۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
نه استیضاح و نه لایحه تفکیک؛ فاطمی امین قسر در رفت؟ | لایحه ای برای فرار از استیضاح
بازار گزارش می دهد

نه استیضاح و نه لایحه تفکیک؛ فاطمی امین قسر در رفت؟ | لایحه ای برای فرار از استیضاح

با گذشت فرصت دو ماهه به وزیر صمت، نه از ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت به مجلس خبری هست و نه استیضاح وزیر و گویا دیگر در مجلس هم اشتیاق به اقدامی نیست.

بازار ؛ گروه ایران: رئیس مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ تیرماه از فرصت دو ماهه مجلس به دولت برای ارسال لایحه به مجلس به منظور تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصلاح ساختاری در این وزارتخانه خبر داد.

قالیباف گفت که مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسید که باید استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شود. تا به امروز که پایان زمان رسیدگی به درخواست استیضاح است، این استیضاح همچنان ۱۷ امضاء دارد. زمانی که درخواست استیضاح بالای ۱۰ نفر امضاء داشته باشد قابل رسیدگی در صحن است، اما نیت مجلس اصلاح امور است.

وی در ادامه تاکید کرد: با صحبتی که با رئیس جمهور و معاون اول ایشان و وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم آنها پذیرفته‌اند که مشکل ساختاری در این وزارتخانه وجود دارد. در آخرین صحبتی که با رئیس جمهور داشتم به این جمع‌بندی رسیدیم که نیازمند تجدیدنظر در ساختار این وزارتخانه بوده و باید این وزارتخانه به دو وزارت تبدیل شده و دو وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند و قرار شد دولت به سرعت این موضوع را در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کند.

این در حالی است که با گذشت دو ماه از این موضوع نه از ارائه لایحه ای به مجلس خبری هست و نه استیضاح وزیر صمت و گویا نمایندگان مجلس نیز به وضعیت کنونی وزارت صمت رضایت داده و اشتیاقی به کار جدید نیست.

محمدرضا دشتی اردکانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به پایان مهلت دو ماهه به وزیر صمت پیرو استیضاح وی و توضیحات دولتمردان در زمینه ارائه لایحه تفکیک این وزارتخانه به مجلس گفت: در این بخش هماهنگی هایی بین ریاست مجلس و رئیس جمهور صورت گرفت.

وی تاکید کرد: تعیین فرصت دو ماهه برای ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت توافقاتی بود که انجام شد و این مسئله قانونی نیست که بخواهیم دولت سر مهلت دوماه آن را عملیاتی کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انشالله در مهلت مقرر تفکیک وزارتخانه ها با توجه به توافقاتی که صورت گرفته انجام خواهد شد.

همچنین در همین زمینه حجت الاسلام و المسلمین میرتاج الدینی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه اطلاعی از انصراف نمایندگان از استیضاح وزیر صمت ندارد، بیان کرد: با این حال در خصوص تفکیک وزارت صمت دیدگاه هایی وجود دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یک نظر بر این اساس است که دولت لایحه بدهد که موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده است چراکه پیش تر طرحی در این زمینه در مجلس تصویب شده بود و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت لذا باید اینجا بین مجلس و دولت یک نشست کارشناسی و مشترک برای هماهنگی و تصمیم گیری دراین بخش صورت بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: فرصت دوماه تمام شده اما این هماهنگی هنوز مدنظر قرار نگرفته است. البته این احتمال هم وجود دارد که طرح مجلس که از گذشته مدنظر بوده و به ایجاد وزارت بازرگانی می پرداخت، مدنظر قرار گیرد.

با این حال پیش تر صدیف بدری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با بیان اینکه دولت هنوز لایحه تفکیک وزارت صمت را به مجلس ارائه نکرده است، گفت: ما همچنان به قول و وعده رئیس جمهور مبنی بر ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت احترام قائل هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر لایحه تفکیک وزارت صمت به مجلس ارائه نشود، ما بر روی حرفمان خواهیم ماند و استیضاح وزیر صمت را مطرح خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در ارزیابی خود پیرو تفکیک وزارت صمت اظهارکرد: دولت یا فرد مناسبی را برای مدیریت این وزارتخانه پیدا نمی کند و یا نمی خواهند این مسئله عملیاتی شود با این حال باید در این بخش تعیین تکلیف شود چراکه شرایط فعلی جوابگوی نیازها نیست.

لایحه ای برای فرار از استیضاح

همچنین جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره تفکیک وزارت صمت، اظهارکرد: تفکیک وزارت صمت ابعاد اقتصادی قوی دارد اما این موضوع در زمانی مطرح شد که بیشتر برای فرار از استیضاح فاطمی امین بود.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر دولت لایحه جداسازی وزارت صمت را در زمان مقرر به مجلس شورای اسلامی ارائه ندهد موضوع استیضاح فاطمی امین مجددا مطرح خواهد شد چراکه تقاضای این استیضاح از دستور کار مجلس خارج نشده است. لذا دولت تقاضا داشت که مجلس دست نگه دارد تا وزارت صمت تفکیک شود که مجلس هم به خواسته دولت جامع عمل پوشاند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنوز از جزئیات این لایحه خبری نیست و دولت موضوعی را مطرح نکرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته زمان دولت در زمینه ارائه این لایحه به صحن مجلس تمام شده است و باید این لایحه تاکنون به مجلس ارائه می شد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت یکی از وزارتخانه های کلیدی قلمداد می شود، تاکید کرد: متاسفانه عملکرد این وزارتخانه انطور که باید مثبت نیست و البته شاید ادغامش کار اشتباهی بود که در حال حاضر تلاش می شود تا جداسازی شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به اعتقاد بنده این وزارتخانه باید تفکیک شود و البته بنده زمانی که این موضوع در دولت آقای روحانی مطرح شد، موافق بودم.البته یک عده ای هم بودند که در دولت آقای روحانی مخالف این موضوع بودند و در دولت آقای رئیسی موافق شدند و معلوم نیست که چرا تغییر رویه دادند.

کد خبر: ۱۷۱٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha