۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
سامانه‌های عرفی مراتع همدان آمادگی لازم برای پذیرش عشایر را ندارند
رئیس امور مراتع منابع طبیعی همدان:

سامانه‌های عرفی مراتع همدان آمادگی لازم برای پذیرش عشایر را ندارند

همدان - رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سامانه‌های عرفی مراتع استان آمادگی لازم برای پذیرش عشایر را ندارند.

به گزارش خبرگزاری بازار و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، مهدی سلیمانی بابیان اینکه مراتع آمادگی پذیرش عشایر را ندارد و ورود زود هنگام عشایر موجب بروز خسارت به مراتع استان همدان می‌شود، بیان کرد: تیم‌های کنترل کوچ عشایر از ۱۸ فروردین سالجاری در گلوگاه‌های ورودی شامل سه راهی نهاوند - بروجرد در شهرستان ملایر، «بره فراخ» و «گاماسیاب» در نهاوند، «پل شکسته» و «عزیزآباد» در اسدآباد و «ولاشجرد» در تویسرکان مستقر شدند.

وی اضافه کرد: با وجود مشخص بودن تقویم کوچ و پذیرش عشایر در همدان از نیمه اردیبهشت سالجاری اما از هفته‌های گذشته چندین خانوار از عشایر به صورت غیرمجاز وارد شهرستان‌های ملایر، اسدآباد و نهاوند شدند.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: با توجه به قرار داشتن بخشی از مناطق ییلاقی در ارتفاعات و پوشیده بودن این مناطق از برف همچنین مرطوب بودن خاک به علت بارندگی، سامانه‌های عرفی پیش بینی شده آمادگی لازم برای پذیرش عشایر را ندارند.

وی تغییر شرایط اقلیمی و گرم شدن هوا در مکان‌هایی که عشایر حضور داشتند و خنک بودن هوا در همدان را از عوامل کوچ زودهنگام ارزیابی کرد.

سلیمانی بیان کرد: عشایر تا زمان آماده شدن این مناطق و آب شدن برف‌ها، مجبور به حضور در دیگر مناطق و ورود به اراضی و مراتع متعلق به روستاییان هستند که این کار در اغلب مواقع موجب بروز تنش‌های شدید اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: ورود زودهنگام عشایر با توجه به مرطوب بودن سطح خاک به علت بارندگی‌ها موجب تخریب خاک شده چرا که کوبش خاک موجب از بین رفتن ساختمان خاک و نفوذ پذیری آن و جاری شدن روان آب و فرسایش‌های شدید خاک در این مناطق می‌شود.

رئیس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: ورود زودهنگام عشایر تخلف بوده و برای متخلفان طبق قانون پرونده قضائی تشکیل شده و با آنها برخوردهایی نظر جریمه و حتی ضبط دام صورت می‌گیرد.

سلیمانی با بیان اینکه تعداد عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان همدان یک هزار و ۱۵۰ خانوار است گفت: این تعداد عشایر با ۷۰ هزار واحد دامی مجاز در مساحتی قریب بر ۷۲ هزار هکتار در ۵۳ سامانه مستقر می‌شوند.

کد خبر: ۱۷٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha