۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
ماهی و میگو ظرفیتی مهم برای تحقق «جهش تولید»؛ خودکفایی در تولید پروتئین دریایی
بازار از بوشهر گزارش می‌دهد؛

ماهی و میگو ظرفیتی مهم برای تحقق «جهش تولید»؛ خودکفایی در تولید پروتئین دریایی

بوشهر - یکی از مهمترین مزایای اقتصادی بوشهر هم‌جواری با خلیج فارس است و فرصت بسیار خوبی را برای کسب و کارهای کرانه‌ای فراهم ساخته که آبزی‌پروری از مهمترین آن‌ها است.

خبرگزاری بازار، در سالی که مزین به نام سال جهش تولید است، می‌طلبد که از همه توان، استعدادها و ظرفیت‌ها برای توسعه و رونق تولید برای رسیدن به جهش تولید استفاده شود.

یکی از مهمترین اقدامات در این راستا، شناسایی توانمندی و ظرفیت‌های سرزمینی به تفکیک هر استان و هر منطقه و شهر و روستا است و باید هر ظرفیتی که می‌تواند تولید را رونق ببخشد شناسایی و معرفی شود.

بوشهر از استان‌های ساحلی جنوب کشور است که بیش از ۷۰۰ کیلومتر ساحل با خلیج فارس دارد و ساحل و دریا از مهمترین ظرفیت‌های این استان خصوصاً در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود؛ ظرفیتی که بسیاری از کشورها آرزوی تنها بخشی از آن را دارند.

تکیه بر ظرفیت‌های بومی رمز پیشرفت

از دریا و ساحل بوشهر تاکنون استفاده‌های متعددی صورت گرفته است که از مهمترین آنها می‌توان به استفاده از دریا برای استخراج و صادرات محصولات نفت و گاز اشاره کرد که بخش زیادی از سواحل استان بوشهر به این امر اختصاص دارد.

تجارت و بازرگانی از دیگر مزایای هم‌جواری با دریا برای مردم استان بوشهر بوده است و تجارت دریایی خصوصاً با کشورهای حاشیه خلیج فارس سال‌های سال است که در جریان است.

حمل و نقل دریایی چه در زمینه انتقال بار و چه در زمینه انتقال مسافر از دیگر استفاده‌های مردم این دیار از دریا است؛ هرچند هنوز بخش مهمی از این ظرفیت یعنی گردشگری دریایی مغفول مانده است.

آبزی‌پروری ظرفیت مهم استان بوشهر

طی سال‌های اخیر تلاش شده تا به غیر از موارد ذکر شده از استفاده‌های دریا برای استان بوشهر، دیگر ظرفیت‌ها نیز به کارگیری شود تا هم در زمینه تولید و هم در زمینه اشتغال و درآمدزایی شاهد تحول باشیم.

استان بوشهر در زمینه پرورش میگو ظرفیتی بیش از ۱۰ برابر میزان کنونی دارد و تحقق آن می‌تواند زمینه جهش تولید و اشتغال را فراهم سازد

یکی از ظرفیت‌های مهم که طی سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است؛ آبزی پروری بوده است که بخشی از سواحل استان بوشهر به این امر اختصاص یافته است؛ البته ظرفیت‌های خیلی بیشتری در این حوزه باید فعال شود.

هم‌اکنون بخش عمده میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و سهم بیش از ۶۰ درصدی در تولید و صادرات میگوی پرورشی کشور این استان را در سطح کشور ممتاز کرده است.

البته استان بوشهر ظرفیت بیش از تولید کنونی در زمینه پرورش میگو دارد و زمین‌های مستعد در این زمینه شناسایی شده است و باید زمینه تولید در این اراضی هر چه سریع‌تر فراهم شود.

افزایش ۳۸ درصدی تولید میگو در استان بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای توسعه آبزی‌پروری در استان تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و حمایت لازم را از سرمایه‌گذاران در این حوزه خواهیم داشت.

علی بازدار میزان تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر طی سال گذشته را ۲۱ هزار تن عنوان و پیش بینی کرد که میزان تولید میگوی استان در سال جاری به بیش از ۲۹ هزار تن برسد.

این میزان افزایش میگوی پرورشی در استان بوشهر بیانگر رشد ۳۸ درصدی تولید میگوی پرورشی است که طی یک سال وضعیت رشد و افزایش بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

مدیرکل شیلات بوشهر با اشاره به تولید سه میلیارد قطعه بچه میگو در ۱۵ مرکز تکثیر خاطرنشان کرد: تعداد مزارع پرورش میگوی استان بوشهر از ۳۰۵ مزرعه در سال قبل به ۳۴۴ مزرعه در سال جاری رسیده است.

پرورش ماهی مغفول مانده است

در حالی که شاهد جهش تولید در زمینه پرورش میگو در استان بوشهر هستیم، پرورش ماهی در این استان همچنان آنگونه که باید و شاید رونق نگرفته و میزان تولید استان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست.

پرورش ماهی در قفس از ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار خوبی است که استان بوشهر هم ظرفیت لازم برای آن را دارد و هم خلیج فارس محل خوبی برای این کار است و هم اینکه در پشت سد امکان اجرای این طرح‌ها وجود دارد.

به گفته رئیس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات بوشهر، از پنج سال پیش شرکت آرام صید فعالیت خود را به منظور احداث طرح ماهی در قفس در سد رئیسعلی دلواری آغاز کرد و در سال ۹۶ به بهره برداری رساند اما طی سه سال فعالیت خود تنها در یک سال به توفیق نسبی دست یافته و در دو سال دیگر از جمله سال گذشته نیز به دلایل مختلف امکان تولید را از دست داده است.

حامد رضایی افزود: این طرح به دلیل عدم وجود ظرفیت کارگاه‌های تکثر ماهی قزل آلا در کشور برای تامین بچه ماهی آن عملاً قابل بهره برداری نیست و لازم است که احداث کارگاه تکثیر ماهی آن در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: از سوی دیگر مجوز ذخیره‌سازی ماهی سی باس که بچه ماهی آن در استان نیز قابل تولید و در دسترس است توسط سازمان محیط زیست صادر نمی‌شود و همین امر موجبات رکود این طرح را فراهم کرده است.

بومی‌سازی تکثیر بچه ماهی

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر به خبرنگار بازار گفت: این استان دارای ظرفیت بسیار خوبی برای تولید و پرورش آبزیان است و جهاد دانشگاهی نیز اقدامات لازم را برای توسعه این بخش در سطح استان انجام می‌دهد.

علی احمدی‌زاده از توسعه و تقویت تکثیر بچه‌ماهی در استان خبر داد و اضافه کرد: به منظور اجرای طرح تولید و تکثیر بچه ماهی سی باس تاکنون ۸۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و پیگیر تخصیص ۴۸ میلیارد ریال دیگر هم هستیم.

وی با اشاره به تامین بچه ماهی موردنیاز کشور از تایلند و استرالیا تصریح کرد: در راستای تکمیل بومی سازی صنعت آبزی پروری دریایی در تلاش برای تولید بچه ماهی سی‌باس هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از تلاش برای تکمیل زنجیره تولید و پرورش آبزیان در استان خبر داد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای تامین نیازهای بخش آبزی‌پروری در حال انجام است.

ظرفیت‌های بسیار زیادی برای آبزی‌پروری در استان بوشهر وجود دارد و هرچند در زمینه میگو تاکنون اقداماتی صورت گرفته است ولی این استان ظرفیتی بیش از ۱۰ برابر وضعیت کنونی دارد و تحقق آن می‌تواند زمینه جهش تولید و اشتغال را فراهم سازد.

پرورش ماهی نیز از دیگر ظرفیت‌های مغفول مانده در استان بوشهر است که باید با حمایت از سرمایه‌گذاران و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز زمینه برای تقویت تولید در این زمینه هم فراهم شود.

کد خبر: ۱۷٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha