۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
فعالیت ۱۰ شرکت تولید کننده نهال در استان همدان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فعالیت ۱۰ شرکت تولید کننده نهال در استان همدان

همدان- یزدان دوست،سرپرست مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی استان همدان گفت: ۱۰ شرکت تولید کننده نهال در استان همدان وجود دارد و براساس پیش بینی ها ۷۰۰ هزار نهال شناسه‌دار در این استان تولید می شود.

محمد یزدان دوست در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی استان همدان تولید بذور پایه و هسته‌های اولیه بذر است، افزود: بذری که در اختیار کشاورز قرار می گیرد، طبقات مختلفی دارد و هسته اولیه آن در مراکز تحقیقاتی کشاورزی تولید می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه تولید هسته نخستین غلات هر ساله در داخل مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می‌شود، اضافه کرد: ۱۰ شرکت تولید کننده نهال در استان وجود دارد و پیش بینی شده ۷۰۰ هزار نهال شناسه‌دار در استان تولید شود.

وی با اشاره به اینکه اینکه محققان مرکز تحقیقات کشاورزی علاوه بر کارهای تحقیقاتی در عرصه‌ها در کنار کشاورزان هستند، بیان کرد: بخش دیگری از وظایف مرکز تحقیقات مربوط به واحد آموزش است که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارد.

یزدان دوست در ادامه به موضوع بذر و کمبود آن اشاره کرد و با بیان اینکه غلات به صورت آبی و دیم کشت می‌شود، ادامه داد: در زمینه غلات آبی هیچ مشکلی وجود ندارد و تمام بذر لازم طبق برنامه ریزی انجام شده تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه گرانی در رابطه با بذر گندم و جو دیم وجود دارد و با توجه به کمبود بارندگی در این زمینه نگرانی وجود داشت، ادامه داد: در یکسری مزارع دیم به دلیل کمبود بارندگی شرایط مناسب نبود و امکان برداشت محصول از این‌ مزارع نبوذ اما این مشکل در مورد مزارع دیم عمومیت نداشت.

بذر گواهی شده رسمی باید از مزارعی تهیه شود که در طول رشد سه تا چهار نوبت از آن مزارع بازدید به عمل می‌آید و در نهایت گواهی صادر می‌شود

سرپرست مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه بذر گواهی شده رسمی باید از مزارعی تهیه شود که در طول رشد سه تا چهار نوبت از آن مزارع بازدید به عمل می‌آید و در نهایت گواهی صادر می‌شود، افزود: از طرفی بذری هم وجود دارد که غیر رسمی تولید و خرید و فروش می‌شود و تا حدودی کمبود بذر غلات وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بذر گواهی شده آخرین کلاس بذری است، اضافه کرد: بذوری که در طبقه گواهی شده قرار نمی‌گیرند به دلیل کمبود بذر گواهی شده خریداری می‌شوند و در شرکت‌ها مورد بوجاری و ضد عفونی قرار می‌گیرند و به عنوان بذر مرغوب برای کشت به کشاورزی ارائه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید بتوان گیاهان جدید با نیاز آبی کمتر وارد و تولید کرد، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم یک یا چند محصول داشته باشیم که در تناوب دیم کشت شود.

لزوم توجه به خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی در دیم زارها
سرپرست مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه با توجه به کمبود آب باید به دیمزارها بیشتر توجه کنیم، افزود: باید خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی در دیم زارها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان همدان در سه هزار و ۷۰۰ هکتار به کشت گیاهان دارویی در دیم زارها مکلف شده است، اضافه کرد: در این راستا به کشاورزانی که پیشرو هستند تسهیلات خوبی پرداخت می‌شود.

یزدان دوست با اشاره به اینکه سیر و یونجه همدان در کشور برند است، تصریح کرد: برای بذر خارجی تبلیغات می‌شد که پتانسیل عملکرد چندین برابر بذر داخلی است درحالی که در بهترین شرایط عملکرد بذر خارجی ۱۰ تا ۱۵ درصد بهتر از بذر داخلی است.

وی با اشاره به اینکه ارقام خارجی همگی هیبرید هستند اما مشکل ما در رقم بذر نیست بلکه مشکل در بهره‌وری پایین است، ادامه داد: عملکردهای رکورد گندم ۱۳ یا ۱۴ تن در هکتار است اما کشاورزان ما سه یا چهار تن محصول از یک هکتار برداشت می‌کنند که به طور میانگین این میزان باید به ۹ تن برسد.

کد خبر: ۱۷۲٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha