۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
بیش از دو دهه پیگیری کارگران کارخانه ریسندگی قدس برای خانه دار شدن
بازار گزارش می‌دهد؛

بیش از دو دهه پیگیری کارگران کارخانه ریسندگی قدس برای خانه دار شدن

اصفهان؛ کارگرانی که اعضای تعاونی مسکن قدس هستند بعد از ۲۵ سال پیگیری برای تملک زمین، به سختی مسیر پیگیری حق خود را ادامه می دهند.

سعید امامی ابرقویی، بازار: مشکلات کارکنان به عنوان یکی از آسیبپذیر ترین اقشار جامعه نیازمند توجه همگانی است چراکه به دلیل درگیریهای شغلی معمولا امکان پیگیری موارد قانونی را ندارند و این سبب می شود تا در معرض آسیبهای مختلف قرار گیرند؛ کارگران کارخانه نساجی قدس اصفهان از جمله افرادی هستند که زندگی آنها از برخی بی مسئولیتیها آسیب بسیار جدی دیده است.

۲۵۰ نفر از کارکنان نساجی قدس از سال ۱۳۷۴ برای خرید زمین ثبت نام کرده اند اما تا امروز نتوانسته اند حق خود را بگیرند. یکی از اعضای شرکت تعاونی مسکن قدس با گریه به خبرنگار بازار گفت: بیش از ۳۰ نفر از همکاران ما در این مدت فوت کرده اند، عده ای نوه دار شده اند و عده ای امروز پدر بزرگ محسوب می شوند اما هنوز به حق خود نرسیده اند.

این افراد که می توان گفت مورد سوء استفاده قرار گرفته اند هزینه ای حدود یک تا پنج میلیون تومان در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ پرداخت کرده اند، تا به امروز زمینی دریافت نکرده اند و حتی با وجود پیگیری های قانونی که داشته اند و در نهایت حکم به تصرف زمینی که متعلق به آنان است گرفته اند نتوانسته اند زمین را تفکیک و سند ملک خود را دریافت کرده و اقدام به ساخت نمایند.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن قدس در این مورد به خبرنگار بازار اظهار داشت: از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی سر نساجی ایران را با ورود پارچه خارجی بریدند، یعنی شغل ۶۰۰ هزار کارگر نساجی از آنها گرفته شد و بعد از آن کارخانه های نساجی یک به یک تعطیل شدند.

اصغر بیات ادامه داد: روزگاری شرکت قدس آنقدر دارایی داشت که می توانست حقوقی بیشتر از بزرگترین شرکت های ایران به کارکنان پرداخت کند اما کارگران کمترین حقوق را دریافت می کردند. کارگران کارخانه قدس از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ برای خرید زمین کارگران پول واریز کردند و زمین خریداری شد و اما طرفهای قرارداد به قرار دادهای خود عمل نکردند زیرا قرار بود در مدت چهار ماه زمین تحویل شود، در سال ۱۳۸۰ قرار بر تحویل زمین شد، عده ای ادعای مالکیت کردند و این موجب شد تا وارد روند شکایت شویم.

وی با بیان این موضوع که امروز بسیاری از این ۲۵۰ خانواده کارگر در بدترین زندگی وضعیت به سر می برند، ادامه داد: برخی طلاهای خانواده و فرش زیر پای خود را فروختند تا مسکنی داشته باشند، ۲۵ سال است که ما پیگیر این مورد بوده ایم که سودی نداشته است.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن قدس اظهار داشت: کسی برای کارگر احترام قائل نیست و مسیر شکایت ها درست طی نمی شود. ما کارگرانی بودیم که به دنبال حق خود بودیم و راه را نمی دانستیم و در این راه هدایت درستی نشدیم. حتی یکی از هیئت مدیره قبلی از ما ۲۶ پلاک رایگان خواست تا موضوع را پیگیری کند و این سبب شد از هیئت مدیره قبلی شکایت کنیم که به ما ظلم و خیانت شده است اما قرار منع تعقیب برایش صادر شد.

وی افزود: پس از سالها پیگیری و شکایت حکم الزام به تحویل گرفتیم و زمین را در سال ۱۳۹۰ با حکم دادگاه تجدید نظر تصرف کردیم، اما امکان ساخت فراهم نشد، شهرداری مالکیت کل زمین را خواستار شد.

بیات در مورد وضعیت کنونی زمین های کارگران کارخانه قدس گفت: در حال حاضر هشت ماه است پرونده در مرحله کارشناسی سه نفره بسر می برد و متوقف شده است، این در حالی است که دیگر توان ادامه دادن برای کارگران وجود ندارد. ما از حق کارگرانی دفاع می‌کنیم که وضعیت بسیار ناراحت کننده ای دارند و با مشکلات بسیاری دست در گریبان هستند.

به گزارش بازار، این زمین که در اصفهان روبروی بیمارستان غرضی واقع شده امید کارگرانی است که دست به دامان خدا شده اند و به سختی روزگار می گذرانند. توشه پیری خود را بر باد رفته می بینند و با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کنند و امید دارند یاری دهنده ای صدای آن ها را بشنود.

کد خبر: ۱۷۱٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha