۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
از ثبات به سمت رونق اقتصادی می‌رویم
معاون اجرایی رئیس‌جمهور:

از ثبات به سمت رونق اقتصادی می‌رویم

مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: تورم در ابتدای فعالیت دولت ۶۰ درصد بود که ۱۸ درصد کاهش یافت و اکنون به ثبات رسیده ایم و بعد از ثبات پیشرفت آغاز خواهد شد.

به گزارش بازار، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در برنامه صف اول، به مناسبت هفته دولت در توضیح کارنامه یک ساله دولت سیزدهم اظهار کرد: اگر همراهی و همگامی ملت بزرگ، صبور و استوار ایران نبود، شاید توفیقات ما در طول دوران انقلاب اسلامی به این حد نمی‌رسید و در این یک سالی که از عمر دولت انقلابی آقای رئیسی می‌گذرد ما جلوه‌هایی از همراهی، عنایت‌ها و کمک‌های مردم عزیزمان در اقصی نقاط ایران اسلامی را شاهد بودیم. مردم در همه شرایط همراه و حافظ ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده اند که این واقعا باید قدر دانسته شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره مهمترین اقدامات قوه اجرایی کشور مشخصا دولت و دستاوردهای آن گفت: دولت سیزدهم، دولت تحولی است، لذا سند تحولی دولت تنظیم و به مراجع مرتبط تقدیم شده و این سند به عنوان خط مشی و یک سند راهبردی و بالادستی در دستور کار دولت قرار گرفته است و در چارچوب این اسناد بالادستی، اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

مرتضوی حضور دولت بین مردم را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: انجام سفرهای استانی و موضوع معیشت مردم از اولویت‌های مهم دولت و یکی از مهمترین دغدغه‌های آقای رئیس جمهور بوده است که با انجام اقدامات کارشناسانه و مجاهدانه کارهای مناسبی در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور صورت گرفت.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت در حوزه سلامت هم خدمات فراوانی را انجام داده است، به طوری که در ابتدای فعالیتش، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و تعداد بستری و مرگ میر افزایش داشت و امکان انتقال پول وجود نداشت، با روی کار آمدن این دولت و با یک تماس آقای رئیسی با رئیس جمهور چین، گشایش اعتباری صورت گرفت و واکسن کرونا وارد کشور شد و دانشمندان ما در داخل نیز ما را در این حوزه خودکفا کردند. در این دوره افزایش سطح بیمه‌ای داروها، در حوزه سیاست خارجی نیز وصول مطالبات دولت و ملت انجام شد.

مرتضوی با اشاره به فعالیت‌های دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: در یک سال گذشته در حوزه سیاست خارجی تقریبا ۲۲۰ سند و توافق نامه بین المللی مبادله شده است و در حوزه اقتصاد و معیشت هم خوشبختانه ما به ثبات در بازار رسیدیم و براساس گزارشی که مرکز آمار ایران ارسال کرده، تورم هم نسبت به سال قبل کاهش یافته است. البته بعضی وقت‌ها که می‌گوییم تورم کاهش پیدا کرده بعضا چنین گمان می‌دارند که قیمت‌ها نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است نه، بلکه اگر تورم سال قبل ۶۰ درصد بود، به این معنی است که آن ۶۰ درصد انجام شده و یعنی نسبت تورم مردادماه سال ۱۴۰۱ به خود این سال و به سال قبل ۱۸ درصد نرخ تورم کاهش پیدا کرده است و اگر سال قبل ۶۰ درصد بوده اکنون ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده و الان ۵۲ درصد شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون به ثبات رسیده ایم گفت: در حوزه تجارت خارجی ۴۰ درصد افزایش داشتیم. افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی، رشد ۲۲ درصدی ترانزیتی، ساخت یک میلیون مسکن در آینده‌ای نزدیک از کارهایی است که در حال انجام است.

مرتضوی درباره رفع نیاز مردم در سفرهای استانی گفت: در ۳۱ استان مردم از طریق سامانه سامد با دولت ارتباط برقرار کرده که بر اساس توان و امکانات موجود به نیازها پاسخ داده می‌شود. همه افرادی که در حوزه مسکن تقاضا داشتند، برای بهره مندی از طرح نهضت ملی مسکن معرفی شدند و جوانانی که دنبال تسهیلات ازدواج بدون مراجعه به دستگاه‌های اجرایی، به بانک‌های عامل معرفی شدند و بخشی از نیازها هم به صورت موردی بوده است که از طریق استانداری‌ها و نهادهای دولتی شناسایی و رفع می‌شوند.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره آخرین آمار از تعداد طرح‌های نیمه تمام در کشور گفت: طرح‌های نیمه تمام که روایت‌های متعددی دارد، بعضا معتقد هستم بالای ۴۰ هزار طرح نیمه تمام، ریز و درشت داریم. در سفرهای استانی اولویت با طرح‌ها نیمه تمامی بود که اتمام آن‌ها سبب رفع بخش اعظمی از مشکلات آن منطقه می‌شود. در این ۳۱ سفر ۹۱۰ توافق با دستگاه‌های اجرایی منعقد شد و در این ۹۱۰ توافق، ۵ هزار و ۳۰ طرح عمرانی و اقتصادی به تصویب رسید که اگر من بخواهم تجزیه کنم در حوزه‌های مختلف در حوزه زیربناییهزار و ۵۷۸ طرح، در حوزه آب و خاک و کشاورزی ۶۷۵ طرح، در حوزه بهداشت و درمان ۴۷۲ طرح، در حوزه صنعت و معدن ۱۴۲ طرح، در حوزه اشتغال و رفاه اجتماعی ۹۰۰ طرح، در حوزه آموزش، فرهنگ و ورزش هزار و ۱۰۱ طرح و در حوزه قضایی و انتظامی ۱۶۲ طرح اولویت دار شناسایی شدند و خوشبختانه منابع لازم در یک بازه زمانی ۳-۴ ساله برای تکمیل این طرح‌ها پیش بینی و تعهد سال ۱۴۰۰ انجام شده است و امسال و سنوات آتی هم ان شاء الله پیگیر طرح‌ها خواهیم بود.

مرتضوی درباره اجرای مصوبات استانی نیز گفت: بخش قابل توجهی از تعهدات سفرها عملیاتی شده و توافقات کاملا در دست اجراست. بخش قابل توجهی از این طرح‌ها به بهره برداری رسیده اند و دراین ایام هفته دولت بعضا افتتاح شده اند و از ۵ هزار و ۳۰ طرحی که عرض کردم تاکنون ۱۹۱ مورد اقدام و تمام شده است. ۴ هزار و ۵۸۷ مورد نیز در دست اجراست و ۲۵۲ مورد هم در دست پیگیری است و هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است و ما پیگیر هستیم که عملیاتی و اجرا شوند. برای اجرای این طرح‌ها منابع تزریق می‌شود و در یک دوره زمانی ۴ ساله این تعداد ۵ هزار و ۳۰ طرح به بهره برداری خواهند رسید.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره تأمین منابع مالی طرح‌های عمرانی دولت گفت: از چند محل تامین منابع می‌شود یک بخش هم عمومی است و از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شد و بخشی هم از سایر منابع تأمین می‌شود که سایر منابع از محل ماده ۵۶ باز هم با تضمین سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گیرد و بخش دیگر از محل رسالت اجتماعی و اقدامات وزارت نفت و بخشی هم از محل منابع دستگاه‌های اجرایی و تهاتر نفت است که برای تمام این منابع برنامه ریزی دقیق شده است و جلساتی منظم به صورت دوره‌ای و میدانی برگزار می‌شود و خوشبختانه از محل منابعی که در سال اول پیش بینی شده است تا الان بالغ بر ۵۲ هزار میلیاردتومان پرداخت کردیم و تا پایان شهریور منابع خوبی به این طرح‌ها تزریق می‌شود. از حیث تامین منابع پیش بینی می‌شود که مشکلی پیش نیاید.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله به مردم گفت: بخش قابل توجهی از منابع تأمین شده است. فرآیند جبران خسارات به این شکل است که بعد از وقوع سیل و زلزله، یک تنخواهی در اختیار استاندارن قرار می‌گیرد و آن‌ها از آن تنخواه استفاده می‌کنند و تنخواه برای رفع نیازهای ضروری و اجتناب ناپذیر حین امدادو نجات و اسکان اضطراری استفاده شده و بعد برآورد خسارات توسط دستگاه‌های اجرایی محاسبه و جمع بندی می‌شوند و از محل منابعی که پیش بینی شده در ماده ۱۷ توسط وزارت کشور پیشنهاد داده می‌شود و سازمان برنامه و بودجه تبدیل به لایحه می‌کند و در دولت مطرح می‌شوند. بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز مناطقی که سیل به آن‌ها آسیب رسانده تأمین و به سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت ابلاغ شده است.

مرتضوی درباره نقش ارتباط رئیس جمهور با مردم در حوزه برنامه ریزی‌های دولت گفت: حتما نظرات نخبگان و مردم در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، مثلا در بحث اربعین عمده اطلاعات، اطلاعات مردمی است و اعضای دولت نیز در مواردی بر اساس این اطلاعات طرح مسأله می‌کنند و دستورات لازم صادر می‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: منابع لازم برای احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده است. در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷۵ میلیارد تومان به استان و دستگاه اجرایی ابلاغ شده است و دستگاه اجرایی و پیمانکار محترم به شدت مشغول فعالیت هستند البته منابع دیگری هم نیاز دارد که بیشتر از ۲۵۰ میلیارد تومان در برآورد بعدی پیش بینی شده و من فکر می‌کنم بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان تا هزار میلیارد تومان این طرح به منابع مالی نیاز دارد. همچنین برای اینکه آب وارد دریاچه شود، با همین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومانی که پیش بینی شده و در حال تزریق به استان و دستگاه اجرایی است نیز امیدواریم شاهد انتقال آب به دریاچه ارومیه باشیم.

مرتضوی در پایان اجرای مصوبات سفرهای استانی را از اولویت‌های معاونت اجرایی ریاست جمهوری در سال دوم سفرهای دولت دانست.

کد خبر: ۱۷۱٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha