۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
توجه به اشتغال در طرح‌های اقتصادی هفته دولت | کیفیت را فدای کمیت نکنیم
یادداشت؛

توجه به اشتغال در طرح‌های اقتصادی هفته دولت | کیفیت را فدای کمیت نکنیم

شاهرود - «یکی از مهمترین ملاک‌ها در تعریف پروژه‌های هفته دولت باید کیفیت و اشتغال آنان باشد» این بخشی از یادداشت محسن شریفی کارشناس اقتصاد و گردشگری برای بازار است.

محسن شریفی، بازار؛ از جمله مهمترین بخش‌های هفته دولت همه ساله پروژه های عمرانی و اقتصادی آن است. پروژه‌هایی که بعضاً حرف و حدیث هایی هم درباره‌شان وجود دارد اما کسی شک ندارد که تعریف و اجرای آنان با هدف خدمت‌رسانی به مردم استان سمنان صورت می گیرد.

در این بین اما نباید رقابت‌های نادرست در ایامی مانند هفته دولت شکل بگیرد به عبارت دیگر نباید کمیت پروژه‌ها، جای کیفیت را بگیرد. هفته دولت که اصلا در ماهیت خود، همگرایی دارد، نباید به رقابت و اختلاف مقایسه‌ای بین شهرستان‌های یک استان بدل شود.

باید تمام حواشی را در هفته دولت کنار گذاشت و صرفاً به ارتقای کیفی پروژه‌ها به خصوص طرح‌های اقتصادی که قابلیت اشتغال بالاتری دارند، اندیشید. طرح‌هایی که امسال هم شاهد اجرای آنان از طرح‌های هتل، مهمان‌سرا و بومگردی تا گلخانه و کارخانه و ... در استان سمنان بودیم.

پراکندگی و تعدد پروژه های اقتصادی استان سمنان در هفته دولت خوب بود اما میزان اشتغال آنان آنطور که باید و شاید نظر کارشناسان اقتصادی را جلب نکرد. سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی و اقتصادی در استان کلنگ‌زنی یا افتتاح می شود اما تنها ۴۴۴ فرصت شغلی را ایجاد می کنند.

ت کنار گذاشت و صرفاً به ارتقای کیفی پروژه‌ها به خصوص طرح‌های اقتصادی که قابلیت اشتغال بالاتری دارند، اندیشید

به عبارت دیگر هر هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار یک فرصت شغلی که در قیاس با شاخص‌های اقتصادی خیلی زیاد است. البته نباید از حق گذشت که اجرای عمرانی بسیاری نیز مشاغلی را در استان ایجاد کرد اما به صورت مقطعی بودند برای مثال برون سپاری ساخت بند ملات و سند در مجموعه منابع طبیعی همواره مشاغل خوبی را ایجاد می کند اما تنها در زمان مدت پروژه این شغل ها ایجاد می شوند.

یکی از موضوعاتی که باید در این زمینه توجه داشت، کیفیت پروژه ها است. گاهی یک بومگردی با ۳۰۰ میلیون تومان اشتغالی دو برابر یک گلخانه ۱۲ میلیارد تومانی دارد البته منظور ما این نیست که کیفیت آن بومگردی در ضریب اقتصادی و رشد و توسعه بالاتر از گلخانه است اما موضوع این است که با انتخاب کیفی طرح های قابل سرمایه‌گذاری بعضاً می توانیم طرح هایی با هرینه های بسیار پائین تری را نیز برگزینیم.

یکی از نیازهای ما در هفته دولت توجه به کیفیت پروژه‌ها از لحاظ سهم آنان در تولید و توسعه و همچنان اشتغال است طرح هایی که بتوانند اشتغال پایداری را برای استان پدید بیاورند که البته در این هفته دولت جاری نیز شاهد آنها بودیم اما توقع این است که بیشتر باشند.

پراکندگی و تعدد پروژه های اقتصادی استان سمنان در هفته دولت خوب بود اما میزان اشتغال آنان آنطور که باید و شاید نظر کارشناسان اقتصادی را جلب نکرد

در این بین دشواری‌هایی نیز وجود دارد برای مثال سرمایه گذاری بر روی تولید بسیار دشوار تر شده است. از سوی دیگر مشکل اینجا است که جذب سرمایه گذار هم دیگر مانند سابق نیست و آنقدر بازارهای موازی پدید آمده اند که دیگر تولید جذابیتی ندارد. این موضوع البته سبب می شود تا ایجاد طرح های اقتصادی با قابلیت اشتغال در استان سمنان دشوار شود.

از سوی دیگر کم آبی را نیز شاهد هستیم خشکسالی موضوعی است که به خودی خود تولید را دشوار می سازد اما از لحاظ بار روانی نیز می تواند مانعی برای ورود سرمایه گذاران باشد.

خشکسالی یک ضرر دیگر هم به تولید می رساند و آن اینکه هزینه تولید را در این استان بالا می برد لذا این موضوع هم باعث می شود تا کمتر رغبتی در بین سرمایه گذاران ایجاد شود. پس شاید بتوان این گزاره را تعریف کرد که اگر بتوانیم مشکلات آب مورد نیاز صنعت و تولید را در استان کاهش دهیم، در ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و ارتقای کیفی طرح های قابل سرمایه گذاری در استان موفق تر عمل خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۷۱٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha