۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
پرورش ماهی زینتی کسب و کاری کم هزینه با سود بالا
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

پرورش ماهی زینتی کسب و کاری کم هزینه با سود بالا

بیرجند- پرورش دهنده ماهی های زینتی در خراسان جنوبی گفت: پرورش ماهی زینتی، کسب و کاری کم هزینه و به نسبت سرمایه گذاری انجام شده پر سود است.

بازار، گروه استان‌ها: تولید ماهی زینتی یکی از فعالیت‌های درآمدزای بسیار مدرن است که در سال‌های اخیر در مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است.

فعالیتی که علاقمندان به شگفتی‌ها و زیبایی‌های آبزیان را به سمت خود جلب کرده است و گاه به صورت مستقل و زمانی در کنار یک شغل اصلی نسبت به انجام آن مبادرت می کنند.

در استان کویری خراسان جنوبی نیز کسب و کارهای مرتبط با آبزیان و ماهی های زینتی در حال رونق گرفتن است و برخی از هم استانی ها تجربه های بسیار خوبی در این زمینه دارند.

جالب توجه است که مهدی سورگی مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت و گویی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری ۸۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در خراسان جنوبی پرورش یافته، گفته بود ارزش ریالی ماهیان زینتی پرورش یافته طی سال جاری در استان سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

در این گفت و گو پای صحبت یکی از هم استانی ها می نشینیم که چند سالی است با دنیای زیبای ماهی های زینتی در ارتباط است و موفقیت های بسیار خوبی نیز کسب کرده است.

پرورش ماهی را با ۲۰ آکواریوم شروع کردم

محمد دلسوز که از سال ۹۵ کار پرورش ماهی های زینتی را شروع کرده است در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در ابتدا کار را با ۲۰- ۳۰ آکواریوم در استان دیگری شروع کردم که بعد از مدتی به واسطه برخی مشکلات به شهرستان قائن آمدم.

وی با اشاره به اینکه در قاین نیز یک سالن ۷۰۰ متری اجاره کرده و تا همین امسال در آن مکان فعالیت داشتیم، افزود: ولی زمان اجاره آن مکان به پایان رسیده و از این جهت از چند ماه قبل سالن دیگری اجاره کردم و با سرمایه گذاری جدید کار را رونق بخشیدم.

فعال حوزه پرورش ماهی های زینتی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استقبال روزافزون مردم به داشتن آکواریوم و نگهداری ماهیان زینتی فرصتی برای اشتغالزایی و رونق کسب و کارهای کوچک است گفت: در حال حاضر کار را با ۲۰۰ آکواریوم انجام می‌دهم.

دلسوز با بیان اینکه کار پرورش ماهی های زینتی فعالیت جسمی سنگینی نیست و از این جهت خانم ها نیز می توانند در این حوزه ورود پیدا کنند، بیان کرد: تنها باید نسبت به بهداشت محیط، نظافت آکواریوم ها و... دقت لازم را داشته باشیم.

پرورش ماهی زینتی کسب و کاری کم هزینه با سود بالا

پرورش ماهی زینتی سودآور است

وی یادآور شد: در مجموع نسبت به سرمایه گذاری که در حوزه پرورش ماهی های زینتی انجام می دهیم این کسب و کار سودآوری خوبی دارد.

پرورش دهنده ماهی های زینتی در خراسان جنوبی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون تسهیلات نیز گرفته است یا نه، گفت: من تنها یک بار در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات گرفتم.

دلسوز با اشاره به اینکه تسهیلات را بعد از دو سال پیگیری گرفتم، اظهار کرد: جهاد کشاورزی در حوزه حمایت از فعالان این بخش تنها نقش واسطه و معرف به بانک ها را دارد و حمایت دیگری انجام نمی دهد.

وی درباره چرایی ورود به این کسب و کار بیان کرد: ما به صورت خانوادگی در این زمینه ورود پیدا کردیم و بسیاری از اقوام در گناباد و مشهد و ... فعال در حوزه پرورش ماهی های زینتی هستند و من نیز به طور طبیعی راغب شدم.

دلسوز افزود: این موضوع باعث شده که به صورت متقابل بتوانیم از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

پرورش ماهی خوراکی شرایط خاصی می طلبد

پرورش دهنده ماهی های زینتی در خراسان جنوبی گفت: ممکن است برخی معتقد باشند که پرورش ماهی خوراکی و جهت نغذیه سود بهتری دارد و برخی پرورش ماهی زینتی را ترجیح بدهند.

دلسوز با تأکید بر اینکه به نظر من باید به شرایط خودمان نگاه کنیم، افزود: اگر زمین و یک استخر آب بزرگ کشاورزی داشت باشیم می توانیم در زمینه پرورش ماهی خوراکی چه سردآبی و چه گرم آبی ورود پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: اما اگر مالک یک سوله و یا انباری بزرگ بودیم در زمینه پرورش ماهی زینتی فعالیت کنیم که علاقمندان خاص خود را نیز دارد.

پرورش ماهی زینتی کسب و کاری کم هزینه با سود بالا

مشکلات پرورش ماهی زینتی در خراسان جنوبی

پرورش دهنده ماهی های زینتی در خراسان جنوبی درباره مشکلات این کسب و کار در استان بیان کرد: در یک مثال کسی که در مشهد کار پرورش ماهی زینتی دارد به واسطه فراهم بودن زیر ساخت های حمل و نقل به راحتی ماهی را به کرج و تهران و ... ارسال می کند.

دلسوز ادامه داد: اما در خراسان جنوبی به واسطه مشکلاتی که در زیرساخت های حوزه حمل و نقل وجود دارد من برای ارسال ماهی به شهرهای دیگر با مسائل خاصی رو به رو هستم.

وی گفت: اگر این مشکلات حل شود بی شک پرورش ماهی زینتی سودآوری کافی را دارد و علاقمندان بیشتری را به سمت خود جلب خواهد کرد.

دلسوز با تأکید بر اینکه برای موفقیت در حوزه پرورش ماهی های زینتی باید با آگاهی و آموزش کافی قدم برداشت، گفت: البته جهاد کشاورزی دوره و آموزش خاصی در این زمینه برگزار نکرده است.

پرورش دهنده ماهی های زینتی در خراسان جنوبی با اشاره به همکاری با کمیته امداد یادآور شد: در حال حاضر راهبر شغلی کمیته امداد خراسان جنوبی نیز هستیم و به مددجویان آنان در صورت علاقمندی به فعالیت و کار در این حوزه مشاوره داده و در زمینه تأمین بچه ماهی و ... نیز به آنان کمک می‌کنم.

وی اظهار کرد: در مواردی نیز دانش آموزان از مدارس برای بازدید از سالن پرورش ماهی آمده اند و از نزدیک با شرایط این کسب و کار آشنا شدند.

کد خبر: ۱۷۱٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      1 0
      چجوری میتونیم باایشون تماس بگیریم