۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
پسته اصفهان دیگر خندان نیست|تنش اقلیمی میزان برداشت را کاهش داد
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان:

پسته اصفهان دیگر خندان نیست|تنش اقلیمی میزان برداشت را کاهش داد

اصفهان- مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال با توجه به سرمازدگی ناگاهانی که حادث شد، درختان پسته تحت تنش اقلیمی قرار گرفتند و میزان برداشت با کاهش روبه رو شد.

احمدرضا رئیس زاده در گفت و گو با بازار با اظهار تاسف از اینکه سرمازدگی در ابتدای سال باعث شد که بسیاری از باغات پسته مورد آسیب واقع شود، تصریح کرد: با وجود این که در برخی از سال ها ما توانسته ایم از ۱۰ هکتار از سطح زیرکشت پسته ای که داشتیم به شکل کامل برداشت کنیم اما امسال با توجه به سرمازدگی که داشتیم و درختانی که تحت تنش اقلیمی قرار گرفتند این میزان برداشت با کاهش روبه رو شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در پی تغییر الگوی کشت به خاطر خشکسالی های گسترده است، اظهار داشت: کشت پسته می تواند جایگزین محصولات آب بر شود و از این طریق می توانیم کمک شایانی به کشاورزی اصفهان کنیم.

کشت پسته یکی از الویت های کشاورزی اصفهان است

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی بااشاره به اینکه کشت پسته به عنوان یکی از الویت های کشاورزی در اصفهان به شمار می رود، اضافه کرد: پسته یکی از محصولات صادراتی مهم به شمار می رود که ارزآوری بالایی دارد و به همین خاطر سعی کرده ایم که از کشاورزانی که این محصول را کشت می کنند حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار، مبنی بر اینکه محصول پسته به دلیل دیربازده بودن ممکن است مورد اقبال کشاورزان واقع نشود، گفت: درست است که این محصول دیربازده است اما به واسطه اینکه محصول گرانی محسوب می شود؛ بنابراین کشاورز مدتی ممکن است از آن سود نبرد اما بعد از آن در زمان بازدهی سود خوبی عاید کشاورز می شود.

وی با اشاره به اینکه پسته گیاهی است که به شوری خاک یا EC مقاومت بسیار خوبی نشان می دهد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در نقاطی از اصفهان ما با خشکسالی و بالارفتن شوری خاک مواجه بودیم؛ بنابراین، در این نقاط که محصول دیگری نمی توان کاشت می توان به کشت پسته بپردازیم.

توسعه کاشت پسته ضروری است

رئیس زاده گفت: هم اکنون نزدیک به هشت هزار هکتار سطح زیر کشت باغات اصفهان مربوط به پسته است و توسعه خوبی در چند ساله اخیر خشکسالی داشته ایم اما امیدواریم بتوانیم در زمینه این محصول مقاوم به خشکسالی توسعه خوبی را هم داشته باشیم.

کد خبر: ۱۷۱٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha