توان کار کرد، اضافه کرد: در یک بخش دولت می‌تواند انبار سازی کند و در بخش دیگر دولت می‌تواند به بخش خصوصی زمین بدهد تا انبار سازی صورت گیرد و اگر زمین داده نشده باید پیگیری انجام شود.

پایانه صادراتی باید مشخصات خاص خود را داشته باشد ضمن اینکه راه آهن همدان برای باربری پیش بینی شده بود

وی با تاکید بر اینکه در غرب کشور، همدان ظرفیت داشتن یک بار انداز انباری را جدای از پایانه صادراتی دارد، عنوان کرد: پایانه صادراتی باید مشخصات خاص خود را داشته باشد ضمن اینکه راه آهن همدان برای باربری پیش بینی شده بود.

محمدرضا ابراهیمی دبیر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون سه جلسه کمیسیون تجارت برگزار شده است، اظهار کرد: یک جلسه در فروردین ماه با هیئت رئیسه در راستای مسائل و موارد قابل پیگیری در سال جاری برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ماهر صنعت نیز با بیان اینکه در زمان انجام واردات از وارد کننده چهار درصد مالیات علی الحساب برداشته می‌شود که باید به صورت آنلاین پرداخت شود، ادامه داد: این مالیات علی الحساب به مدت سه سال به صورت آنلاین پرداخت می‌شد اما بیشتر از یکسال است که سامانه مالیاتی قطع شده است.

سعید شاهرخ با بیان اینکه برای پرداخت چهار درصد مالیات علی الحساب واردات باید بار در گمرک بماند تا فیش واریزی را به تهران ببریم، افزود: متاسفانه این موضوع به گونه ای است که در تهران توسط یک کارمند به صورت دستی ثبت اطلاعات می شود که این روند به شدت سرعت انجام فرایند صادرات را کند کرده است.

تعلیق ۴۴ فقره کارت بازرگانی

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مشکلات ارزی تعهد مربوط به سال ۹۷ و ۱۰ درصد مربوط به ۹۸ است، اظهار کرد: ۴۴ فقره کارت بازرگانی تعلیق شده که مربوط به سال ۹۷ یا ۹۸ است.

همدان ظرفیت بارنداز انباری غرب کشور را دارد| لزوم ارائه آمار صحیح برای دوری از گمراهی

شاخصی با اشاره به اینکه صاحبان کارت‌های بازرگانی تعلیق شده یا با کارت بازرگانی کار نکردند یا با روش‌های دیگری کار خود را انجام می‌دهند، گفت: طبق آخرین بخشنامه متعهدان ارزی سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱ فرصت دارند برای معافیت مالیاتی رفع تعهد ارزی انجام دهند.

طی چهار ماه امسال از گمرک همدان و سایر گمرکات ۱۴۶ میلیون دلار صادرات انجام شده که مبلغ ۲۸میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از گمرک همدان و ۱۱۷ میلیون دلار از سایر گمرکات بوده است

وی افزود: طی چهار ماه امسال از گمرک همدان و سایر گمرکات ۱۴۶ میلیون دلار صادرات انجام شده که مبلغ ۲۸میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از گمرک همدان و ۱۱۷ میلیون دلار از سایر گمرکات بوده است.

شاخصی با اشاره به اینکه صادرات انجام شده در بخش صنعت و معدن هفت درصد، کشاورزی ۱۶ درصد، صنایع دستی ۱۲ درصد، خدمات فنی و مهندسی صفر بوده است، اضافه کرد: ۱۰ درصد از هدفگذاری صادرات سال جاری محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماه نخست سال گذشته ۲۲۴ میلیون دلار صادرات انجام شده بود، بیان کرد: صادرات امسال از نظر ارزی ۳۵ درصد افزایش داشته اما از نظر وزنی کاهش داشته است.

فریبرز پیرایش مسئول خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی نیز در پایان با اشاره به اینکه از نظر تمدید کارت بازرگانی ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشتیم و یکی‌از دلایل اصلی این‌ کاهش تمدید کارت بازرگانی موضوع تعهد ارزی است، ادامه داد: اکثر افرادی که کارت بازرگانی آنها تعلیق شده، کارت بازرگانی را به کارت عضویت تبدیل کرده اند.

کد خبر: ۱۷۲٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha