۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
مراقب مُسکن های موقتی باشیم
کارشناس مسائل اقتصادی:

مراقب مُسکن های موقتی باشیم

افقه، کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت، گفت: دولت باید فکری اساسی برای تامین درآمدهای پایدار خود کند. فروش اموال دولتی و تامین بودجه یک راهکار موقتی است و نمی تواند تداوم داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سید مرتضی افقه، در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفت ‌وگو، در ارتباط با راهکارهای اتخاذ شده از سوی دولت برای تامین بودجه سال جاری اظهار کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت، دولت تصور داشت که از طریق فروش اموال دولتی می‌تواند بخشی از کمبود بودجه خود را جبران کند ولی با شیوع ویروس کرونا مشاهده کردیم که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرد و آینده این بازار در حال حاضر مشخص نیست.

وی تاکید کرد :با توجه به وضعیت کنونی قیمت نفت و آینده نامعلوم آن، حتی اگر تحریم‌ها نیز برچیده شود و ما بتوانیم در سطح مشخص شده از سوی اپک، نفت بفروشیم، باز هم نمی‌توانیم منابع لازم برای بودجه کشور را تامین کنیم.

افقه تصریح کرد: از طرف دیگر بحث فروش اموال دولتی نیز یک بحث موقت است که یک بار اتفاق می‌افتد و شاید بتواند بودجه امسال را تامین کند ولی موضوع مهم این است که دولت چگونه می خواهد هزینه‌های سنگین خود درسال های بعد را تامین کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت باید جایگزینی برای درآمدهای نفتی پیدا کند و در همین چارچوب باید به سمت کاهش هزینه ها و واقعی کردن درآمدهای خود حرکت کند، ادامه داد : از دیگر سو، اموال دولتی مربوط به مردم، نسل امروز و آینده هستند بنابراین درآمد حاصل از فروش اموال دولتی باید صرف سرمایه‌گذاری شود تا نسل امروز و آینده بتوانند از آن بهره‌مند شوند ولی اگر این درآمدها صرف تامین هزینه‌های جاری شود، دینی از نسل آینده بر دوش مسئولان و مردم باقی خواهد ماند و و باید جوابگوی نسل آینده باشند.

افقه در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه دولت در میان مدت و دراز مدت، برای تامین درامدهای خود، گریزی جز تقویت تولید داخلی ندارد، اظهارکرد : هیچ کشوری به معنای واقعی پیشرفت نکرده است مگر آن که به تولید داخلی خود متکی بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در چند سال اخیر بارها بر موضوع رونق تولید، رفع موانع تولید و همچنین بهبود فضای کسب و کار در کشور تاکید شده است ولی به دلیل ساختار های ناکارآمد دستگاه‌های تصمیم‌گیر، قدمی جدی برای اینکه تولید کشور تکانی بخورد، برداشته نشده است، افزود: بر اساس آمار در حال حاضر از ۳۰ الی ۵۰ درصد از ظرفیت های موجود در صنعت کشور استفاده می‌کنیم و حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از سرمایه ها در این حوزه روی زمین مانده و استفاده نمی شود و یکی از دلایل آن این است که همتی به معنای واقعی برای رفع موانع تولید در کشور وجود نداشته و هر آنچه که در این زمینه در طی این سال ها مطرح شده در حد شعار باقی مانده است.

افقه همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه تولید کشور باید متکی بر فکر و اندیشه مردم باشد، گفت : برای تغییر در وضعیت کنونی، می بایست ساختارهای موجود که منبع ناکارآمدی تصمیمات و اجرائیات هستند دچار تحول اساسی شوند

کد خبر: ۱۷٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha