همکاری بخش خصوصی و دولت در طراحی ابزارهای تامین مالی دانش‌بنیان‌ها
در نشست کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران مطرح شد

همکاری بخش خصوصی و دولت در طراحی ابزارهای تامین مالی دانش‌بنیان‌ها

طراحی ابزارهای تامین مالی، طراحی مدل سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم، آموزش و توانمندسازی موضوعاتی هستند که با همکاری مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و صحا دنبال خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران و شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت(صحا) در نشستی سه‌جانبه طی بررسی مسائل و چالش‌هایی که در حوزه کسب‌وکارهار نو و دانش‌بنیان وجود دارد، تصمیم گرفتند در طراحی ابزارهای تامین مالی، طراحی مدل سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم، آموزش و توانمندسازی با یکدیگر همکاری کنند.

در این نشست محسن نادری‌منش، مدیرعامل شرکت صحا در رابطه با صندوق و خدماتی که ارائه می‌دهد، گفت: رویگر جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدایت سرمایه‌های موجود در صنعت به سمت صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان است و در تلاشیم از طریق بازار سرمایه، این امر را محقق کنیم.

وی صندوق را حامی شرکت‌هایی دانست که متولی حمایتی ندارند. بنابراین سعی می‌کنیم از طریق خدماتی مانند تسهیلات‌دهی و ضمانت‌نامه کسب‌وکارها از آنها حمایت کنیم. این حمایت‌ها تنها مختص دانش‌بنیان‌ها نیست و کسب‌وکارهایی که در حوزه صنایع پیشرفته نیز فعالیت می‌کنند، می‌توانند مشمول خدمات صندوق بشوند؛ البته دانش‌بنیان بودن مزیتی است که در ارزیابی‌ها مدنظر قرار گرفته و امتیاز محسوب می‌شود.

در این نشست فرصتی مهیا شد تا اعضای مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به چالش‌ها و مشکلات موجود بر سر راه دریافت تسهیلات و حمایت‌های مادی و معنوی پرداختند.

افشین کلاهی، رئیس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران نیز با بیان اینکه این صندوق در سه مورد که اتفاقا در همان سه مورد با چالش مواجه هستیم، ورود کرده و می‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد، تصریح کرد: بخشی از اعضای مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران که دانش‌بنیان نیستند؛ اما در حوزه صنایع پیشرفته فعالیت می‌کنند، همواره از دریافت تسهیلات و خدمات محرومند که این صندوق می‌تواند این چالش را مرتفع کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در رابطه با مقوله پیشرفت صنایع (industry۴) بسیار صحبت شده اما تاکنون سیاست‌گذاری مشخصی درباره آن انجام نشده است. این موضوعی است که اتاق ایران به صورت جدی به آن ورود کرده و بدون شک در کنار آن حمایت صندوق می‌تواند بسیار موثر باشد.

او در رابطه با سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم نیز گفت: با توجه به اینکه در ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان این موضوع دیده شده، این صندوق می‌تواند از سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به این حوزه‌ها ورود کنند، حمایت کند.

کلاهی افزود: در نحوه همکاری مجموعه‌های مذکور باهم اتفاق نظر وجود دارد. ضمن اینکه، تشکل‌ها بهترین جایی هستند که می‌توانند در ارزیابی طرح‌ها و شرکت‌ها کمک کنند. از این رو، می‌توانند کنار صندوق قرار گرفته و ارتباطات مورد نیاز را برقرار کنند. ضمن اینکه، خدمات و فعالیت‌های مجموعه صحا می‌تواند به مشاوره‌ها و خدمات میز خدمت مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران اضافه شود.

بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد، اعضا تصمیم گرفتند، پیرامون مقوله پیشرفت صنایع (industry۴)، طراحی مدل‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم، طراحی ابزارهای تامین مالی، آموزش و توانمندسازی با یکدیگر همکاری کنند.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha