۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
۲۰  درصد موجودی سدها غیر قابل استفاده است| راه اندازی بازار پساب در کشور
سخنگوی صنعت آب در پاسخ به «بازار»:

۲۰ درصد موجودی سدها غیر قابل استفاده است| راه اندازی بازار پساب در کشور

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه ۲۰ درصد موجودی سدها غیر قابل استفاده است، گفت:  نیاز آبی همدان ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که ۱۶۰۰ لیتر آن تامین شده و تا پایان هفته مشکل آب همدان برطرف می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب امروز در نشست خبری درباره حل مشکل آب همدان نیز اظهار کرد: در حال حاضر از نظر تامین آب مشکلی نداریم و امروز این مشکل برطرف شد اما شبکه بر اساس منابعی که تامین می‌شود، نیاز به اصلاح دارد که در همین هفته اتفاق می‌افتد و ابرپروژه تعریف شده نیز تا دو هفته آینده وارد مدار خواهد شد.

او با بیان اینکه همدان یکی از شهرهایی است که در لیست شهرهای دارای تنش آبی قرار گرفته است، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم طرح‌های ویژه‌ای را در بخش آب تعریف کردیم که هدف این طرح‌ها این بود که هیچ شهری با مشکل آب مواجه نشود. اعتبارات آن نیز تامین شد و پیشرفت‌های خوبی نیز به وجود آمد اما در همدان به دلیل گرمای زیاد و کاهش شدید بارندگی‌ها با مشکلاتی مواجه شدیم.

قاسم زاده با بیان اینکه ۳۵ درصد آب همدان از منابع آب زیرزمینی و ۶۵ درصد از منابع آب سطحی تامین می شود، درباره آخرین وضعیت سد اکباتان، گفت: این سد یکی از منابع تامین آب همدان بود که با توجه به کاهش بارندگی‌ها و گرمای هوا در این فصل با چالش مواجه شدیم. در حال حاضر این سد دارای آب است و آب آن وارد تصفیه خانه می‌شود و تا چند هفته آینده می‌تواند در مدار باقی بماند.

سخنگوی صنعت آب افزود: از طرف دیگر منابع جایگزین تامین کننده آب را در نظر گرفته‌ایم و اگر در سد اکباتان بارندگی نداشته باشیم، مخزن خالی خواهد شد.

طرح تأمین پایدار آب همدان ۱۷ سال پیش شروع شده بود و ۸ سال با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد متوقف مانده بود، در یکی دو هفته آینده به بهره برداری می‌رسد اگر این طرح به موقع افتتاح می شد، حتی اگر سد اکباتان هم خشک می شد بازهم مشکلی در تامین آب همدان پیش نمی آمد

او با بیان اینکه نیاز آبی همدان ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که ۱۶۰۰ تای آن تامین شده است، افزود: علت افت فشار آب در همدان به این دلیل است که منابع جدیدی را جایگزین کرده‌ایم و تا زمانی که این منابع با ورودی‌های شبکه همخوانی پیدا کنند، یک پایداری نسبی را خواهیم داشت.

قاسم‌زاده با بیان اینکه طرح تأمین پایدار آب همدان به صورت بلندمدت با بهره‌برداری از خط لوله‌ای ۱۴۵ کیلومتری از قبل برای بهره‌برداری در شهریورماه در نظر گرفته شده بود، گفت: این طرح بزرگ که ۱۷ سال پیش شروع شده بود و ۸ سال با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد متوقف مانده بود، در یکی دو هفته آینده به بهره برداری می‌رسد اگر این طرح به موقع افتتاح می شد، حتی اگر سد اکباتان هم خشک می شد بازهم مشکلی در تامین آب همدان پیش نمی آمد.

بحران منابع مالی در صنعت آب ادامه دارد

قاسم زاده در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال بازار که افزایش تعرفه آب تا چه اندازه منجر به افزایش سرعت پروژه های آبی شده است، گفت: با وجود افزایش قیمت ها اما هنوز بخش زیادی از آبی که در کشور عرضه می شود یارانه ای بوده و تفاوت زیادی بین قیمت تمام شده و قیمتی که به فروش می رسد، وجود دارد. به همین دلیل مشکل منابع مالی ما همچنان وجود دارد.

نیاز آبی همدان ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که ۱۶۰۰ تای آن تامین شده است. علت افت فشار آب همدان در این روزها به این دلیل است که منابع جدیدی را جایگزین کرده‌ایم و تا زمانی که این منابع با ورودی‌های شبکه همخوانی پیدا کنند، یک پایداری نسبی را خواهیم داشت

سخنگوی صنعت آب میزان الگوی مصرف آب شرب در کشور را به ازای هر خانوار در ماه ۱۳ تا ۱۸ مترمکعب اعلام کرد و گفت: این عدد برای استان‌های مختلف با توجه به اقلیم، متفاوت است، مثلا این رقم در تهران ۱۴ مترمکعب در ماه است.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر بازار درباره حجم مفید موجودی سدها گفت: حدود ۲۰ درصد موجودی آب سدها غیر مفید و غیر قابل استفاده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در زمینه اصلاح روند مصرف آب در صنعت برنامه ویژه‌ای داریم، گفت: در آینده‌ای نزدیک بازار پساب در کشور راه‌اندازی می‌شود که این مهم هم‌اکنون با آماده‌سازی اسناد مربوطه، در حال بررسی‌های نهایی است.

وی افزود: در این قالب از صنایع می‌خواهیم که آب مورد نیاز خود را از منابع غیرمتعارف مثل آب دریا یا پساب تصفیه شده تأمین کنند.

ورود پساب های صنعتی به ماملو

او همچنین درباره اقدامات وزارت نیرو برای مقابله با فاضلاب‌های صنعتی و انسانی به سدهای کشور به ویژه سد ماملو، اظهار کرد: وظیفه اصلی این مسئله بر عهده سازمان محیط زیست است اما گروه‌های گشت و بازرسی وزارت نیرو نیز این موضوع را بررسی می‌کنند و اگر در سدها به ویژه سدهایی که برای آب شرب هستند، موردی مشاهده شود با جدیت پیگیری خواهد شد.

در مناطق مسکونی مانند پردیس معمولا تصفیه خانه وجود دارد و آنچه که وارد سدها می‌شود، پساب است نه فاضلاب انسانی

او با بیان اینکه طبیعی است اگر فاضلاب‌ها ساماندهی نشوند، وارد منابع آبی خواهند شد، گفت: در مناطق مسکونی مانند پردیس معمولا تصفیه خانه وجود دارد و آنچه که وارد سدها می‌شود، پساب است نه فاضلاب انسانی. این پساب ها که باید استانداردهای آن نیز رعایت شود و اگر مشکلی در استاندارد وجود داشته باشد، مانع ورود آن به سدها خواهیم شد. در حال حاضر در تمام شهرها و مناطق مسکونی بزرگ تصفیه‌خانه داریم.

قطع آب ۹ مشترک پر مصرف در تابستان امسال

او همچنین درباره تاثیر قطع آب مشترکان پرمصرف، تاکید کرد: این مسئله اثرات بازدارنده‌ای را بر جای گذاشت. به گونه‌ای که علی رغم کاهش بارندگی‌ها و افزایش گرمای هوا میزان مصرف آب مانند سال گذشته بود.

او با بیان اینکه در تابستان امسال تنها آب ۹ مشترک پرمصرف به صورت موقتی قطع شد، خاطر نشان کرد: ساعت پیک مصرف آب از ۹ تا ۱۱، ۱۴ تا ۱۶ و ۲۱ تا ۲۳ است و اگر مشترکان در این ساعت میزان مصرف را رعایت کنند با مشکلات جدی مواجه نخواهیم شد.

سخنگوی صنعت آب همچنین ادامه داد: درخصوص کیفیت منابع آب شرب، علاوه بر آزمایشگاه‌هایی که وزارت نیرو دارد و به صورت مستمر کیفیت آب را رصد می‌کنیم، وزارت بهداشت نیز آزمایشگاه‌هایی دارد و به صورت روزانه کیفیت آب را رصد می‌کند و اگر کوچکترین آلودگی مشاهده کنیم، بلافاصله آن منابع آبی از شبکه جدا می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که بارش‌های پاییزی با تأخیر در آذرماه آغاز شود، گفت: کشت پاییزه در فلات مرکزی مخصوصا حوزه آبریز زاینده‌رود باید با تأخیر انجام شود و در پایان شهریورماه که منابع آبی سدها جمع‌بندی می‌شود باید در این زمینه هماهنگی لازم با کشاورزان صورت بگیرد.

بارور سازی ابرها در دستور کار است

قاسم زاده درباره آخرین اقدامات وزارت نیرو برای بارورسازی ابرها گفت: امسال در قانون بودجه مصوبه‌ای برای ایجاد سازمانی در این خصوص در نظر گرفته شد، لذا بارورسازی ابرها در دستور کار قرار دارد اما بارش‌های اخیر ارتباطی با این مسئله ندارند.

او با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور تاکید کرد: شرایط بارندگی‌ها نسبت به متوسط نرمال ۱۷ درصد کاهش داشته است و با توجه به اینکه سال گذشته سال کم آبی بود امسال نیز وارد یک سال کم آب شدیم. هر چند که میزان ورودی سدها پنج درصد افزایش داشته اما اکنون شاهد کاهش ۱۸ درصدی مخازن در سدهای کشور هستیم.

کد خبر: ۱۷۱٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha