۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
تاثیر قیمت سیمان بر بهای بتن | سایه سنگین رکود بر بازار مسکن کرمان
بازار گزارش می دهد؛

تاثیر قیمت سیمان بر بهای بتن | سایه سنگین رکود بر بازار مسکن کرمان

کرمان- بازار مسکن در کرمان همچنان درگیر رکود است و فعالان این عرصه از گرانی سیمان، بتن و...گلایه دارند، فعالان صنعت بتن می گویند توزیع سیمان از طریق بورس کالا باعث شده تا تمامی این اتفاقات رقم بخورد.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از صنایع اصلی کشور در بخش مسکن؛ سیمان است که قطعا نمی توان منکر نقش آن در توسعه بخش‌های عمرانی شد. بر اساس آمار صنعت سیمان در کشورمان همیشه در مسیر توسعه و افزایش ظرفیت بوده و تا اواخر بهار امسال ظرفیت تولید این بخش ۸۸ میلیون تن بوده است.

یک فعال مسکن به خبرنگار بازار گفت: طی یک سال گذشته شاهد اتفاقات زیادی در بحث قیمت گذاری و توزیع سیمان بودیم. این افزایش قیمت سیمان و فرآورده های آن بر قیمت تمام شده ساخت و ساز نیز اثرگذار بود.

محمد امیری افزود: نامناسب بودن شیوه های معامله در بازارهای سنتی در بحث عرضه و تقاضا و شفاف نبودن در فرآیند قیمت علت ناتوانی نهادهای مرتبط در نظارت دقیق بر قیمت ها و پیشگیری از حقوق تولید کننده و مصرف کننده می شود.

وی اضافه کرد: به همین جهت بازار بورس کالا در جهت رفع مشکلات و کاستی های بازارهای سنتی ایجاد شد اما بازار کالاهای پایه در بخش های مختلف درگیر مشکلاتی ساختاری بوده که قسمت زیادی از این مشکلات به استفاده نکردن از ابزارهای جدید اقتصادی و ساختار نامناسب بازار است. با وجود اقدامات زیادی که در راستای اصلاح این ساختار انجام گرفت باز هم شاهد اخذ تصمیمات و رویه هایی هستیم که غیرمنطقی هستند و مشکلاتی را برای مصرف کننده و تولیدکننده پدید می آورند.

قیمت‌های واقعی برای خرید و فروش سیمان در بورس کالا باید کشف و دولت علت هایی را که باعث بالا رفتن قیمت کاذب سیمان می شود را شناسایی و حذف کند

امیری ابراز داشت: نرخ بتن کاملا از نرخ سیمان تاثیر می گیرد و آن چیزی که تحت عنوان تورم قیمت مسکن، نهاده‌ها و مصالح ساختمانی و حتی قیمت تمام شده ساخت و ساز از سوی نهادهای رسمی اعلام می‌شود، با آنچه در بازار مشاهده می‌کنیم زمین تا آسمان فرق دارد.

وی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین دلایل این اتفاق، شیوه نامناسب توزیع سیمان است؛ سیمان مدت هاست از طریق بورس کالا عرضه می‌شود؛ در این بازار عوامل مختلفی دخیل هستند از جمله کارگزاران، دلالان و سفته بازان که سیمان را با هدف مصرف خریداری نمی کنند بلکه هدف آنها فروش با نرخی بالاتر از خرید است.

وی با بیان اینکه در برخی مقاطع زمانی، به واسطه کمبودهایی که در بازار سیمان ایجاد می‌شود، قیمت آن به یک باره افزایش می‌یابد ادامه داد: سپس این افزایش قیمت سبب می‌شود تا نرخ‌ها تثبیت شده و کارخانجات تولید سیمان رو این موج سوار شده و با سوءاستفاده از قیمت‌های کاذبی که ایجاد شده، قیمت سیمان را در بورس کالا افزایش می‌دهند.

این فعال صنعت ساختمان تاکید داشت: قیمت‌های واقعی برای خرید و فروش سیمان در بورس کالا باید کشف و دولت علت هایی را که باعث بالا رفتن قیمت کاذب سیمان می شود را شناسایی و حذف کند.

ضربه ای که از طریق بورس به بازار سیمان وارد شد

رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی بتن استان کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در نشست های انجمن تخصصی بتن استان کرمان قیمت ها به شکل هفتگی بررسی و تعیین می شوند.

هم اکنون بزرگترین چالش و مشکل فعالان صنعت ساختمان و تولیدکنندگان بتن استان خرید و تهیه سیمان از طریق بورس کالا است

محمدحسین انجم شعاع افزود: هم اکنون بزرگترین چالش و مشکل فعالان صنعت ساختمان و تولیدکنندگان بتن استان خرید و تهیه سیمان از طریق بورس کالا است.

وی تصریح کرد: اصلی ترین ماده اولیه برای تولید بتن سیمان است و فروش سیمان به صنایع سیمان بر از طریق بورس کالا آن هم بدون تحقیق و برنامه ریزی بدترین ضربه ای بود که به فعالان این عرصه وارد شد البته به دنبال آن هستیم تا این مشکل برطرف شود.

کامیون ها حق ورود به شهر کرمان را ندارند

انجم‌شعاع، اظهار کرد: کامیون ها حق ورود به شهر کرمان را ندارند و در حال حاضر این مساله نیز یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات تولیدکنندگان بتن است.

وی ادامه داد: سرویس دهی به بخش صنعت در حال حاضر برای ما دشوار است و به دنبال دریافت مجوز تردد کامیون ها در سطح شهر کرمان هستیم تا دغدغه ای در این خصوص نداشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی بتن استان کرمان عنوان کرد: فعالان این بخش متاسفانه به جای رقابت کیفیتی و خدماتی بر سر قیمت با یکدیگر به رقابت می پردازند و این موضوع طی چند سال اخیر به یک چالش تبدیل شده است که تاکنون قادر به حل آن نبوده ایم.

اکثر افرادی که کد بورسی دارند دلال هستند و سیمان را قبل از صنایع سیمان بر خریداری و با قیمتی بالاتر به صاحبان صنایع می فروشند

انجم شعاع یادآور شد: از ابتدای مهرماه فروش سیمان از طریق بورس کالا انجام می شود و فقط افرادی که دارای کد بورسی هستند می توانند از بورس سیمان را خریداری کنند.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: اکثر افرادی که کد بورسی دارند دلال هستند و سیمان را قبل از صنایع سیمان بر خریداری و با قیمتی بالاتر به صاحبان صنایع می فروشند.

چالش کم کاری و گرانی صنعت ساختمان

انجم شعاع اضافه کرد: بازار مسکن کرمان در حال حاضر درگیر رکود است و صنعت ساختمان نیز با کم کاری و گرانی دست و پنجه نرم می کند.

وی افزود: تعداد زیادی از افرادی که قصد ساخت مسکن داشتند از بازار حذف شدند و در حال حاضر فقط انبوه سازان حرفه ای در گود مانده اند که می توان گفت این اصلا اتفاق خوبی در بخش صنعت ساختمان نیست.

انجم شعاع ادامه داد: قیمت قطعات و لوازم یدکی نیز چند برابر شده که این مسئله نیز باعث بالا رفتن قیمت روزانه مسکن شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل تحریم های موجود سالهاست موفق به وارد کردن ماشین آلات مورد نیاز نشده ایم و این مسئله نیز باعث ایجاد مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان بتن شده است.

وضعیت مسکن در کرمان همچنان آشفته است و نبود نظارت بر قیمت ها شاید یکی از اصلی ترین دلایل این مساله باشد. گران بودن مصالح ساختمانی باعث شده تا بسیاری فعالان بخش مسکن بیکار شوند و عده ای هم که به این کار مشغول هستند مجبور به فروش مسکن با قیمتی گران تر به متقاضیان هستند.

کد خبر: ۱۷۱٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha