۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
کنترل کیفیت خاک پروژه های مسکن ملی در ۱۲ استان | کاهش طول عمر ساختمان ها به ۲۶ سال
مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد

کنترل کیفیت خاک پروژه های مسکن ملی در ۱۲ استان | کاهش طول عمر ساختمان ها به ۲۶ سال

کیانپور، مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در بحث نهضت ملی مسکن با ۱۲ استان‌ در حال انجام فعالیت‌های مربوطه در راستای زیرساخت‌ها و کنترل کیفی خاک این پروژه‌ها هستیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مجید کیانپور در نشست خبری حوزه حمل و نقل در محل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد محلی مستقر در آزمایشگاه مکانیک خاک در سراسر کشور در حال فعالیت هستند گفت: این آزمایشگاه می‌تواند به فاصله دو ساعت در هر پروژه‌ای به منظور کنترل کیفی پروژه‌ها حضور داشته باشد. چرا که با دسترسی که به دانش روز دنیا داریم و با بهره‌گیری از تمامی تکنولوژی‌ها آزمایشی که این شرکت توان انجام آن را دارد این امر با اتکا به جوانان و نخبگان امکان پذیر است.

کیانپور تاکید کرد: به طور میانگین طی یک سال گذشته سه میلیون آزمایش آزمایشگاهی در اکثر پروژه‌هایی که در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای کنترل کیفی بود، انجام شده است و طی یک سال گذشته حدود ۷۲هزار ‌کیلومتر از محورهای شریانی و اصلی کشور را توسط دستگاه "آر اس پی" برداشت کرده است تا تحلیل‌های مهندسان و ارائه مشخصات فنی به جهت به حداقل رساندن هزینه‌های نگهداری این محورها را در دستور کار داشته باشد؛ در این راستا حدود ۳۵ هزار کیلومتر در محورهای فرعی و حدود شش هزار کیلومتر نیز از شبکه‌های درون شهری در شهرهای قم، کرج، زنجان، تهران و چند استان دیگر که در آینده به این عملکرد اضافه می‌شود، پیمایش شناسی انجام شد.

وی افزود: با دانشی که این شرکت به آن دسترسی پیدا کرده است در بحث سواحل دریایی نیز صاحب عملکرد است و خوشبختانه بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش در این آزمایشگاه قابلیت انجام دارد و امیدواریم با توجه به تلاش گسترده همکارانمان در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، بتوانیم همگام با دانش روز دنیا اقدامات موثری را در بحث ژئوتکنیک و بحث کنترل کیفی پروژه های عمرانی زیرساختی و روبنایی کشور انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پاسخ به این پرسش که در بحث بررسی کیفیت خاک پروژه های نهضت ملی مسکن آیا این شرکت اقداماتی انجام داده است؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بحث نهضت ملی مسکن نیز با ۱۲ استان‌ کشور در حال انجام فعالیت‌های مربوطه در راستای زیرساخت‌ها و کنترل کیفی پروژه‌ها هستیم.

طول عمر مفید ساختمان‌ها طی ۱۰ سال گذشته ۳۲ سال بود و امروز به ۲۶ سال رسیده است، درحالی که باید یک برنامه‌ریزی گسترده از سوی نهادهای مربوطه صورت گیرد و عمر مفید به بیش از ۵۰ سال برسد

وی در خصوص دلایل کاهش عُمر مفید ساختمان ها گفت: ظرفیت‌سازی برای افزایش طول عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ضرورت دارد؛ چراکه طول عمر مفید ساختمان‌ها طی ۱۰ سال گذشته ۳۲ سال بود و امروز به ۲۶ سال رسیده است، درحالی که باید یک برنامه‌ریزی گسترده از سوی نهادهای مربوطه صورت گیرد و عمر مفید به بیش از ۵۰ سال برسد.

مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: در طول یک ماه گذشته ۵۰ واحد محلی به واحدهای مرتبط با کنترل کیفی پروژه‌ها اضافه شده است که در حوزه قیر و آسفالت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یکی از مهمترین مراجعی است که خدمات منحصر به فردی ارائه می‌کند.

وی افزود: با توجه به عملکرد خوبی که در خصوص بحث آسفالت و قیر انجام شده است، این آزمایشگاه در اکثر پروژه‌های کشور حضور موثر و گسترده‌ای دارد و تلاش بر این است به منظور ارتقا دانش فنی، دستگاه‌های اجرایی را همراهی کنیم.

مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: در این حوزه برنامه‌ریزی کرده‌ایم امسال آموزش ۲۰۰ هزار نفر ساعت را برای مهندسان اجرایی در دستور کار داشته باشیم که تا به امروز با همکاری شوراهای فنی استان‌ها و همراهی مدیران کل دفاتر فنی و سازمان برنامه و بودجه آموزش ۱۲۰ هزار نفر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطر نشان کرد:‌ همکاری در بخش پتروشیمی پالایشگاهی و پروژه پالایشگاهی مکران در حوزه جنوب یکی از پروژه‌هایی است که این شرکت در آن حضور گسترده دارد و امید است به نقطه‌ای برسیم که بدون نیاز به هیچ گونه ابزار و امکانات خارجی بتوانیم در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی هم با توجه به آمادگی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، حضور داشته باشیم.

کیانپور به همکاری این دستگاه با حوزه معادن اشاره کرد و گفت: قراردادها و تفاهمات خوبی را نیز در این راستا با سازمان ایمیدرو منعقد کردیم و بنا داریم در حوزه معادن در بخش حفاری، همکاری خوب و سازنده‌ای را داشته باشیم و در بحث پروژه‌های زیرساختی و عمرانی کشور در حال حاضر طی یک سال گذشته بیش از ۶۵ هزار متر حفاری انجام دادیم و خوشبختانه در اکثر پروژه‌های زیربنایی کشور به جزء وزارت راه و شهرسازی همکاری خوبی با وزارت نیرو در بخش سدها داریم.

کیانپور در پاسخ به این پرسش مبنی بر نقش‌آفرینی این شرکت در بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی این وزارتخانه گفت: با ۳۷ دستگاه اجرایی عملیات کنترل اجرایی را در دستور کار داریم و حدود ۷۵ درصد از خدماتی که ارائه می‌دهیم مشخصا با وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف است.

کد خبر: ۱۷۱٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha