۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
ما می‌توانیم داروهایی با کیفیت جهانی تولید کنیم
رئیس سازمان غذا و دارو:

ما می‌توانیم داروهایی با کیفیت جهانی تولید کنیم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما می‌توانیم داروهایی در کیفیت جهانی تولید کنیم، چون هنر ، علم و زیرساختش را هم داریم.

به گزارش بازار، بهرام دارایی افزود: تولید دارو یک کار اقتصادی هم است یعنی هزینه فایده اش را باید در نظر گرفت وقتی ما داریم ژنریک تولید می‌کنیم داریم حداقل‌هایی را در نظر می‌گیریم که حداقل‌های غرب است و کف حداقل‌های ما پایین نیست، ولی این حد را در سازمان غذا وزارت بهداشت کنترل می‌کنیم تا قابل مصرف شوند و اگر مشکلی داشتند حتما از سطح بازار بلافاصله جمع آوری می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: علل زیادی در کیفیت تاثیر دارد، مواد اولیه و مواد جانبی و نوع فرمولاسیون و دستگاه‌ها و کنترلی وجود دارد که خیلی زنجیری، مفصل و علمی و ویژه است. می‌دانید که داروسازان ما بیشترین تولیدات علمی در کشور را دارند، ولی برای ارتقا کیفیت حتما باید بحث اقتصادی اش را هم در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی در طرح دارویار و بیمه داروها در صدد رفع مشکلات برآمدیم و داروهایی که با ۵۰ درصد بازار در اختیار دارند بیمه شدند برای همین در طرح دارویار علاوه بر اینکه داروها قیمتشان افزایش نیافت بعضا تا ۹۰ درصد قیمتشان کاهش یافته است؛ بنابراین کیفیت می‌تواند از لحاظ ظاهری، فرمولاسیون، جعبه، نحوه مصرف و عوارض بالا رود.

دکتر دارایی گفت: نکته جالب این است که از ۳۳۶۶ کد ژنی دارویی که داریم، ۱۰۴۵ کدژنریک را اصلاح ارزی کردیم و یارانه‌ای که به شکل ارز به تامین کننده می‌دادیم به بیمه‌ها دادیم که به بیماران دهند. ما چیزی نزدیک ۴۵۰ قلم دارو داریم که نود درصد بازار کشور دست این‌ها است به لحاظ ریالی و بیشتر این داروها داروی بیماران خاص و صعب العلاج است بنابراین تمرکز ما بیشتر روی تولید و بیمه این داروها است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص قاچاق معکوس دارو نیز گفت: ما می‌توانیم با محکم کردن سامانه هایمان و کنترل کردن و البته حذف ارز ترجیحی از اول زنجیره و انتقال به بیمه، قاچاق معکوس داروهای ایرانی را کاهش دهیم.
وی اظهار کرد: توزیع و تامین دارو و عرضه دارو فقط در زنجیره تامین دارو صورت می‌گیرد. در بستر اینترنت ما به داروخانه‌ها مجوز می‌دهیم که بتوانند اقلام غیردارویی خودشان را ارائه دهند. هیچ جای دنیا هم این کار را نکردند. دارورسانی داریم برای بیماران خاص مثلا بیماری که پیوند شده یا بیماری که خارج شدن ازمحل زندگی یا محل درمان برایش خطر دارد، این دارو را باید به دستش برسانیم. البته برای اولین بار توزیع دیجیتالی دارو هم داریم آن هم برای شرکت‌های پخش که بتوانند با درخواست داروخانه یا مراکز درمانی دارو را هرجای کشور که نیاز به داروی خاص باشد به دستشان برسانند.

کد خبر: ۱۷۱٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشتکار IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      البته این ۹۸درصد مواد اولیه ش از خارج وارد میشود وبخاطر همین بمحض اینکه بوی تحریم از ماه ها قبل. بنشان آقایان رسید. دارو گران شد و بحث دارو پیش آمد. لطفا با این اعدادوارقام مردم را فریب ندهید چون مردم وقتی می شنوند ۹۸ درصد دارو داخلی است توقع دارن به وفور در دسترس باشد و ارزان باشد و وقتی آین توقعات برآورده نمیشود به حرف راستی هم که میزنید شک میکنند چون سابقه. دروغ ولاف زدن از شما دارند. هیچ چیز مانند صداقت مردم را. قانع نمیکند حتی اگر دلیل گرانی را صادقانه با مردم درمیان بگذارید مردم دهیم هستن و تحلیل میکنند و حمایت میکنند پس با مردم صادق باشید