۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
رشد قارچ گونه قیمت‌ها در بازار قارچ | چهارمین قطب تولید کشور با گرانی دست‌وپنجه نرم می‌کند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

رشد قارچ گونه قیمت‌ها در بازار قارچ | چهارمین قطب تولید کشور با گرانی دست‌وپنجه نرم می‌کند

مشهد- قیمت یک کیلو قارچ این روزها به ۶۵ هزار تومان و در قالب بسته های ۲۰۰ گرمی و خرده فروشی از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز فراتر رفته لذا این موضوع موجب اعتراض بسیاری از شهروندان شده است.

بازار؛ -گروه استان‌ها: قیمت محصول قارچ از ابتدای ماه گذشته در خراسان رضوی به‌عنوان چهارمین قطب تولید این محصول روند افزایشی به خود گرفته تا جایی که قیمت این محصول از ۴۵ هزار تومان در حال حاضر به قیمت ۶۵ هزار تومان و در قالب بسته بندی های ۲۰۰ گرمی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در سطح خرده‌فروشی‌ها رسیده است.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح بازار مشهد نشان می‌دهد که بسته‌بندی‌های موجود در مغازه ها به ازای هر ۲۰۰ گرم به نرخ ۲۵ هزار تومان عرضه می شود که این مدل عرضه، قیمت قارچ را از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم فراتر برده است.

اگر چه دولت در قالب اجرای آزاد سازی یارانه ها وعده داده بود که به غیر از ۴ کالای اساسی لذا سایر اقلام مصرفی مردم تغییر قیمتی نخواهد نداشت اما ترکش های این آزاد سازی هر روز در بازار یکی از محصولات مورد نیاز خانواده ها را هدف قرار می دهد.

کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان

حسینی طوسی یکی از فروشندگان قارچ در مرکز عرضه این محصول در مشهد به بازار گفت: از ابتدای تابستان توزیع قارچ نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی با بیان اینکه گرانی های اخیر به ویژه افزایش قیمت برق موجب کاهش تولید و تعطیلی برخی از مراکز تولید قارچ شده است به ما توضیح داد: نه تنها تولید کم شده است بلکه مشتریان خرده ما نیز به نسبت گذشته بسیار کمتر شدند.

حسینی با بیان اینکه بیشتر مشتریان عمده وی را فست فود ها و رستوران هاتشکیل می دهند به ما گفت: تا پیش از این بسیاری از خانواده ها نیز از ما به صورت کیلویی و جزئی خرید قارچ داشتند اما افزایش قیمت ها موجب شده تا بسیاری از آن ها از خرید این محصول صرف نظر کنند.

رشد قارچ گونه قیمت‌ها در بازار قارچ | چهارمین قطب تولید کشور با گرانی دست‌وپنجه نرم می‌کند

این فروشنده عمده قارچ یادآور شد: در سال‌های گذشته، افزایش قیمت سایر محصولات پروتئینی در میزان عرضه و تقاضای قارچ در بازار به واسطه خواص و ارتقای سرانه مصرف در سبد غذایی خانوار تاثیر داشت اما در شرایط کنونی که مردم از لحاظ اقتصادی در تنگنا هستند، این موضوع تاثیری ندارد.

کاهش تولید قارچ

هما رضوانی یکی از تولید کنندگان قارچ در شهرستان فریمان نیز در گفت و گو با بازار اظهار می کند: قارچ به دو شکل سنتی و مکانیزه کشت می‌شود لذا آن دسته از افرادی که به صورت سنتی کار می کنند در فصل تابستان به دلیل نداشتن سیستم های سرمایشی از کشت قارچ صرف نظر می کنند لذا همین موضوع به کاهش تولید در برخی از روستا ها و مناطق کم برخوردار دامن می زند.

وی به ما می گوید: از طرفی به دلیل افزایش قیمت برق و هم چنین مواد اولیه مانند کلش لذا برخی از کارگاه های کوچک تولید را به صرف نمی دانند زیرا قیمت تمام شده برای آن ها در حجم کم قابل توجیه نیست ضمن اینکه پس از برداشت محصول باید کالای خود را به دلالان بفروشند یا به مشهد حمل کنندکه همه این هزینه های به ویژه حمل و نقل به عنوان فشار مضاعف بر روی تولید کننده وی را از کشت مجدد این محصول منع می کند.

وی ادامه می دهد: کشت مکانیزه در ۱۲ ماه سال انجام می‌شود، اما کشت سنتی در فصل تابستان به دلیل نبود سیستم سرمایشی انجام نمی‌شود بنابراین ۲۰ درصد تولید با کاهش روبرو می شود.

این تولید کننده به ما می گوید: گران بودن مواد اولیه هم باعث شده واحدهای کمپوست ساز نتوانند مواد اولیه به تولید کنندگان قارچ برسانند که خود این موضوع باعث کاهش تولید شده است.

وی تاکید کرد: مواد اولیه این صنعت یعنی کلش گندم را که تا سال گذشته کمتر از ۱۵۰۰ تومان می خریدیم اما به یک باره به ۴ برابر افزایش قیمت داد و کود های مرغی هم سه برابر قیمت شده است در حالی که قیمت قارج تولیدی نسبت به سال گذشته حتی دوبرابر نشده است!

تولید کننده ها ضرر می دهند

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ قیمت این محصول در بازار ناشی از چیست اظهار کرد: به دلیل کاهش تولید و نیز جولان دلالان در این بازار شاهدافزایش قیمت این محصول هستیم.

رشد قارچ گونه قیمت‌ها در بازار قارچ | چهارمین قطب تولید کشور با گرانی دست‌وپنجه نرم می‌کند

علی جعفری با بیان این که خراسان‌رضوی چهارمین استان تولیدکننده قارچ در سطح کشور است اظهار کرد: گرمای بی سابقه وا بسیاری از تولید کنندگان سنتی را که قادر به تامین سیستم های سرمایشی برای تولید این محصول در فصل گرم را نیستند از دایره تولید خارج کرده است.

وی با اشاره به این موضوع که خراسان رضوی سالانه افزون بر ۱۲ هزار تن قارچ خوراکی تولید و به بازار عرضه می کند ادامه داد: جولان دلالان نیز البته در این بازار به کاهش انگیزه تولید کنندگان و کاهش رغبت برای خرید در مصرف کنندگان نیز تاثیر گذار بوده است.

وی در این رابطه بیان کرد: متاسفانه دلالان در این بازار قارچ را با پائین ترین قیمت از تولید کننده خریداری و به بالاترین قیمت و به صورت خرده فروشی به مصرف کننده می فروشند.

جعفری با بیان این مطلب که به دلیل افزیش هزینه‌های تولید و ناتوانی برخی از تولید کنندگان در تجهیز واحدها به سیستم‌های سرمایشی میزان تولید این محصول در خراسان رضوی با کاهش همراه شده است ادامه داد: از آن جا که تعداد ۳۰ واحد تولید و پرورش قارچ امسال از دایره تولید خارج شدند لذا شاهد کاهش ۳۵۰ تنی محصول در این شرایط هستیم که این موضوع خود بر روی قیمت در بازار تاثیر مستقیم گذاشته است.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان بالا بودن قیمت کمپوست، محدود بودن تعداد واحدهای تولید بستر کشت، همچنین مشکلات حاصل از پایین آمدن کیفیت کمپوست‌ها و قیمت حمل‌ونقل در فصل گرما را از عوامل تاثیر گذار بر روی تولید عنوان کرد و گفت: مجموعه این عوامل بر روی کیفیت و در نهایت بر روی قیمت قارج در بازار تاثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به این سوال که برای برون رفت از این مشکلات چه باید کرد نیز اظهار کرد: در این راستا جهاد کشاورزی پیشنهادات و برنامه های مختلفی را در دستور کار دارد.

وی کمک و حمایت از تولید کننده برای تجیهیز کارگاه ها به وسایل سرمایشی و هم چنین راه اندازی مراکز عرضه و فروش محصول با هدف حذف واسطه ها و توسعه واحد های تولیدی را از راهکار های افزایش تولید قارج در این استان عنوان کرد و گفت: به منظور تحقق این راهکار ها اقدامات لازم در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۱۷۲٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha