تزریق ۴۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به زیست‌بوم نوآوری
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد

تزریق ۴۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به زیست‌بوم نوآوری

تفاهم نامه‌ای ۴ جانبه برای اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان در راستای توافق برای تزریق ۴۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به زیست‌بوم نوآوری منعقد شد.

به گزارش بازار، تفاهم‌نامه چهار جانبه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی به منظور اجرایی‌سازی ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان امضا شد، بر این اساس، طرفین برای تزریق ۴۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به زیست‌بوم نوآوری کشور توافق کردند.

این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد همکاری مشترک به منظور گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه زمینه‌های تامین مالی نوآوری و فناوری در کشور منعقد شده است.

بنا بر اعلام صندوق نواوری و شکوفایی مشارکت تجمیعی بانک‌ها در تاسیس نهاد یا نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تامین مالی پروژه‌های راهبردی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرایی‌سازی ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، همکاری به منظور تعیین چارچوب‌های کلی همکاری در جهت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اجرایی‌سازی ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان در همکاری بانک‌ها با نهادهای حوزه فناوری و نوآوری از جمله اهداف این تفاهم‌نامه عنوان شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم با بیان اینکه کار ویژه صندوق نوآوری تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: صندوق وظیفه دارد تا نظام تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان را طراحی و ساماندهی کند. در این راستا از همه ظرفیت‌های کشور اعم از بانک‌ها، بازار سرمایه، صندوق‌های پژوهش و فناوری و ... استفاده می‌کنیم تا منابع مورد نیاز را به سوی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان رهنمون سازیم.

علی وحدت افزود : در حوزه همکاری با بانک‌ها طی سه سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم. پیش از این بانک‌ها از ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان گریزان بودند، اما در سه سال گذشته اکثر بانک‌ها دفتر نوآوری خود را در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در سه سال اخیر ۱۵۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان به دانش‌بنیان‌ها ارائه کرده‌اند، تاکید کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در شبکه بانکی کشور به عنوان خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانکی شناخته می‌شوند چرا که تا امروز حتی یک مورد دیرکرد در پرداخت اقساط خود به بانک‌ها نداشته‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت : در این سه سال سعی کردیم با شبکه بانکی تعاملات خود را گسترده کنیم، اما به جایی رسیدیم که موانع قانونی وجود داشت، یعنی بانک‌ها به‌طور قانونی امکان سرمایه‌گذاری نداشتند. قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان را از این قانون مستثنی کرد.

علی وحدت با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری ۴ جانبه برای اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: با این تفاهم‌نامه، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز شرکت‌های فناور و نوآور تخصیص می‌یابد.

وی با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه روند اجرایی شدن ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان آغاز شد، گفت: این ماده از قانون، موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه دانش‌بنیان را رفع کرده و سرمایه‌گذاری بانکی در حوزه‌هایی که به تایید شورای راهبری دانش‌بنیان می‌رسد مجاز است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: با تفاهم‌نامه‌های امروز فرآیند تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین زیست‌بوم نوآوری آغاز می‌شود و این تامین مالی با استفاده از ابزارهای متنوع بازار پول و سرمایه در قالب پذیرش ارکان تضمین یا تاسیس نهادهای سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

وحدت همچنین با اشاره به دیگر جزئیات این تفاهم‌نامه‌ها، گفت: همچنین حداقل یک شرکت مادرتخصصی سرمایه‌گذاری با مشارکت بانک‌های دولتی و خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های دانش‌بنیان یا فناور و نوآور تاسیس می‌شود. مدیریت این شرکت با صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایندگان بانک‌ها خواهد بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: اتفاق مهم دیگر این بود که علاوه بر خدمات جاری که بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کردند، ظرفیت خدمات دیگر از جنس تضامین و سرمایه‌گذاری، با همراهی و همکاری صندوق نوآوری فراهم شد. این خدمات شامل پذیرش مشترک ضمانت اوراق صکوک و اوراق گواهی مولد (گام)، تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کمک به تامین مالی جمعی از طریق ارایه مشوق‌های مدیریت ریسک سرمایه‌گذاران، تاسیس صندوق‌های جسورانه و خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های با ظرفیت رشد و همچنین تاسیس صندوق‌های نیکوکاری است که از محل منافع حاصل از آن می‌توان کمک‌های بلاعوض را در اختیار نخبگان یا شرکت‌های نوپای در حال ساخت نمونه آزمایشگاهی قرار داد.

وی افزود: توسعه مشترک ابزارهایی که به تامین مالی طیف کاملی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در تمامی مسیر رشد کمک می‌کند، آن‌هم در همکاری با شبکه بانکی که به طور سنتی بر ابزار وام و تسهیلات تاکید داشته‌اند، اتفاق مبارکی است که حتماً باعث بهره‌مندی فعالان اقتصادی این حوزه خواهد شد. علاوه بر این ایجاد و پیشبرد این روش‌ها بر بستر بازار سرمایه کشور اتفاق می‌افتد لذا هم مشارکت عمومی را به همراه خواهد داشت و هم شفاف و تحت نظارت همگانی خواهد بود.

وحدت در پایان با اشاره به اینکه ایجاد و گسترش ابزارهای دیگر تامین مالی هم در این تفاهم‌نامه‌ها دیده شده است که هر کدام می‌تواند متناسب با میزان رشد این کسب‌وکارها نیازهای مالی آن‌ها را پاسخگو باشد، گفت : این ابزارها به‌طور مثال شامل صندوق نیکوکاری برای کمک بلاعوض به نخبگان و شرکت‌های نوپا، اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) و اوراق صکوک برای تامین مالی کوتاه‌مدت و بلند مدت شرکت‌ها، کمک به تامین مالی جمعی و نیز تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های رشد یافته یا در مسیر رشد و کمک به پذیرش آن‌ها در بازار سرمایه است.

کد خبر: ۱۷۱٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha