۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کارخانه های اشتباهی؛ خواب سرمایه در پسکرانه های بنادر
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

کارخانه های اشتباهی؛ خواب سرمایه در پسکرانه های بنادر

 ساری- استقرار اشتباهی برخی کارخانه های غیرضرور در سایت های بنادر طی سال های سال نه تنها گره ای از تولید باز نکرد بلکه خود به معظلی در پسکرانه ها مبدل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: طی سال های گذشته براساس سیاست های نامشخص،برخی صنایع و واحدهای تولیدی در مازندران در سایت های بنادر استان جانمایی شدند. بررسی میدانی برخی از کارخانه هایی که سالیان سال در سایت های بنادر راه اندازی شدند، نشان می دهد که برخی از کارخانه ها راکد و تعطیل و برخی دیگر نیز نیمه فعال هستند.

بندر امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی آن هزار و ۶۰ هکتار وسعت دارد که سطحی از پسکرانه در اختیار شرکت ها و واحدهای تولیدی قرار دارد و بسیاری ازاین کارخانه ها نیمه جان فعالیت می کنند.

برخی کارخانه ها اشتباهی مستقر شدند

کارخانه هایی نظیر فولاد دماوند، کارخانه چوب از جمله کارخانه هایی به شمار می روند که به ظرفیت پایین در سایت بنادر فعالیت درند و استقرار این واحدها در شهرک های صنعتی الزامی است. محمدعلی اصل سعیدی پور مدیرعامل بنادر و دریانوردی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشار به واگذاری بخش های مختلف بندر به بخش خصوصی اظهار داشت: هرچند در سرمایه گذاری بخش خصوصی موفق بودیم اما استقرار کارخانه هایی که جایشان در شهرک های صنعتی است و در بندر مستقر هستند از جمله دغدغه ها به شمار می رود.

وی با اظهار این که جابجایی و خارج شدن کارخانه های غیرضرور از پسکرانه بنادر لازم است، افزود: طی سال های گذشته کارخانه هایی در پسکرانه بنادر جانمایی شدند که جای اصلی آن ها در شهرک های صنعتی است و باید جابجا شوند.

وی با بیان اینکه در پسکرانه بنادر باید خدمات صادرات و واردات انجام شود، افزود: ۱۲۰ هکتار از هزار و ۶۰ هکتار پسکرانه بندر مختص کارخانه هایی بود که راکد و خوابیده هستند و مشکلاتی را ایجاد کردند.

کارخانه های اشتباهی؛ خواب سرمایه در پسکرانه های بنادر

اصل سعیدی پور با اشاره به استقرار کارخانه فولاد دماوند گفت: این کارخانه به دلیل آن که واردات شمش از خارج محدود شد با رکود مواجه شده است، همچنین کارخانه چوب نیز به دلیل آن اجازه واردات چوب وجود ندارد نیز با یک خط فعالیت می کند.

این کارخانه به دلیل آن که واردات شمش از خارج محدود شد با رکود مواجه شده است، همچنین کارخانه چوب نیز به دلیل آن اجازه واردات چوب وجود ندارد نیز با یک خط فعالیت می کند

مدیرعامل بنادر و دریانوردی امیرآباد یادآور شد: در ین حال کارخانه کاغذ نیز به دلیل محدودیت و عدم اجازه ورود خمیر با یک خط فعالیت می کند و جابجایی این کارخانه ها الزامی به نظر می رسد.

وی با بیان این که جای کارخانه صنعتی در شهرک های صنعتی است، گفت: در عین حال نیازمند کارخانه هایی هستیم که در زمینه تولید روغن و خوراک دام که اررزش افزوده بالایی دارند، باید فعال شود.

وی افزود: نیازمند کارخانه های تصفیه روغن و یا کارخانه آرد، ذرت و گندم هستیم وباید متناسب با نیاز نسبت به استقرار صنایع در پسکرانه اقدام شود.

در دیگر بنادر مازندران نیز واحدها و کارخانه هایی در گذشته های نه چندان دور مستقر شدند که امروز خروج آن ها و واگذاری عرصه ها به کارخانه های دارای اولویت امری ضروری به نظر می رسد.

استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بنادر

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نیز با اشاره به اینکه تقاضای زیادی برای سرمایه گذاری در بنادر استان در نوشهر و فریدونکنار وجود دارد، گفت: این سرمایه گذاری ها در زمینه تولید خورام دام وطیور، آبزیان، انبار، آبزیان و غیره است.

وی با عنوان این که بخش خصوصی استقبال خوصی برای سرمایه گذاری دارد، افزود: از سرمایه گذاران خواستیم تا طرح های توجیهی خود را عرضه کنند و اولویت با کارخانه هایی است که نیاز بندر و منطقه را تامین می کنند.

وی ایجاد کارخانه های خوراک دام وطیور را از جمله نیازها برشمرد و گفت: پروژه هایی در این بخش در بنادر اجرا شدند که می تواند سبب بروز تحول در منطقه شود.

استقرار اشتباهی کارخانه های راکد در مناطق مختلف مازندران از جمله پسکرانه بنادر، حاشیه جنگل، رودخانه و دریا سبب شده وضعیت بسیاری از کارخانه ها در سال های اخیر با رکود مواجه شده است. صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و براساس آمار، یک‌هزار و ۹۷۰ واحد صنعتی در مازندران وجود دارد که پیش از دولت سیزدهم، ۴۳۵ مورد از این واحدها به دلیل کمبود نقدینگی و مواد اولیه، مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای تعطیل بودند اما این دولت با پیگیری‌های مستمر در حال بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید است.

کارخانه های اشتباهی؛ خواب سرمایه در پسکرانه های بنادر

۱۱۷ کارخانه راکد احیا شدند

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی مازندران با تاکید وضعیت تعیین تکلیف کارخانه های راکد در استان اظهار داشت: طی کسال گذشته ۱۱۷ واحد تولیدی به مدار تولید برگشتند.

وی با بیان این که بسیاری از کارخانه ها راکد و غیرفعال بودند، افزود: برخی از این کارخانه ها به سرمایه گذاران جدید واگذار شدند.

وی همچنین با اشاره به افتتاح کارخانه ای در شهرک صنعتی جویبار گفت: زمینی ۱۰ سال در اختیار سرمایه گذاری بود که هیچ اقدامی در آن نشده بود و اول سال جاری این زمین خلع ید و به سرمایه گذار جدید واگذار شد.

وی گفت: در کمتر از شش ماه با ۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری اقدام به تولید ۱۲۰ تن محصول در حوزه پسماند و زباله و استفاده مجدد از پسماند کردهاست و این طرح به مرحله به بهره برداری رسیده است.

خیریان پور شمار اشتغال ایجاد شده در کارخانه شیمی پلاست جویبار را ۱۵۰ نفر ذکر کرد و گفت: در هفته دولت امساال بیش از هشت هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های مختلف در استان سرمایه گذاری شده است.

سهم صنعت در اشتغال مازندران بسیار قابل توجه بوده و در زمان حاضر افزون بر ۶۰ هزار نفر در این دیار در واحدهای تولیدی مشغول به‌کار هستند که به باورکارشناسان، با راه‌اندازی مجدد کارخانه های صنعتی راکد و غیرفعال دیگر استان در سال‌های آینده، می‌توان میزان اشتغالزایی در بخش صنعت استان را به ۱۵۰ هزار نفر افزایش داد.

کد خبر: ۱۷۲٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha