۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
سنگ بی‌پولی؛ پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان کرمان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سنگ بی‌پولی؛ پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان کرمان

کرمان- نبود فضای مناسب برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان که اغلب ناشی از عدم توانایی مالی آنها می باشد، یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان این حوزه در استان کرمان است.

بازار؛ گروه استان ها: شرکت های دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که با هدف بالا بردن میزان توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ایجاد می شوند.

این شرکت ها اهدافی از جمله ترغیب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در جهت رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی و... دارند. این شرکت ها هنوز نتوانسته اند آن طور که باید جایگاه خود را در کشور به دست بیاورند و هنوز با مشکلات زیادی مواجه هستند.

عدم توان مالی در تولید انبوه مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان در گفتگو با خبرنگار «بازار» محدودیت‌های بانکی برای اخذ تسهیلات را مانعی بزرگ بر سر راه شرکت‌های دانش بنیان در استان عنوان و تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم توان مالی در تولید انبوه است، در بسیاری از فرصت‌ها با وجود بازار مناسب شرکت‌ها از توان لازم برای تولید انبوه برخوردار نیستند.

عابد شیخ بهایی با بیان این مطلب که صندوق نوآوری متولی حمایت از تولید است، تاکید کرد: اغلب به دلیل محدودیت منابع، امکان وثیقه‌گذاری و ایجاد پشتوانه وجود ندارد و شرکت‌ها عملاً قادر به استفاده از منابع محدود نیستند که در نهایت تولید محقق نمی‌شود.

وی مشکل در عرضه محصولات را از اصلی ترین دغدغه های این شرکت ها بیان و اضافه کرد: این مشکلات و دغدغه‌ها در سطوح مختلفی وجود دارد، برخی از شرکت‌ها رشد پیدا کردند و از مراحل اولیه وارد فاز صنعتی شدن شدند و با قابلیت‌های خود سهمی از بازار داخلی و خارجی گرفتند.

وی تاکید کرد: عمده این شرکت‌های فناور نوپا بوده و نیازمند درک صحیح هستند تا محصولات و دستاوردهایشان قابلیت ارائه پیدا کند.

شرکت های دانش بنیان باید محصولات خود را در بازارهای مصرف ارائه کنند تا به موفقیت دست یابند اما معمولا تلاش این شرکت ها به برپایی نمایشگاه محدود می شود و تعاملات لازم بین بخش های مختلف که نیازمند دستاوردهای این شرکت ها هستند سخت برقرار می شود

شیخ بهایی یادآور شد: شرکت های دانش بنیان باید محصولات خود را در بازارهای مصرف ارائه کنند تا به موفقیت دست یابند اما معمولا تلاش این شرکت ها به برپایی نمایشگاه محدود می شود و تعاملات لازم بین بخش های مختلف که نیازمند دستاوردهای این شرکت ها هستند سخت برقرار می شود.

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان گفت: محدودیت منابع، توان وثیقه گذاری و ایجاد پشتوانه را سخت کرده و شرکت‌ها قادر به استفاده از همین منابع محدود هم نیستند و این امر سبب محقق نشدن تولید می شود.

وی افزود: کمبود بودجه، نداشتن تیم منسجم، بازارسنجی و قیمت گذاری غلط، نبود مدل کسب و کار مناسب، بی توجهی به بازاریابی، عدم توانایی در پیدا کردن سرمایه گذار مناسب، رقابت زیاد و رقبای قدرتمند و عدم وجود افرادی با تخصص های مورد نیاز، توجه نداشتن به نیاز مشتریان را می توان از عوامل ناموفق بودن شرکت های دانش بنیان دانست.

شیخ بهایی در ادامه تاکید داشت: تحول در سیستم آموزشی، اصلاح ساختار اقتصادی، تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی ساده برای تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، هماهنگی بین سازمان‌های درگیر در این حوزه شامل (صنایع، گمرک، تامین‌اجتماعی، مالیات و...) در تعامل با محصولات دانش‌بنیان، تجمیع منابع و نیازها در راستای کاهش هزینه‌های تحقیق، توسعه و اصلاح ساختار مدیریتی و اقتصادی از جمله راه های موفقیت شرکت‌های دانش بنیان هستند.

اعتماد مشتریان داخلی و خارجی

وی ادامه داد: بخشی از چالش‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن دست و پنجه نرم می کنند به واسطه اخذ مجوزها، رعایت استانداردها و برآمدن از آزمون‌های سخت کیفی است و بخش دیگر نیز به واسطه وجود خریداران و مشتریان است. البته میزان اعتماد مشتریان به محصولات شرکت های دانش بنیان نیز یکی از مهم ترین چالش های این حوزه است.

عابد شیخ بهایی ناشناخته‌ بودن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها توسط شرکت‌های بزرگ را یکی دیگر از چالش های این شرکت ها عنوان کرد و افزود: در سال های اخیر شرکت های بزرگ اقدام به تامین نیازهای خود از طریق شرکت های خارجی کرده اند و این در حالی است که در زمان تحریم بسیاری از شرکت های دانش بنیان کشور اقدام به طراحی و تولید کالاهایی کردند که از نمونه های مشابه خارجی بهتر بود اما هنوز بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کشور به این شرکت ها اعتماد ندارند.

منافع بخش خصوصی در قوانین دیده نمی شود

شیخ بهایی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ از طریق مشارکت در صندوق‌های بورسی، قادر خواهد بود به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک ویژه ای کنند؛ حتی بخشی از منابع مازاد خود را در اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان یادآور شد: تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث جذب نیروی انسانی توانمند مشکل دارند بهتر است دانشگاه تلاش کند تا سطح مهارت عمومی دانشجویان را متناسب با نیازهای بازار کار افزایش دهد.

اکثرا منافع بخش خصوصی در قوانین در نظر گرفته نمی‌شود یا به بخش خصوصی به دید غریبه‌ یا نظارتی نگاه می‌شود در حالی که بخش زیادی از فعالیت شرکت های دانش‌بنیان در بخش خصوصی انجام می‌شود

وی گفت: فضای کسب و کار کشور، باید ساده شود و دست از تصمیم‌گیری‌های شبانه، بدون در نظر گرفتن نظر فعالان اقتصادی برداریم.

شیخ بهایی می‌گوید: اکثرا منافع بخش خصوصی در قوانین در نظر گرفته نمی‌شود یا به بخش خصوصی به دید غریبه‌ یا نظارتی نگاه می‌شود در حالی که بخش زیادی از فعالیت شرکت های دانش‌بنیان در بخش خصوصی انجام می‌شود.

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان اضافه کرد: روابط کارفرمایی با شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان باید تطبق داده شود. در حال حاضر قوانین و مقررات وزارت رفاه و اداره مطابق با سیستم‌های سنتی صنعت و روابط کارفرما و کارگر است و نه روابط کارفرما با یک فرد تحصیل‌کرده که در یک مجموعه دانش‌بنیان به فعالیت می پردازد.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha