توافق برای تجارت ترجیحی و آزاد بین ایران و بولیوی پیگیری می‌شود
نایب‌رئیس اتاق ایران:

توافق برای تجارت ترجیحی و آزاد بین ایران و بولیوی پیگیری می‌شود

نایب‌رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون وزیر خارجه بولیوی با نگاه به توافق‌های موردی بین دو کشور که عمده آن‌ها بلاتکلیف باقی مانده است، توافق روی تجارت ترجیحی و آزاد را پیشنهاد داد.

به گزارش بازار، معاون وزیر خارجه بولیوی که برای حضور در جلسات کمیسیون مشترک به ایران سفر کرده است به همراه سفیر این کشور در تهران در پارلمان بخش خصوصی کشور با نایب‌رئیس اتاق ایران دیدار کرد.

در این نشست راه‌های توسعه سطح مناسبات تجاری و حل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بانکی بررسی شد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران، با اشاره به روابط خوب سیاسی بین دو کشور، سطح مناسبات تجاری بین ایران و بولیوی را نامناسب خواند و با وجود توافق‌های ارزشمندی که حدود شش سال پیش بین دو اتاق ایران و بولیوی به امضا رسیده بود، سطح اجرایی شدن این توافق‌ها را به دلیل بعد مسافت غیرقابل دفاع توصیف کرد. هرچند او معتقد بود اگر اراده لازم وجود داشته باشد می‌توان روابط تجاری را در سطح بالایی دنبال کرد.

به اعتقاد او در حوزه خدمات فنی مهندسی، داروهای انسانی و دامی، تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، معدن، مصالح ساختمانی و فرآورده‌های پتروشیمی می‌توانیم با بولیوی همکاری داشته باشیم هرچند هنوز به دلیل مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی، قادر به نظام‌مند کردن روابط نیستیم و برای این منظور لازم است به کمک اقدامات و رایزنی‌های سیاسی، راهکاری اقتصادی پیدا کنیم که در این بین تهاتر پیشنهاد می‌شود.

او با اشاره به ظرفیت بولیوی در بخش معدن، همکاری مشترک به کمک تهاتر در این حوزه را مورد توجه قرار داد و تمرکز بر تقویت روابط در حوزه گردشگری را موثر خواند.

سلاح‌ورزی با نگاه به توافق‌های موردی بین ایران و بولیوی که عمده آن‌ها بلاتکلیف باقی مانده است، پیشنهاد داد: دو طرف روی توافق‌های تجارت ترجیحی و یا آزاد با هم به نتیجه برسند.

فردی مامانی، معاون وزیر امور خارجه بولیوی، ارتباط با بخش خصوصی برای توسعه سطح مناسبات تجاری را مهم خواند و تصریح کرد: در مبادلات تجاری و موضوعات بانکی دچار مشکلاتی هستیم و به دلیل تصمیمات یک‌جانبه برخی کشورها، تعداد زیادی از کشورها بلوکه شدند. کوبا و ونزوئلا در همین وضعیت گرفتار هستند و این شرایط نتیجه اقدامات برخی از کشورهای غربی است.

او ادامه داد: هنگام سفر به ایران به من اخطار دادند که ممکن است به دلیل این سفر و ارتباط با شرکت‌های ایرانی وارد لیست سیاه شوی؛ این نگرانی در بین شرکت‌های بولیوی نیز وجود دارد؛ بنابراین ضرورت دارد تا برای تقویت روابط بین دو کشور مکانیسم خاص مالی تعریف شود و راهی جز این نیست. تیم فنی بولیوی و نمایندگان وزارت خارجه ایران روی سندی در این رابطه کار کردند و به نتایجی رسیدند که امیدواریم موثر باشد تا در حوزه نانوتکنولوژی استفاده از پهپادها در صنعت کشاورزی و ... با یکدیگر همکاری

معاون وزیر امور خارجه بولیوی به ظرفیت صادرات برخی محصولات کشاورزی مانند سویا، قهوه، موز و ... در بولویی اشاره کرد و افزود: در رابطه با گردشگری هم موضوع صدور روادید مطرح بوده که این مسئله از طرف دولت ایران در دست بررسی است و امیدواریم شرایط آن تسهیل شود. هرچند در بولیوی زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری دیده نشده و باید سرمایه‌گذاری لازم در این بخش صورت گیرد.

علیرضا یاوری، معاون بین‌الملل اتاق ایران تجارت با ایران در حوزه کشاورزی و مواد غذایی را امکان‌پذیر دانست و تاکید کرد: این اقلام بشردوستانه هستند و هیچ کشوری از این نظر تحریم نشده است؛ بنابراین اینجا یک مشکل وجود دارد که تحریم نظام بانکی ایران است و این مسئله هم علاوه بر تهاتر و پرداخت از طریق ارزهای مجازی، راه‌حل دیگری دارد مبنی بر دریافت مجوزهای اختصاصی از اوفک که این موضوع نیز اجرایی شده و تاکنون چند شرکت بزرگ ایرانی توانستند چنین مجوزی را دریافت کرده و به فعالیت تجاری بین‌المللی خود بپردازند. دولت بولیوی هم می‌تواند چنین مجوزی را برای چند بانک خود دریافت کند تا با ایران همکاری کنند. فرآیند دریافت مجوز هم به زمان و هزینه زیادی نیاز ندارد.

او ادامه داد: ایران با ۷۰ کشور در سطح دنیا، توافق دوجانبه سرمایه‌گذاری امضا کرده و اتاق ایران تمایل دارد زمینه عقد چنین توافقی با بولیوی نیز مهیا شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha