۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
حسابرسی مشترک آب‌های مرزی ایران و ترکیه
رئیس کل دیوان محاسبات کشور پیشنهاد داد

حسابرسی مشترک آب‌های مرزی ایران و ترکیه

بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات ایران پیشنهاد اجرای حسابرسی مشترک آب‌های مرزی را به رئیس سازمان بازرسی ترکیه داد.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش پس از دیدار با شریف مالکوچ گفت: «به رفع نیازهای آبی مردم ترکیه احترام می‌گذاریم، اما معتقدیم پروژه‌های سدسازی باید همزمان با رفع مشکلات ملت ترکیه، برای کشورهای همسایه مشکلات زیست محیطی ایجاد نکند.»

سدسازی‌های اخیر ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات تأمین آب را در پایین دست این رودها با مشکل مواجه کرده؛ کارشناسان زیست محیطی هم از افزایش کانون‌های گرد و غبار در ایران به علت کمبود آب ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی نمایندگان مجلس هم از وزارت امور خارجه به علت پیگیری نشدن سدسازی‌های ترکیه بر روی رودخانه‌های بین المللی انتقاد داشته‌اند. پیشتر جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس «سدسازی‌های ترکیه را عامل اصلی ریزگردهای منطقه» دانسته بود.

وزارت امور خارجه هم اردیبهشت ماه امسال سدسازی‌های ترکیه را «غیرقابل قبول» خواند. وزیر امور خارجه در نشست علنی مجلس گفت: «از سدسازی ترکیه بر روی آب‌های مرزی قانع نیستیم و با صدای بلند اعلام می‌کنیم این اقدام ترکیه برای ما قابل قبول نیست و با آن مخالف هستیم.»

امیرعبداللهیان در ادامه، از تداوم گفت‌وگوها با مسئولان ترکیه‌ای برای حل مشکل سدسازی خبر داد.

در دیدار رئیس دیوان محاسبات کل کشور با رئیس سازمان بازرسی ترکیه، آقای بذرپاش پیشنهاد انجام «حسابرسی مشترک گردشگری» را میان ایران و ترکیه ارائه داد. او خواستار بسته شدن پیمان‌های بیشتر میان کشورهای اسلامی و منطقه‌ای شد.

مالکوچ رئیس سازمان بازرسی ترکیه هم از آغاز همکاری‌های مشترک با دیوان محاسبات خبر داد. او گفت: «تغییر نکردن مرز ۴۰۰ ساله ایران و ترکیه نشانه دوستی دولت‌های ایران و ترکیه است. امیدواریم بتوانیم دیوان محاسبات کشورهای اسلامی را تأسیس کنیم.»

رئیس دیوان محاسبات کشور در روزهای اخیر در دیدار با مقامات کشورهای عضو اکوسای (سازمان دیوان محاسبات کشورهای عضو اکو) پیشنهاد تأسیس دیوان محاسبات کشورهای اسلامی را داده که با استقبال همتای ترکیه‌ای او مواجه شد. مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با رئیس دیوان محاسبات قزاقستان، پیشنهاد همکاری مشترک حسابرسی را در زمینه مسائل زیست محیطی دریای خزر، سوآپ نفتی و انرژی و حمل و نقل داده بود.

ایران به تازگی توانسته ریاست اکوسای را برای ۳ سال به دست بیاورد.

کد خبر: ۱۷۱٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha