۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
نگاهی به بزرگترین تولیدکنندگان گندم در دنیا؛ اوکراین و سهمی که به اغراق آمیخته شد!
بازار گزارش می دهد؛

نگاهی به بزرگترین تولیدکنندگان گندم در دنیا؛ اوکراین و سهمی که به اغراق آمیخته شد!

بحران در اوکراین باعث شد تا بازار گندم متلاطم شود و دلیل این مساله سهم زیاد اوکراین در تولید گندم دنیا عنوان شد. سوال این است که اوکراین چه سهمی در تولید گندم دنیا دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار گندم یکی از بازارهای بسیار مهم است زیرا سهم زیادی در تامین غذای مردم در دنیا دارد. طبق گزارش ارایه شده توسط بلومبرگ بالغ بر ۸۰ کشور دنیا در تولید گندم در دنیا فعالیت می کنند ولی سهم اعظم این محصول از چند کشور خاص تامین می شود.

در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ میلادی کشور چین به تنهایی ۱۷ درصد از گندم دنیا را تولید کرده بود . حجم گندم تولید شده در این دو دهه در چین برابر با ۲.۴ میلیارد تن بود و البته سهم زیادی از این محصول وارد بازار داخلی شد. هند در این رده بندی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و ۱۲.۵ درصد از گندم دنیا را در بازه بیست ساله مورد مطالعه تولید کرده است.

حجم گندم تولید شده در کشور چین در این بازه زمانی برابر با ۱.۸ میلیارد تن بود و توانست سهم زیادی از بازار دنیا را به خود اختصاص دهد. سومین تولید کننده بزرگ گندم در دنیا کشور روسیه است.

این کشور ۸.۴ درصد از گندم دنیا را تولید می کند ولی سهم روسیه در بازار صادراتی بیش از دو کشور دیگر است. جمعیت کمتر ساکن در کشور روسیه در مقایسه با چین و هند در کنار کیفیت بالای محصول گندم در این کشور سبب شده است تا نقش روسیه در بازار گندم دنیا نقشی مهم و چشمگیر باشد.

حجم گندم تولید شده در روسیه در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی برابر با ۱.۲ میلیارد تن بود. جالب این جاست که سهم روسیه در بازار گندم دقیقا به اندازه سهم امریکا در این بازار است. امریکا در بیست سال مورد مطالعه ۱.۲ میلیارد تن گندم تولید کرده است و ۸.۴ درصد از سهم بازار گندم دنیا را به خود اختصاص داده است.

در رده پنجم کشور فرانسه قرار دارد که حجم گندم تولید شده در این کشور در بازه مورد مطالعه برابر با ۷۶۷ میلیون تن گزارش شده است. این کشور اروپایی توانسته است ۵.۴ درصد از کل گندم دنیا را تامین کند و سهم زیادی از گندم تولید شده در این کشور وارد بازار مصرف کشورهای اروپای شرقی شده است.

مطالعه بازار گندم و بزرگترین تولید کنندگان در این حوزه نشان می دهد که کانادا ششمین جایگاه را در تولید گندم دنیا دارد. این کشور سهم ۴ درصدی در تولید دارد ولی توانسته است ۵۷۱ میلیون تن گندم را به بازار جهانی عرضه کند.

در کانادا هم سهم صادرات بیش از مصرف داخلی است زیرا جمعیت پایین این کشور باعث شده است تا نیاز داخلی پایین باشد. آلمان در این رده بندی جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است.

این کشور اروپایی ۳.۵ درصد از تولید گندم دنیا را دارد و ۴۹۱ میلیون تن گندم را در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ تولید کرده است. در رده هشتم کشور پاکستان ست که سهم ۳.۴ درصدی در بازار جهانی دارد و استرالیا با تولید ۴۵۶ میلیون تن گندم توانسته است سهم ۳.۲ درصدی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

اوکراین که عامل برهم خوردن توازن در بازار گندم طی یک سال اخیر بود در رده بندی بزرگترین تولید کنندگان گندم در دنیا جایگاه دهم را دارد و تنها ۳.۱ درصد از تولید گندم دنیا را به خود اختصاص داده است. این کشور در بیست سال مورد مطالعه ۴۳۳ میلیون تن گندم تولید کرد.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha