۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
جای خالی ادوات کشاورزی ساخت ایران در عراق| ظرفیت ها را معرفی کنیم
گزارش خبری:

جای خالی ادوات کشاورزی ساخت ایران در عراق| ظرفیت ها را معرفی کنیم

همدان- همدان با وجود بهره مندی از هشت شرکت تولیدکننده ماشین آلات و ادوات کشاورزی و برندهای مطرح در این خصوص هنوز در کشور عراق بازاری ندارد در حالی که باید توجه به بازار جدید عراق را مدنظر قرار دهد.

بازار؛ گروه استان ها: عراق به علت روابط تجاری تاریخی دیرینه با ایران و همچنین وجود انتظارات قابل پیش‌بینی در مورد رشد تعاملات اقتصادی طرفین به احتمال زیاد جزو بازارهای بسیار مهم صادراتی ایران خواهد بود.

بااین‌حال، موفقیت در این بازار نیازمند آن است که صادرکنندگان با الزامات و انتظارات این بازارها سازگار شوند که در همین راستا فعالان اقتصادی استان همدان نشستی با هیت تجاری عراق برگزار کردند.

رئیس اتاق بازرگانی همدان ظهر یکشنبه در نشست با هیئت تجاری عراق با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان همدان اظهار کرد: ایران در چند سال گذشته گرفتار کم آبی شده و راهکارهای خوبی در بخش کشاورزی از جمله استفاده از سیستم آبیاری نوین را انجام داده است.

شرکت‌های تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و شرکت‌های آبیاری نوین آمادگی حضور در کشور عراق برای اجرای آبیاری نوین و مدرن را دارند

علی اصغر زبردست با اشاره به اینکه استان همدان در بخش ماشین آلات کشاورزی غنی است، ادامه داد: شرکت‌های تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و شرکت‌های آبیاری نوین آمادگی حضور در کشور عراق برای اجرای آبیاری نوین و مدرن را دارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه استان همدان در بخش ماشین آلات، نوع کشت و آبیاری نوین پتانسیل زیادی دارد، افزود: استان همدان با استان‌های سلیمانیه، اربیل، حلبچه، کربلا، نجف و بغداد ارتباط خوب و وسیعی دارد و محصولات کشاورزی همدان به آنجا صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان واسط به خاطر اینکه نزدیک استان کرمانشاه و ایلام است فکر می‌کردم با این دو استان ایران در ارتباط باشد، اضافه کرد: ما از استان واسط استقبال می‌کنیم.

زبر دست با اشاره به اینکه هیئت تجاری عراق بر کم آبی استان واسط تاکید می‌کند اما آب این استان نسبت به همدان خیلی زیاد است، بیان کرد: در ایران و همدان ۲۵ سال روی آبیاری تحت فشار کار انجام شده و از ۲۷۰ هزار هکتار اراضی مستعد در ۱۴۰ هکتار آبیاری نوین اجرا شده است.

وی در ادامه به کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه از کشت از غرقآبی به سمت کشت گلخانه رفتیم که مصرف آب کمتر و تولید را بیشتر می‌کند، ادامه داد: استان واسط عراق دو رود کارون و دجله و فرات را دارد و می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

۹۰ درصد کشت سیب زمینی در استان همدان با آبیاری تحت فشار و قطره‌ای انجام می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه ۴۰ سال پیش در ایران همه آبیاری غرقآبی انجام می‌دادند، افزود: هم‌اکنون ۹۰ درصد کشت سیب زمینی در استان همدان با آبیاری تحت فشار و قطره‌ای انجام می‌شود.

وی درخصوص درخواست هیئت عراقی برای راه اندازی شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی در استان واسط با تاکید بر اینکه با جمع آوری شیر از دامداری‌های سنتی نمی‌توان کارخانه ایجاد کرد، اضافه کرد: برای جمع آوری شیر دامداری‌های سنتی ایستگاه جمع آوری شیر داریم اما میزان تولید این نوع دامداری ها کم بوده و برای ایجاد کارخانه کافی نیست.

زبردست با اشاره به اینکه کارخانه پگاه همدان روزانه ۱۵۰ تن شیر تحویل می‌گیرد، یادآور شد: این کارخانه به دلیل گرانی ها مقدار تولید را پایین آورده است و از شیر ۳۲ نوع محصول تولید می‌کند.

وی خطاب به هیئت تجاری عراق با بیان اینکه برای ایجاد دامداری صنعتی می‌توانید از ما کمک بگیرند، ادامه داد: یک دامداری استان همدان فقط دو هزار راس دام دارد و یک دامداری هفت هزار راسی در حال ساخت است.

جای خالی ادوات کشاورزی ساخت ایران در عراق| ظرفیت ها را معرفی کنیم

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تاکید بر اینکه استان همدان با سلیمانیه ارتباط زیادی دارد و باید با استان واسط هم ارتباطات بیشتر شود، افزود: در حوزه گیاهان دارویی تولید و صادرات بسیار مهم است و اگر در استان واسط عراق فضایی آماده کنند، متخصصان ما حاضر به آموزش کشت گیاهان دارویی به کشاورزان استان واسط هستند و حتی تولیدات را می‌خرند.

رئیس برنامه ریزی کشاورزی استان واسط عراق نیز در ادامه با اشاره به اینکه در شهر واسط کشاورزان از ۵۰۰ هکتار زمین استفاده می‌کنند، اظهار کرد: مساحت زیادی قابل کشت است اما کشاورزان به دلیل بحران آب از آن استفاده نمی‌کنند.

کشاورزان در بحران آب نمی‌توانند از زمین‌ها استفاده کنند ضمن اینکه مشکل دیگر شوری خاک است و کشاورزان با وجود آب نمی‌توانند کشت انجام دهند

محمد حمد صالح با اشاره به وجود دو مشکل در استان واسط عراق و با بیان اینکه کشاورزان در بحران آب نمی‌توانند از زمین‌ها استفاده کنند، ادامه داد: مشکل دیگر شوری خاک است و کشاورزان با وجود آب نمی‌توانند کشت انجام دهند.

وی خواستار حضور کارشناسان و متخصصان خاک شناسی ایران در عراق شد تا برای حل مشکل شوری خاک کمک کنند و افزود: در فصل تابستان دمای استان واسط به بیشتر از ۶۰ درجه می‌رسد و کار کردن دراین دما کار سخت‌تر است.

رئیس برنامه ریزی کشاورزی استان واسط عراق با اشاره به اینکه آماده ایجاد مزرعه تحقیقاتی هستیم، بیان کرد: شهر واسط یک شهر غنی و ۷۰ درصد اراضی آن قابل کشت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده تعاون بین دو شهر واسط و همدان بیشتر شود، اظهار کرد: استان واسط عراق حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و شهر کشاورزی محسوب می‌شود.

صالح با اشاره به اینکه استان واسط یک استان مهم عراق در بخش کشاورزی است، ادامه داد: در استان واسط دامداری و مرغداری رواج دارد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه دجله از شهر واسط می‌گذرد و طولانی‌ترین مسافت را در شهر واسط عراق دارد و کشاورزان از آب آن برای کشاورزی استفاده می‌کنند،افزود: امروزه به دلیل بحران آب وضعیت کشاورزی عراق تا حدودی وضعیت بدی است.

ایران در زمینه مقابله با بحران آب پیشرفته‌تر است چراکه با مشکلات بحران آب قبل از عراق مواجه شده و توانسته مشکلات را حل کند

صالح با اشاره به اینکه ورود آب از کشورهای همسایه مثل ترکیه و ایران به عراق قطع و بارندگی ایران و ترکیه کم شده است، اضافه کرد: ایران در زمینه مقابله با بحران آب پیشرفته‌تر است چراکه با مشکلات بحران آب قبل از عراق مواجه شده و توانسته مشکلات را حل کند.

جای خالی ادوات کشاورزی ساخت ایران در عراق| ظرفیت ها را معرفی کنیم

وی با اشاره به اینکه امیدواریم همکاری و تبادل علمی و اطلاعات در راستا فعالیت‌های کشاورزی بین دو شهر واسط و همدان برقرار شود، بیان کرد: در زمینه ماشین آلات کشاورزی باید مطرح کنم که استفاده از ماشین آلات کشاورزی ساخت ترکیه در عراق رواج دارد و اگر تجهیزات و ماشین آلات ساخت ایران و همدان به استان واسط منتقل شود و مردم از نزدیک ببینند، آنها را امتحان کرده و متوجه شوند که پاسخگوی نیاز آنها است از این ماشین آلات استقبال می‌کنند.

مدیر بخش توسعه ماشین آلات کشاورزی استان واسط عراق نیز در ادامه با اشاره به اینکه در عراق از کشورهای دیگر شرکت ماشین آلات کشاورزی هم به شکل نمایندگی و هم به شکل مونتاژ فعالیت دارند، اظهار کرد: از کشورهای دور مثل چین و اسپانیا در عراق فعالیت دارند اما هیچ محصولی از ماشین آلات کشاورزی ایران در عراق وجود ندارد.

کامل علا عبد با تاکید بر اینکه کشاورزان عراقی از محصولات ساخت ایران اطلاعی ندارند، ادامه داد: من در ایلام دانشجو هستم و درباره صنعت ایران اطلاعات جمع آوری کردم اما صنعت ماشین آلات کشاورزی ایران را در عراق کسی نمی‌شناسد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های تولید کننده ماشین آلات کشاورزی ایران باید در عراق حضور داشته باشند تا کشاورزان از نزدیک ماشین آلات کشاورزی را دیده و امتحان کنند، اضافه کرد: آمادگی داریم که در شهر واسط برای تبادل اطلاعات شرایط را فراهم کنیم چراکه ما کشوری در حال استقلال و مصرف کننده هستیم و علاقه داریم به کشوری تولید کننده تبدیل شویم.

کد خبر: ۱۷۱٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha