اگر تعرفه اینترنت اصلاح نشود در آینده شبکه‌ای نخواهیم داشت
معاون وزیر ارتباطات:

اگر تعرفه اینترنت اصلاح نشود در آینده شبکه‌ای نخواهیم داشت

رییس سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در کشور آغاز شده است، گفت: اگر تعرفه اینترنت اصلاح نشود و اپراتورها توسعه شبکه خود را آغاز نکنند، در آینده شبکه‌ای نخواهیم داشت.

به گزارش بازار، صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت به ارائه آماری در حوزه ارتباطات کشور پرداخت و اظهار داشت: ظرف مدت یک سال گذشته تعداد سیمکارت دارای دیتای فعال از ۹۰ به ۹۸ میلیون رسیده و ۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: بخش عمده مصرف کاربران روی شبکه موبایل است و اکنون از ۹۰۰ هزار ترابایت به یک میلیون ترابایت در ماه رسیده و افزایش ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. اکنون متوسط مصرف کاربران در ماه ۱۰.۴ گیگابایت است.

عباسی گفت: میزان مصرف اینترنت ثابت در کشور ما با مصرف موبایل تفاوت زیادی دارد، این در حالی است که در تمام دنیا بیشترین بار شبکه روی اینترنت ثابت است، اما ما کاملاً برعکس هستیم.

وی تصریح کرد: دلیل این تفاوت معنادار عدم توسعه شبکه ثابت است. با توجه به مشکل درآمدی که اپراتورهای ما دارند و روی تعرفه کار نشده، اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، شبکه موبایل نیز به سرنوشت شبکه ثابت دچار خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته باید برای اصلاح تعرفه‌ها به تدریج برنامه‌ریزی می‌شد تا به نقطه‌ای نرسیم که تعرفه‌ها را با پله‌های بالاتری افزایش دهیم. اگر این کار را انجام ندهیم در آینده دیگر شبکه‌ای نخواهیم داشت که مردم از آن سرویس مناسب دریافت کنند.

رییس رگولاتوری خاطرنشان کرد: با واگذاری فرکانس رادیویی ۲۳۰۰، اکنون حدود ۷۰۰ سایت روشن در اپراتورهای موبایل داریم و وضعیت کیفیت موبایل در بخش دسترسی بهتر شده است. تلاش می‌کنیم تا پایان سال تعداد سایت‌های روشن را به ۳ هزار سایت برسانیم.

راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در کشور آغاز شده است

وی تاکید کرد: راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در کشور آغاز شده و تا پایان سال، وجود این فناوری را حس خواهند کرد، اکنون ۱۰۰ سایت ۵G روشن است و تا پایان سال به ۶۰۰ سایت خواهد رسید.

عباسی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات مربوط کیفیت موبایل در برخی استان‌های کشور این است که شبکه تجمیع در بخش انتقال در شرکت مخابرات ایران اشباع شده و اگر به داد آن نرسیم آینده شبکه از بین می‌رود.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: با در نظر گرفتن تمام این موارد، در ابتدای دولت سیزدهم به این نتیجه رسیدیم بهترین راهی که ما را نجات می‌دهد توسعه شبکه فیبرنوری است. این کار هم شکل شبکه ثابت را حل می‌کند و هم می‌تواند پایه‌ای برای رشد شبکه موبایل باشد، ضمن اینکه توسعه نسل پنجم اینترنت بدون فیبرنوری، کاملاً نشدنی است.

پیاده‌سازی نسل پنجم اینترنت در جزیره کیش

وی خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای که در دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات در نظر گرفته شده بود، چشم‌پوشی دولت از سه درصد حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها بود که در این دولت به هشت درصد رسیده است. این پروژه با همکاری ۸ اپراتور در شهرهای مختلف در حال انجام است. اپراتور ایرانسل و شرکت مخابرات هنوز به این پروژه نپیوسته‌اند و برای دستیابی به این هدف باید همه پای‌کار بیایند.

عباسی افزود: امیدواریم تا قبل از جام جهانی قطر، نسل پنجم اینترنت در کل جزیره کیش و فیبر نوری در برخی نقاط پیاده‌سازی شود. این هدف به‌زودی در دسترس است.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha