۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
شرایط شرکت در آزمون آیین‌نامه ۱۴۰۱

شرایط شرکت در آزمون آیین‌نامه ۱۴۰۱

کسانی که قصد دارد گواهی‌نامه بگیرند، اول‌ازهمه باید گواهی‌نامه پایه سوم بگیرند، وقتی گواهی‌نامه پایه سوم آنها تأیید شد، یک گواهی‌نامه موقع یک‌ساله با محدودیت‌های به متقاضی خواهند داد.

به گزارش بازار، کسانی که قصد دارد گواهی‌نامه بگیرند، اول‌ازهمه باید گواهی‌نامه پایه سوم بگیرند، وقتی گواهی‌نامه پایه سوم آنها تأیید شد، یک گواهی‌نامه موقع یک‌ساله با محدودیت‌های به متقاضی خواهند داد. طی این یک سال متقاضی فقط حق تردد در شهر محل سکونت خود را دارد. حق رانندگی در شب یعنی از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح را ندارد و باید یک فرد گواهی‌نامه دار کنار او باشد.

در صورت رعایت قوانین و مقررات و عدم تخلف و نداشتن نمره منفی بعد از یک سال گواهی‌نامه او تبدیل به گواهی‌نامه‌ی پایه ۲ پنج‌ساله یا ده‌ساله خواهد شد. اما اگر طی این یک سال تخلفی کرد گواهی‌نامه او باطل خواهد شد و باید مجدد دوره‌های آموزشی را ببیند و مجدد امتحان بدهد و هزینه‌های آن هم همه از نو باید پرداخت کند. گواهی‌نامه پایه ۳ و پایه ۲ حداکثر ماشین‌های زیر ۵ تن و حداکثر ۹ نفر خواهد بود.

مدارک لازم برای آزمون آیین‌نامه

برای دریافت گواهی‌نامه پایه سوم اولاً باید ۱۸ سال تمام داشته باشید، در ثانی سلامت کامل روانی و جسمی شما تأیید شده باشد. اما مدارکی که باید هنگام ثبت‌نام همراه داشته باشید.

  1. ۸ قطعه عکس ۳*۴ تمام‌رخ بدون وسایل اضافی مانند عینک و کلاه باید باشد. البته برای بانوان حفظ حجاب و پوشش اسلامی اجباری است. (خانم‌ها نباید موهایشان بیرون باشد، آرایش نباید داشته باشند، مقنعه یا چادر پوشیده باشند)

  2. برای شرکت در آزمون باید کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه کاردکس و پرونده آموزشی که در آموزشگاه است، ارائه بدهید.

  3. قبل از ثبت‌نام باید گروه خونی شما مشخص باشد تا در گواهی‌نامه درج شود، برای این کار باید به مراکز پزشکی مجاز برای دریافت کارت گروه خونی اقدام کنید.

  4. باید گواهی صحت سلامت روانی و جسمی شما توسط پزشک معتمد راهنمایی‌ورانندگی تأیید شده باشد. این گواهی‌نامه هنگام ثبت‌نام به‌صورت معرفی‌نامه توسط آموزشگاه به شما داده می‌شود که باید نزد پزشک معتمد بروید تا تأیید کند.

  5. اصل شناسنامه به هماره کپی صفحه اول و در صورت داشتن توضیحات کپی از صفحه‌ی توضیحات الزامی است

  6. واریز فیش‌های بانکی مربوط به آموزشگاه و آزمون‌ها که معمولاً باید به شماره حسابی که می‌دهند از بانک ملی باید واریز کنید.

  7. اصل کارت ملی و کپی آن الزامی است

  8. تعین وضعیت نظام‌وظیفه: کارت پایان خدمت، یا معافیت کفالت، گواهی اشتغال به تحصل از آموزش‌وپرورش یا شماره معافیت تحصیلی که از دانشگاه باید گرفته شود. برای کسانی که معافیت پزشکی دارند، ارجاع به کمسیون پزشکی داده می‌شوند و تأییدیه از کمسیون پزشکی آورده شود.
    برای این افرادی که مشکل جسمی دارند و معافیت پزشکی دارند احتمالاً دنده اتوماتیک، فرمان هیدرولیک، یا ترمز و کلاج دستی و... صادر شود که در گواهی‌نامه هم به‌صورت تبصره قید خواهد شد. تا قبل از سال ۱۳۹۶ طبق قوانین کسانی که مشغول به خدمت بودند نمی‌توانستند در آزمون شرکت کنند و باید پایان خدمت آنان صادر می‌شد. اما از سال ۱۳۹۶ طبق قانون دیگر افرادی هم که مشغول به خدمت هستند با آوردن نامه از مسئولان مربوطه پادگان می‌توانند گواهی‌نامه بگیرند.

اطلاعات بیشتر برای آزمون آیین نامه اصلی کلیک کنید. شما میتوانید با این سایت نمونه سوالات را مشاهده کنید با جواب های آماده برای شما قابل مشاهده هست.

شرایط شرکت در آزمون آیین‌نامه

با تکمیل مدارک خواسته شدن و ارائه آن به آموزشگاه راهنمایی رانندگی مجاز باید مراحل زیر را طی کنید:

  • پنج جلسه کلاس تئوری که در آموزشگاهی که ثبت‌نام کرده‌اید، برقرار می‌شود که این کلاس‌ها را باید حتماً حضور داشته باشید.

  • بعد از ۵ جلسه کلاس تئوری باید در ۱۰ جلسه کلاس عملی و شهری که توسط مربیان آموزشگاه با ماشین‌های مخصوصی که دارند برگزار می‌شود باید شرکت کنید.
    کلاس‌های عملی به این صورت است که متقاضی به‌عنوان راننده و مربی در کنار او با داشتن ترمز و کلاج مخصوص مربی در سمت شاگرد که برای مواقع ضروری گذاشته شده در سطح شهر تردد کند تا کاملاً بر رانندگی مسلط شود. این ماشین‌ها تابلوهای احتیاط دارند که دیگر رانندگان متوجه ناشی بودن و آموزشی بودن بشوند. نمونه سوالات تابلو ها را در این بخش مشاهده کنید.

  • بعد از طی‌کردن کلاس‌های تئوری و عملی آموزشی، باید در آزمون مقدماتی که توسط آموزشگاه گرفته می‌شود شرکت کنید. این آزمون به‌صورت ۴ گزینه‌ای است و حداکثر مجاز پاسخ اشتباه ۴ مورد است.

  • با قبولی در آزمون مقدماتی باید در آزمون اصلی که توسط پلیس راهنمایی رانندگی گرفته می‌شود شرکت کنید، این آزمون مانند آزمون مقدماتی است، با این تفاوت که به‌مراتب این آزمون سخت‌تر و تخصصی تر است.

  • با قبولی در آزمون اصلی مجاز به شرکت در آزمون شهری که توسط افسر راهنمایی رانندگی به‌صورت عملی گرفته می‌شود و شما باید در کنار افسر رانندگی کنید گرفته می‌شود با قبولی در این آزمون افسر راهنمایی رانندگی به شما مجوز دریافت گواهی‌نامه موقت یک‌ساله خواهد داد.

منبع: driving-regulations.ir

کد خبر: ۱۷۲٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha