۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
پیگیری مشکلات پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها
مدیر کل بهره برداری از آزاد راه‌ها اعلام کرد

پیگیری مشکلات پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها

بیات سرمدی، مدیر کل بهره برداری از آزاد راه‌ها گفت: ۱۱ آزاد راه در کشور داریم که اخذ عوارض در آن‌ها به صورت الکترونیکی است.

به گزارش بازار، عباس بیات سرمدی گفت: ۵ آزاد راه نیز به زودی به بخش اخذ عوارض به صورت الکترونیکی می‌پیوندد.

وی گفت: ۲۸ آزاد راه در کشور وجود دارد که ۵ آزاد راه دولتی است و ۲۳ آزاد راه مشارکتی داریم که با سرمایه گذار در حال مذاکره برای بهره برداری هستیم.

مدیر کل بهره برداری از آزاد راه‌ها گفت: مقدمات اولیه طرح اخذ عوارض الکترونیکی آزاد راه‌ها در سال ۱۳۹۰؛ در تفاهمنامه‌ای که با عوارضی‌های تهران- قم، تهران- پردیس و بندر عباس- شهید رجایی بسته شد آغاز و درسال ۱۳۹۶ تکمیل و شرکت سامانه پرداخت‌های نوین در آزاد راه‌ها به عنوان مجری انتخاب شد.

عباس بیات سرمدی گفت: از آن جهت که این طرح چند انضباطی است در کنار وزارت راه؛ پلیس و سازمان بیمه مرکزی و شرکت‌های آزاد راهی دخیل هستند و تا ذی نفعان هماهنگ شوند و کار پیش برود هماهنگی بین این شرکت‌ها کمی با تاخیر انجام می‌شود و امیدواریم تا انتهای سال با رفع موانع قانونی؛ ذی نفعان را با طرح پرداخت الکترونیک همراه کنیم.

مدیرکل بهره برداری از آزاد راه‌ها گفت:کاهش مصرف سوخت؛ سهولت تردد؛ کاهش مصرف کاغذ و شفافیت تردد از مزایای اخذ عوارض به صورت الکترونیکی است.

عباس بیات سرمدی درباره برخی مشکلات هم گفت: مردم باوجود اینکه از مزایایی این طرح بهره مند می‌شوند، اما همکاری لازم را ندارند لذا نرخ وصول ما در آزاد راه‌هایی که به صورت الکترونیک عوارض اخذ می‌شوند پایین‌تر از روش نقدی است.

مدیرکل بهره برداری از آزاد راه‌ها گفت: سرمایه گذاران نگران استهلاک سرمایه و درآمدشان هستند یعنی در کنار عوارضی که می‌گیرند و سرمایه خودشان را مستهلک می‌کنند باید از آزاد راه‌ها نگهداری کنند واگر نرخ وصول پایین بیاید در استهلاک سرمایه و نگهداری آزاد راه‌ها تاثیر گذار است.

عباس بیات سرمدی گفت: نرخ وصول عوارض به صورت الکترونیکی حدود ۷۰ درصد است و با رفع برخی موانع امیداوریم تا انتهای سال بتوانیم همه شبکه را به سیستم اخذ عوارض به صورت الکترونیکی متصل کنیم.

وی افزود: بر اساس قانون تا خرداد ۱۴۰۱ همه آزاد راه‌ها باید به شبکه اخذ عوارض الکترونیکی متصل می‌شدند.

عباس بیات سرمدی گفت:کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن؛ سایت و روش‌های پرداخت دستوری عوارض را پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت تا ۱۵ روز جریمه خواهند شد.

مدیرکل بهره برداری از آزاد راه‌ها درباره پرسنلی هم که در حال حاضر عوارض را به صورت نقدی دریافت می‌کنند گفت: پس از الکترونیکی شدن کامل همه عوارضی‌ها؛ بخشی از این پرسنل در بخش‌های جدید بکارگیری خواهند شد و بخشی هم در سایر حوزه‌هایی که برای نگهداری آزاد راه نیاز است جذب خواهند شد.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha