۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
میزان توسعه آبیاری های نوین حداکثر ۳۵ درصد است| مصرف ۸۵ درصدی آب در بخش کشاورزی
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار:

میزان توسعه آبیاری های نوین حداکثر ۳۵ درصد است| مصرف ۸۵ درصدی آب در بخش کشاورزی

ذبیح الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: متوسط مصرف آب در کشورهای دنیا در بخش کشاورزی ۷۰ درصد است اما در کشور ما این رقم به ۸۵ درصد می رسد.

ذبیح الله اعظمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار گفت: وضعیت میزان بارندگی و نزولات آسمانی در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و ما در این بخش با کاهش منابع آبی مواجه بودیم.

وی تاکید کرد: همچنین متاسفانه ورودی سدها و ذخیره آنها منفی بوده است و این مسئله امری حائز اهیمت است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر، نظارت میدانی مجلس هم حائز اهمیت بوده است؛ لذا یک فصل از برنامه ششم توسعه به موضوع آب و ذخایر آبی اشاره داشت و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم کمیسیون کشاورزی و مجلس تا جایی که امکان داشته برای تامین منابع آبی به وزارت نیروکمک کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با این حال متوسط مصرف آب در کشورهای دنیا در بخش کشاورزی ۷۰ درصد است اما در کشور ما این رقم به ۸۵ درصد می رسد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر میزان توسعه آبیاری های نوین و پیشرفته حداکثر ۳۵ درصد بوده است و ما در این بخش ۵۰ درصد فاصله داریم تا به حد نرمال در این بخش دست پیدا کنیم.

اعظمی تاکید کرد: بنابراین این موضوع از جمله عوامل اصلی است که بحران آبی ما را جدی کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: موضوع بعد این است که در همین بخش هم وقتی کشاورز و زارع اراضی خود را مجهز به سیستم های نوین آبیاری می کند،آبی که اضافه می آورد و نباید مصرف کند را مجددا به سطح زیر کشت اضافه می کند و این موضوع بسیار غلط است.

وی با اشاره به اقدام اخیر وزارت جهادکشاورزی و دولت در زمینه تصویب لایحه آبخیزداری و آبخانداری کشور بیان کرد: این مسئله به واقع به تقویت بخش ابخیزداری و آبخوان داری و آبهای زیر زمینی کمک می کند و منابعی که باید پیش از سیلاب هایی هزینه شود را به این بخش سوق می دهد.

کد خبر: ۱۷۱٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha