۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
افزایش قیمت دارو به دنبال تحریم های بانکی| انتقال پول، دست انداز واردات مواد اولیه و دانش دارویی
مدیرعامل یک شرکت وارد کننده مواد اولیه دارویی مطرح کرد

افزایش قیمت دارو به دنبال تحریم های بانکی| انتقال پول، دست انداز واردات مواد اولیه و دانش دارویی

سعیدی نیا، مدیرعامل یک شرکت وارد کننده مواد اولیه دارویی به بازار گفت: در حال حاضر موضوعی که در مسیر تامین مواد اولیه و دانش دارویی برای شرکت ها چالش زا شده، تحریم های مرتبط با انتقالات پولی است.  

بازار؛ گروه صنعت: به رغم اینکه عمق ساخت داخل مواد موثره دارویی به بیش از ۷۰ درصد رسیده و تنها درصد کمی از مواد اولیه داروها از طریق واردات تامین می شود اما هنوز که هنوز است تحریم های بانکی بر روی بخشی از داروها که وارداتی هستند تاثیر مستقیمی دارد.

از این رو قیمت ها به دلیل نیاز بیشتر به دور زدن موانع وارداتی صعودی می شوند. در این راستا زهرا سعیدی نیا، مدیرعامل یک شرکت وارد کننده مواد اولیه دارویی در گفت و گو با بازار در خصوص چالش هایی که برای تامین ماده موثره وجود دارد توضیح می دهد:

* در حال حاضر مجموعه شما به عنوان یک شرکت تجاری در راستای تامین ماده موثره دارو چه اقداماتی انجام می دهد و با چه کشورهایی در این زمینه در تعامل هستید؟

اکنون به عنوان نماینده اصلی و انحصاری یک پلت فرم آنلاین مواد اولیه در هند فعالیت داریم و جمع آوری اطلاعات حوزه دارو تا ۳۰ صنعت دیگر را بر عهده داریم.

یکی از اقداماتی که در حوزه دارو انجام می دهیم این است که برای مثال متفورمین چند تولیدکننده و خریدار ماده موثره در کل دنیا دارد؟ در کنار کسب این اطلاعات، وظیفه ارائه تحلیل های قیمتی را بر عهده می گیرد و قیمت شرکت ها را با یکدیگر در زمان مشخصی مقایسه می کند.

هنوز هم با وجود تحریم ها اگر شرکتی در ایران بخواهد تولید یک ماده موثره و یا محصول نهایی را انجام دهد می توان از گام اول تا نهایی پشتیبانی انتقال تکنولوژی را برای آن ها انجام داد

تمام این اطلاعات یک دید جامعی را به شرکت های تولیدکننده نهایی ارائه می دهد و آن ها می توانند از این طریق مطلع شوند که کدام منابع را می توانند از کجا تامین کنند. برای مثال شرکت های تولیدکننده متفورمین داخلی می توانند از طریق این اطلاعات چشم انداز فعالیت شان را روشن و رقابتی محصول را تولید کنند.

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد، فعالیت های دیگری که انجام می دهیم در خصوص انتقال تکنولوژی است؛ در این راستا اگر شرکتی در ایران بخواهد تولید یک ماده موثره و یا محصول نهایی را انجام دهد می توانیم از گام اول تا نهایی پشتیبانی انتقال تکنولوژی را برای آن مجموعه انجام دهیم. حتی در این مسیر به قدری دست مان باز است که می توانیم متخصص هایی را به ایران بیاوریم و تا سه دوره تولید، تولیدکنندگان را همراهی کنند. بخش دیگری از فعالیت های مجموعه واردات ماده موثره دارویی از طریق ارز ترجیحی، نیمایی و حتی واحد پولی ایران یعنی ریال است.

* به موضوع انتقال تکنولوژی اشاره کردید، بفرمایید اغلب این تکنولوژی را از چه کشورهایی وارد می کنید؟ همچنین در مسیر انتقال تکنولوژی چگونه با دست انداز تحریم ها مقابله می کنید؟

پاسخ این سوال بستگی به مولکولی که وارد می شود دارد. اگر تولیدکننده اصلی آن مولکول شرکت مطرح هندی یا چینی باشد می توان از طریق روابطی که با آن ها داریم انتقال تکنولوژی را انجام دهیم اما اگر شرکت به هر دلیلی نتوانست همکاری مستقیمی داشته باشد از طریق دفاتری که در کشورهای دیگر داریم اطلاعات را دریافت می کنیم و به ایران انتقال می دهیم.

* به بحث واردات ماده اولیه دارو هم اشاره کردید، برای انتقال سفارشات به کشور چگونه فرایند دور زدن تحریم ها را طی می کنید؟ اگر ساز و کاری برای کاهش هزینه های حمل و نقل که هر روز به آن اضافه می شود دارید هم بفرمایید.

بله، هزینه لجستیک بالا رفته است. برای مثال در یکی از پروژه هایی که داشتیم یک باره قیمت حمل ۱۰ درصد افزایش یافت. البته این موضوع به قدری نیست که دچار چالش شویم و نتوانیم فعالیت را ادامه دهیم. مهمترین بحثی که در این حوزه وجود دارد همان موضوع نقل و انتقال پول است.

البته این چالش هم تاکنون با استفاده از دفاتری که در کشورها داریم برطرف کرده ایم و هر چند ممکن است مقداری زمان بر باشد و حتی این تجربه را داشته ایم که پول در حسابی بلوکه شده و بازده زمانی طول کشیده تا به مبدا خودش برگردد اما باز هم معضل حل شدنی است.

به طور کلی اگر بتوانیم در کشورهای مختلف و کانال های اصلی که هست همچون چین، هند و غیره دفاتری وجود داشته باشد که این نقل و انتقال پول انجام شود و یا صرافی هایی که وجود دارند این مشکلات را هم می توان دور زد.

* همانطور که اشاره کردید انتقال پول با توجه به تحریم های بین المللی بانکی یکی از چالش های اساسی واردات مواد اولیه تا داروی کامل است و اغلب این ریسک وجود دارد که ارزی که برای واردات در نظر گرفته شده در مسیر واردات دچار حادثه شده و از بین برود. چطور از این چالش عبور می کنید؟

هرچند مشکلات عدیده ای در این حوزه وجود دارد اما باز هم این موضوع از شرکت به شرکت متفاوت است. برای مثال به این دلیل که مجموعه های دولتی ثبت هستند، رد پای نقل و انتقالات پول برای آن ها خیلی شفاف تر است تا شرکت هایی مثل ما که بازرگانی است و کمتر دیده می شوند.

رد پای نقل و انتقالات پول برای شرکت های دولتی خیلی شفاف تر است تا شرکت هایی مثل ما که بازرگانی است و کمتر دیده می شوند بنابراین چالش تحریم ها برای آن ها بیشتر است

هرچند یک سری از نقل و انتقالات به سختی انجام می شود اما راهکارهایی وجود دارد که بتوانیم از طریق دفاتر صرافی مشکلات را به حداقل برسانیم. خدا را شکر تاکنون مشکل جدی در حوزه نقل و انتقال پول نداشته ایم و فکر می کنم رفته رفته هم این مشکل کمتر شود. همچنین با توجه به تغییر نرخ ارز که ایجاد شده به نظر می رسد شرایط بهتر شود.

* اگر روابط بین المللی بهبود یابد چقدر هزینه واردات کاهش می یابد؟

اگر ۴ بار پول انتقال پیدا کند هر انتقال پول یک شارژ ۱۲ درصدی به بالا دارد که این ها هزینه هایی است که می رود روی ماده ای که وارد می شود.

یعنی تمام آن هزینه ها با شروع روابط بین الملل کمتر می شود. وقتی بتوانیم مستقیم پول را از ایران حواله کنیم کجا و اینکه بخواهیم از یک صرافی حواله کنیم کجا؟ بنابراین هم پروسه نقل و انتقال کمتر می شود و هم شارژی که باید بپردازیم کاهش می یابد، به دنبال آن، قیمت محصول و دارو نیز ارزان تر می شود.

* در راستای رفع مشکلات تاکنون از رمز ارزها که مشمول تحریم ها نمی شوند استفاده کرده اید؟ یا حتی برنامه ای برای آن دارید؟

نه تاکنون چنین اقدامی نکرده ایم و برنامه ای هم برای استفاده از رمز ارزها برای واردات نداشته ایم. مگر اینکه در آینده مسیر امنی برای واردات با رمز ارزها وجود داشته باشد. همچنین پروسه نقل و انتقال پول بسیار پر ریسک است. به خصوص در دوره ای حتی ترکیه نیز خیلی از لحاظ نقل و انتقال خاکستری شد و الان هم چندان با این کشور کار نمی کنیم.

برنامه ای برای استفاده از رمز ارزها برای واردات نداریم مگر اینکه در آینده مسیر امنی برای واردات با رمز ارزها وجود داشته باشد

به طور کلی پروسه واردات مواد اولیه دارو بسیار پیچیده و پر ریسک است که حالا بخواهیم وارد این فضاها شویم و باز هم ریسک را افزایش دهیم. بنابراین ترجیح می دهیم از همان شیوه قدیمی انتقال ارز استفاده کنیم و سراغ رمز ارزها نرویم.

کد خبر: ۱۷۱٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha