۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
سهم تولید ناخالص داخلی ایران از اقتصاد دریا محور
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اعلام کرد

سهم تولید ناخالص داخلی ایران از اقتصاد دریا محور

پل مه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: سهم تولید ناخالص ملی از اقتصاد دریا محور با احتساب حوزه نفت و گاز به زیر ۳ درصد می‌رسد.

به گزارش بازار، مسعود پل مه گفت: در اقتصادهای پیشرفته از جمله کشورهای اروپایی تولید ناخالص داخلی حداقل ۵۰ درصد مبتنی بر اقتصاد دریا محور است در حالی که در کشور ما اگر حوزه نفت و گاز را مستثنا کنیم حداکثر یک درصد و با احتساب این حوزه به زیر ۳ درصد می‌رسد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: اقتصاد دریا محور به مفهوم اقتصاد آبی نه از منظر آب بلکه به رنگ آب به واقع استفاده پایدار از همه مواهب دریایی از رودخانه تا اقیانوس است و همه سواحل را برای یک اقتصاد دربر می‌گیرد. سهم تولید ناخالص داخلی ایران از اقتصاد دریا محور

پل مه گفت: آنچه تا امروز به آن توجه شده استفاده‌های سنتی از آب و سواحل است در صورتی که اقتصاد دریا محور گردشگری؛ استفاده از کانی‌های دریایی؛ آبزی پروری و شیلات و هر آنچه مبتنی بر فعالیت‌هایی دریایی است را به خود اختصاص می‌دهد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: باید توجه داشته باشیم که حلقه واسط در همه فعالیت‌های دریایی حمل و نقل دریایی است اگر قرار باشد یک اقتصاد مبتنی بر دریا داشته باشیم و از همه گستره‌های دریایی مشتمل بر گردشگری؛ آبزی پروری و سایر شقوق شیلات استفاده از منابع زیردریایی بهره‌مند باشیم باید تجهیزات؛ دانش و امکانات لازم برای برقرای یک حمل و نقل بسیار کامل را در دریا داشته باشیم.

وی گفت: وقتی تجارت ما بیش از ۹۵ درصد در قالب واردات و صادرات؛ به ویژه در حوزه نفت و گاز ۱۰۰ درصد متکی به کالاهای دریابرد و حمل و نقل دریایی است یقینا تولید ناخالص ما بیشتر به دریا متکی خواهد بود، اما اگر مبنا همان یک درصد در حوزه مستثنا از نفت و گار قرار بدهیم مفهوم این است که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه دریا و بندر سرمایه گذاری شده و در چرخه عملیات دریایی به گردش در آمده است.

پل مه گفت: در حوزه بندری و سرمایه گذاری‌های زیر ساختی ما همه امکانات لازمی که همین اینک برای مدیریت فعالیت‌های دریایی مبتنی بر دریا باشد را در اختیار داریم پس رشد فزاینده‌ای در بخش زیر ساختی وجود دارد، اما در بخش تجهیزات پیشانی به دلیل اینکه تجهیزات تماما وابسته به خارج از ایران است و در مشکلات تحریمی امکان تامین تجهیزات جدید را به راحتی نداریم قدری عقب ماندگی داریم.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت:در حوزه دریا این امکان وجود دارد که دولت سرمایه گذاری لازم را به تمام شقوق بخش خصوصی برای تامین ناوگان به وجود بیاورد، ولی مشکل اقتصادی و کمبود نقدینگی ارزی که در اختیار دولت هم نبوده باعث شده که در حوزه دریا کمترین رشد لازم را داشته باشیم.

پل مه گفت: ایجاد اشتغال زایی در دریا بالاترین حجم اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در سایر مشاغل است که به گونه‌ای که یک اشتغال در دریا حداقل ۴ اشتغال مستقیم مرتبط و تا ۱۰ اشتغال غیر مستقیم مرتبط را به وجود می‌آورد. اگر یک بندر و عملیات دریایی در یک شهر ایجاد شود و توسعه یابد به تناسب آن خانوارهایی که در آن ساحل مستقر می‌شوند نیازهای متعددی دارند که این نیازها یک بخش در قالب ارتباط مستقیم؛ ایجاد اشتغال‌هایی که مرتبط با بندر وفعالیت دریایی است یا نیازهایی که آن خانوارها در قالب آموزش و امور بهداشتی و سایر شقوق اجتماعی مورد نیازشان است طبیعتا به سمت و سویی می‌رود که اشتغالزایی غیر مولد هم به بیش از عدد ۱۰ می‌رساند در کشور ما توجه به نقاط توسعه یافته دریایی به اشتغال زایی و توجه به منابع دریایی بسیار کم است.

کد خبر: ۱۷۱٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha