۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
تازیانه‌های تگرگ بر پیکر نحیف کشاورزی؛ «بیمه» نوش‌دارویی که درمان نمی‌کند
موشکافی خسارت سرمای بهاره در استان مرکزی؛

تازیانه‌های تگرگ بر پیکر نحیف کشاورزی؛ «بیمه» نوش‌دارویی که درمان نمی‌کند

اراک - وجود سامانه‌های بارشی و وقوع تگرگ در استان مرکزی خساراتی را به کشاورزی این استان وارد کرد که طبق آخرین آمار در بخش زراعی و باغی بیش از شش هزار میلیارد ریال خسارت برای این حوزه تخمین زده شده است.

به گزارش بازار، از ابتدای فروردین ۹۹ تا کنون بارش‌های بهاره باران و تگرگ کشاورزی استان مرکزی را تحت شعاع قرار داده، اما داستان تکراری تگرگ بهاره «مثنوی هفتاد من» شده است که هر ساله با وقوع سرما زدگی‌های بی‌موقع به آن پرداخته و سپس دفتر آن بسته و به سال بعد واگذار می‌شود.

میوه‌های سر درختی که با تنی نازک در برابر آماج تگرگ قرار گرفته اند، گیج و مبهوت روی زمین می‌ریزند و این سقوط پیامی به کشاورزان است که سودی از این محصولات و هیچ مُزدی از رنج کاشت دستش را نخواهد گرفت.

بر اساس آمار ۱۹ درصد از مساحت استان مرکزی اراضی کشاورزی و ۵۷ درصد مرتع و بقیه غیر مزروعی (شهرها، جاده‌ها، دریاچه) است و محصولات کشاورزی استان شامل گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است و سالانه ۷۸۰ نوع انار در ساوه تولید می‌شود، حال با وقوع تگرگ در این استان در دومین ماه از فصل بهار شاهد خسارت سنگین به بخش کشاورزی هستیم.

تخریب ۹۰ درصدی محصولات باغ

یکی از کشاورزان ساوجی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص بارش تگرگ در هفتم اردیبهشت ماه ۹۹ و ایجاد خسارت و دغدغه‌هایش در این زمینه گفت: تمام زندگی ام را برای به بار نشستن درختان میوه گذاشته بودم که با بارش تگرگ همه آنها از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه تگرگ سبب دو نیم شدن محصولات و ریختن آن‌ها پای درخت شده است، افزود: با این خسارت حتی چیدن باقیمانده محصول نیز به صرفه نیست چرا که محصولات از کیفیت لازم برخوردار نیستند و پرداخت مزد برای چیدن ضرر به حساب می‌آید.

یکی دیگر از باغداران ساوه که باغ گوجه سبز و زردآلو دارد در گفتگو با با خبرنگار بازار عنوان داشت: با این بلا ۹۰ درصد محصولات باغ را از دست داده‌ام و این درخت‌ها تنها سرمایه‌ام بود و اگر بیمه قبول می‌کرد که میوه‌های سردرختی را نیز تحت پوشش قرار دهد راه نجاتی برایمان باز می‌شد، اما تا کنون قبول نکرده‌اند که محصولات سردرختی باغداران ساوه را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار دهند.

وی در ادامه به موج بیکاری کارگران فصلی نیز اشاره کرد و بیان داشت: من و باغداران دیگر در این فصل کارگرانی را برای کار در باغ استخدام می‌کردیم اما وقوع این بارش‌ها و ایجاد خسارات سبب شد کارگران بیکار شوند مثلاً در باغ من تعداد ۲۵ کارگر مشغول کار بودند اما با وقوع تگرگ و زائل شدن محصول تمام کارگرانم را جواب کرده‌ام.

محلول پاشی اسید آمینه

کارشناس کشاورزی استان مرکزی در خصوص چگونگی کاهش خسارت‌های سرمازدگی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سرما یکی از عوامل طبیعی است که در فصل بهار تهدیدی بسیار مهم برای حوزه کشاورزی به ویژه باغات به شمار می‌رود بیان داشت: متأسفانه طی این ایام مواجه با بارش‌های غیرمنتظره تگرگ بودیم که خسارت‌های جبران ناپذیری به محصولات به خصوص باغات میوه و انگور پدید آورده است.

اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص پیش‌بینی ورود توده‌های هوای سرد به استان و اتخاذ تدابیر ویژه در باغات تا حدودی می‌تواند خسارت‌های سرمازدگی را کاهش دهد

احسان توتونچی بیان کرد: مرکزی استانی با آب و هوای متنوع است و سرمازدگی در این منطقه یکی از مهمترین خطرات طبیعی برای باغات و اراضی کشاورزی به شمار می‌رود و اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص پیش‌بینی ورود توده‌های هوای سرد به استان و اتخاذ تدابیر ویژه در باغات تا حدودی می‌تواند خسارت‌های سرمازدگی را کاهش دهد.

⁦توتونچی عنوان داشت: برای کم کردن خسارت وارده به باغاتی که از گل در آمده و میوه نمایان شده است، محلول پاشی کود کلسیم توصیه می‌شود چون به صورت عادی برای کیفیت بهتر میوه‌ها نیاز به دو بار محلول پاشی کود کلسیم در باغات داریم و هم اکنون نوبت اول محلول پاشی این کود ضروری است و برای باغ‌هایی که هنوز ابتدای گل‌دهی هستند یا مانند تک‌های انگوری که آسیب دیده اند محلول پاشی اسید آمینه مورد توصیه است.

ورود خسارت به ۸۰ درصد میوه‌های سردرختی

محمود رضا خلیلی، معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص خسارت وارد شده به باغداران ساوجی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد میوه‌های سردرختی از جمله گوجه سبز و زردآلو در اثر تگرگ دچار خسارت شده اند و محصول باقی مانده بر روی درخت نیز کیفیت لازم را ندارد.

حسن شریفی، مدیر جهاد کشاورزی ساوه در گفتگو با خبرنگار بازار از خسارت ۸۰۰ میلیارد ریالی به محصولات سردرختی شهرستان خبر داد و اظهار داشت: در اثر بارش شدید تگرگ ۱۰۰ هکتار از محصولات باغی مثل انگور، سیب گلاب، هلو و بخش اعظمی از محصول گوجه سبز و زردآلو از بین رفته و پای درخت ریخته اند.

افزایش مهلت بازپرداخت تسهیلات به کشاورزان

رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر برآورد نهایی میزان خسارت وارد شده به پیکر کشاورزی استان با وقوع تگرگ و بارش‌های اخیر اظهار داشت: مجموع خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی از ابتدای فروردین ماه سال جاری چهار هزار و ۴۱ میلیارد و ۴۳۸ میلیون ریال اعلام می‌شود و این خسارت در اردیبهشت ماه یک‌هزار و ۷۱۵ میلیارد و ۲۴۶ میلیون ریال بوده است.

دولت تنها می‌تواند با افزایش مهلت بازپرداخت تسهیلات به کشاورزان کمک کند، در این غیر این صورت ارائه تسهیلات به کشاورزان مساوی با نابود کردن صندوق بیمه محصولات کشاورزی است

سیدرضا آل طاها افزود: میزان خسارت وارد شده در بخش زراعت پنج هزار و ۴۰۸ میلیارد و ۸۴ میلیون ریال و در بخش باغی یک‌هزار و ۱۷۳ میلیارد و ۸۴۲ میلیون ریال تخمین زده شده است.

وی در خصوص جبران خسارت کشاورزان نیز گفت: با توجه به اینکه تمامی کشاورزان مزارع و باغ‌های خود را بیمه نکرده‌اند دولت در این راستا تنها می‌تواند با افزایش مهلت بازپرداخت تسهیلات به کشاورزان کمک کند، در این غیر این صورت ارائه تسهیلات به این افراد مساوی با نابود کردن صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

با تمام این فراز و فرودها و برآورد و انعکاس خسارت‌ها، به نظر می‌رسد یکی از راه‌های به حداقل رساندن این خسارات و پیشگیری از وقوع آن کمک دولت برای اصلاح باغات و کشت ارقام مقاوم در مقابل سرما و همچنین استفاده باغداران از راهکارهای علمی روز دنیا است و مورد بعدی در این ایام که کرونا در همه بخش‌ها تأثیر گذاشته خسارت محصولات کشاورزی نیز داغ دیگری بر دل کشاورزان است و هم اکنون در حالی که بیمه محصولات کشاورزی می‌توانست مرحم خوبی برای کشاورزان آسیب دیده از تگرگ باشد اما این خلأ وجود دارد که میوه‌های سردرختی ساوه به عنوان محصولات اصلی این شهر شناخته نشده و تحت پوششش بیمه نیست و کشاورزان خواستار بیمه شدن این محصولات هستند.

کد خبر: ۱۷٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha