۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
ماجرای افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر از ۴ درصد به ۱۸ درصد/ افتتاح ۲۰۰۰ مسکن ملی تا شهریور
مدیر عامل شهر جدید پرند تشریح کرد

ماجرای افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر از ۴ درصد به ۱۸ درصد/ افتتاح ۲۰۰۰ مسکن ملی تا شهریور

مدیر عامل شهر جدید پرند با تاکید بر اینکه افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر که قرار بود از اواخر سال گذشته برای برخی متقاضیان اعمال شود به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال جاری انجام خواهد شد، گفت:۲۰۰۰ مسکن ملی در شهریور افتتاح می شود.

خبرگزاری بازار-  بانک مسکن در ماههای پایانی سال و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی بخشنامه ای را به تمام استانها و شهرهای جدید ابلاغ کرد که بر اساس آن مقرر شد متقاضیان مسکن مهر که اقدام به دریافت دفترچه اقساط نکرده و واحد مسکونی خود را تحویل نگرفته‌اند در صورتی که برای تحویل واحد مسکونی خود تا اسفند ماه سال ۹۸ اقدام نکنند نرخ سود تسهیلات آنها از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت. این بخشنامه به یکباره تعداد زیادی از متقاضیان مسکن مهر و حتی برخی املاکی ها را که واحد مسکونی خود را بنا به هر دلیلی تحویل نمی گرفتند را به تکاپو انداخت و باعث شد تا متقاضیان مسکن مهر و املاکی ها در صف های طولانی دریافت دفترچه اقساط منتظر بمانند تا مبادا نرخ سود تسهیلات آنها از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش یابد . 

یکی از شهرهایی که تعداد زیادی واحد مسکونی مهر بدون تحویل به متقاضیان داشت شهر جدید پرند بود. در ماههای بهمن و اسفند ماه سال گذشته و در روزهای ابتدایی ابلاغ این بخشنامه ۱۳ هزار مسکن مهر در شهر پرند کارت قسط نداشتند و واحد مسکونی آنها نیز بلاتکلیف باقی مانده بود. بنابراین این بلاتکلیفی و این عدم بازپرداخت اقساط از سوی متقاضیان به میزان قابل توجهی می توانست برای بازگشت مبالغ اعطایی و تسهیلات داده شده که با نرخ سود ۴ درصد بود برای بانک مسکن و سپس شهرهای جدید مشکل ساز شود. به همین منظور بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی تنها راه برای تحویل واحدهای مسکونی و صدور دفترچه قسط را در این دیدند تا متقاضیان مسکن مهر را به نوعی تهدید کنند که اگر چنانچه برای تحویل واحد مسکونی خود اقدام نکنند نرخ سود آنها به یکباره از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت.

شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بخشنامه افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر به تاخیر بیافتد و فعلا منتفی شود اما قطعا در سال جاری این بخشنامه مجددا اعمال خواهد شد

محسن وطن‌خواهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که آیا نرخ سود تسهیلات مسکن مهر برای متقاضیانی که برای تحویل واحدهای مسکونی خود اقدام نکرده بودند به ۱۸ درصد افزایش یافت یا خیر؟ گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بخشنامه افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر به تاخیر بیافتد و فعلا منتفی شود اما قطعا در سال جاری این بخشنامه مجددا اعمال خواهد شد و فعلا منتظر بخشنامه و دستورالعمل جدید هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه این بخشنامه فعلا منتفی نشده و هر زمان که بحث ویروس کرونا مرتفع شد قطعا این بخشنامه اجرایی خواهد شد افزود:اعمال این بخشنامه می تواند به نفع کشور و در نهایت به تکمیل هر چه سریعتر پروژه مسکن مهر کمک کند به هر حال عدم اجرایی شدن افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر برای برخی متقاضیان تنها برای این بود که استرس جدیدی به مردم وارد نشود پس تلاش ما این است تا این اقدام را برای سال جاری اجرایی کنیم.

در حال حاضر ۱۰۰۰ واحد مسکونی تکمیل شده است اما بنا به هر دلیلی متقاضیان مسکن مهر علاقه ای برای تحویل واحدهای مسکونی خود نشان نمی دهند

وطن خواهی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد واحد مسکونی مهر در پرند تکمیل شده اما متقاضبان مسکن مهر آن را تحویل نمی گیرند اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰۰ واحد مسکونی تکمیل شده است اما بنا به هر دلیلی متقاضیان مسکن مهر علاقه ای برای تحویل واحدهای مسکونی خود نشان نمی دهند و برای تحویل واحد مسکونی خود علاقه ای ندارند.  

بعد از ابلاغ بخشنامه بانک مسکن ۱۰ هزار متقاضی از ۱۳ هزار متقاضی که دفترجه اقساط نداشتند برای اینکه نرخ سود تسهیلات آنها به ۱۸ درصد نرسد مراجعه کرده و دفترچه قسط و واحد مسکونی خود را تحویل گرفتند

مدیر عامل شهر جدید پرند در پاسخ به این سئوال که آیا پس از ابلاغ بخشنامه افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر متقاضیان نسبت به آن واکنش مثبت داشتند و برای تحویل دفترچه اقساط و واحد مسکونی خود از ترس اینکه نرخ سود آنها از ۴ درصد به ۱۸ درصد نرسد اقدام کردند؟ گفت: اتفاقا بعد از ابلاغ بخشنامه بانک مسکن ۱۰ هزار متقاضی از ۱۳ هزار متقاضی که دفترجه اقساط نداشتند برای اینکه نرخ سود تسهیلات آنها به ۱۸ درصد نرسد مراجعه کرده و دفترچه قسط و واحد مسکونی خود را تحویل گرفتند اما به هر حال در حال حاضر هنوز برخی متقاضیان دفترچه اقساط ندارند و به نظر بنده ویروس کرونا باعث شد تا هنوز هم با معضل عدم تحویل واحد مسکونی در شهر پرند مواجه باشیم. 

واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در پرند نداریم

وطن خواهی در پاسخ به این سئوال که آیا هنوز در شهر جدید پرند که پایتخت مسکن مهر است واحدهای فاقد متقاضی وجود دارد گفت: بعد از اینکه قیمت مسکن در کشور در سال های ۹۶ و ۹۷ افزایش جهشی داشت واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی در شهر پرند به شکل قابل توجهی کاهش یافت و در حال حاضر هیچ واحد مسکونی فاقد متقاضی در شهر پرند نداریم. 

مدیر عامل شهر جدید پرند در پاسخ به این سئوال که واحدهای مسکن ملی در شهر پرند در چه وضعیتی هستند گفت:در شهر جدید پرند دو مدل مسکن ملی تعریف شده است که یک مدل آن به روش تعاونی ها است که در این روش تعاونی ها می توانند به صورت جمعی ثبت نام کنند و دیگر به آن روش قبلی که متقاضیان به صورت تک تک برای ثبت نام مراجعه می کردند نیازی به مراجعه فردی نخواهد بود. اما روش و مدل دوم که همانا مسکن ملی به صورت مشارکتی است پیشرفت خوبی داشته است.

پیشرفت واحدهای مسکن ملی به روش مشارکتی مناسب بوده و به احتمال زیاد تا شهریور ماه حدود دو هزار مسکن ملی در شهر پرند افتتاح خواهد شد

وطن خواهی ادامه داد: پیشرفت واحدهای مسکن ملی به روش مشارکتی مناسب بوده و به احتمال زیاد تا شهریور ماه حدود دو هزار مسکن ملی در شهر پرند افتتاح خواهد شد.

آیا پرونده مسکن مهر در سال جاری در این شهر بسته خواهد شد؟ 

مدیر عامل شهر جدید پرند در پاسخ به این سئوال که آیا پرونده مسکن مهر در سال جاری در این شهر بسته خواهد شد ؟ اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار مسکن مهر در شهر پرند در حال ساخت است که تا شهریور ماه امسال قرار است ۸ هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان شود و مابقی واحدهای مسکن مهر که حدود ۴ هزار واحد مسکونی خواهد بود تا آذر ماه تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی تاکید کرد: آنچه که بر اساس دستورات ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی و رییس جمهور بوده قرار است پرونده مسکن مهر در سال جاری در سراسر کشور و در نهایت در شهر جدید پرند بسته شود. 

کد خبر: ۱۷٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha