۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
تداوم ناآرامی‌ها در عراق به ضرر صادرکنندگان بخش خصوصی ایران است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تداوم ناآرامی‌ها در عراق به ضرر صادرکنندگان بخش خصوصی ایران است

قم- یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید تداوم ناآرامی‌ها در کشور عراق را به ضرر صادرکنندگان بخش خصوصی ایران دانست و گفت: در این شرایط دسترسی به منابع ارزی قدری سخت‌تر می‌شود.

حجت الاسلام محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به حوادث اخیر عراق، گفت: خبر ناآرامی‌های عراق از جهات مختلف قابل تأمل است؛ از بعد اقتصادی خبر خوبی برای اقتصاد ایران نیست زیرا عراق پس از چین دومین مقصد صادراتی ایران است و تداوم ناآرامی و بی‌دولتی در عراق گرچه ممکن است قیمت نفت را تا حدودی افزایش دهد اما در مجموع بر میزان حجم صادرات ایران و به ویژه بخش خصوصی کشور اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به عراق حدود ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۹۶ در سال ۹۹ به ۷.۵ و در سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ میلیارد دلار رسید، گفت: به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان صادرات تا حجم ۱۳ میلیارد دلار وجود دارد و عراق همچنین مهمترین مقصد صادرات کشاورزی و مواد غذایی ایران است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: امیدوارم به زودی آرامش به عراق بازگردد و به جنگ داخلی و بی‌دولتی نیانجامد.

وی با اشاره به اینکه برخلاف بسیاری از تحلیل‌ها با روی کار آمدن طالبان، ایران بازار افغانستان را تقریبا از دست داد، تصریح کرد: اگر وضعیت فعلی عراق تداوم یابد، دسترسی به منابع ارزی قدری سخت‌تر می‌شود و مقامات باید به دنبال راه حلی برای این موضوع باشند.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha