۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
جای خالی برندها در محصولات صادراتی| کالاهای تولیدی مشتری ندارد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

جای خالی برندها در محصولات صادراتی| کالاهای تولیدی مشتری ندارد

مشهد- در کشور ما هنوز مدیران صنایع به این باور نرسیده‌اند که برند تولید ثروت می‌کند و جزیی از دارایی شرکت‌ها است.

بازار؛ گروه استان‌ها: برندسازی مستلزم زیرساخت‌های بنیادی در عرصه‌های اقتصاد و تولید و دانش است که بدون فراهم شدن این زیرساخت‌ها عملاً صرف هزینه‌های زیاد در این مسیر بی‌فایده است لذا به نظر می‌رسد که در حال حاضر وضعیت برند سازی در جامعه ما در جایگاه مناسبی نیست.

در کشور ما متأسفانه برند در حد یک اسم مانده و کسی تابه‌حال آن را اجرایی و عملیاتی نکرده است. اکثر شرکت‌ها در این رابطه خوب کار نمی‌کنند و دانش آنان نیز بهینه نشده است. حتی در دانشگاه‌های ما هنوز درسی با عنوان برند سازی به‌صورت صحیح و اصولی تدریس نمی‌شود. اگر شرکت‌ها و سازمان‏ها به‌صورت اجرایی و ریشه‌ای به این قضیه اهمیت بدهند چنین مشکلاتی نخواهیم داشت.

متأسفانه آشفتگی در این عرصه عملاً راه را برای افراد غیرمتخصص و سودجو فراهم کرده است. که صرفاً برنامه برندینگ را به چند واژه انگلیسی در این زمینه و طراحی لوگو و …. محدود کرده‌اند .

موضوع نام نماها یا برند سازی به‌اندازه‌ای مهم و در حوزه تجارت اهمیت دارد که بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی امروزه پس از تولید می‌توان از برند سازی به‌عنوان کانون بحران در حوزه تجارت یادکرد.

جای خالی برند

رئیس گروه تجارت اتاق بازرگانی خراسان در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: درگذشته نقطه بحران ما تولید بود اما در حال حاضر این نقطه بحران فروش، بازاریابی و ورود به بازارهای جهانی است.

جای خالی برندها در محصولات صادراتی| کالاهای تولیدی مشتری ندارد

محمدحسین روشنک می‌گوید: در واقع بخش زیادی از مسئله عدم توسعه برند در ایران به عملکرد بخش خصوصی برمی‌گردد ضمن آنکه دولت موظف است به این بخش یارانه داده و کمک کند اما همت بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم است.

رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان اظهار می‌کند: قبل از انقلاب در کشور چندین برند خوب ایجاد شد اما بعد از برقراری نظام کوپنی و ورود آن به اقتصاد کشور برندها از بین رفت.

وی ادامه می دهد: از اواسط دولت نخست مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دوباره موضوع برندینگ مطرح شد. طی این سال‌ها اهمیت موضوع به‌مرور مشخص شد و امروز می‌توان این تهدید را به امتیاز و فرصت تبدیل کرد و قبل از آن باید باور یافت که تولید بدون برند از بین می‌رود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی به ما می گوید: مردم امروز به برند پول می‌دهند وگرنه کیفیت بسیاری از تولیدات خارجی با داخلی یکسان است.

راهبردهای موقتی سد راه برند سازی

رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی می‌افزاید: در ایران چون دولت‌ها متکی به نفت بوده و بخشی از نیازها و درآمد خود را از نفت تأمین می‌کنند علاقه‌ای به صادرات که هزینه و زحمت به آن تحمیل می‌کند ندارند.

وی عنوان می کند: بارها شاهد بودیم که دولت به‌محض کمبود یک کالای داخلی که به خارج صادر می‌شود جلوی صادرات آن را گرفته و بازار هدف ازدست‌رفته است که خود ازجمله علل عدم شکل‌گیری برند در کشور ماست.

عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تأکید بر این موضوع که برای رقابت در بازار باید قیمت تمام‌شده نیز کاهش یابد ادامه می‌دهد: امروز قیمت تمام‌شده بالا بر تولید تحمیل‌شده چنانکه در هیچ جای دنیا از تولیدکننده مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌گیرند بلکه فروشنده باید از مصرف‌کننده آن را دریافت کند.

وی تأکید می‌کند: قیمت تمام‌شده محصول ما با نرخ‌های دنیا در شرایط تعادل قرار ندارد و باید این مشکل حل شود.

متأسفانه این میان دولت‌ها همواره با راهبردهای موقتی و کوتاه‌مدت و عدم ثبات در این سیاست‌ها و تغییرات مداوم آن‌ها بر ضد برند و برندینگ عمل کرده‌اند

روشنک بیان می‌کند: متأسفانه این میان دولت‌ها همواره با راهبردهای موقتی و کوتاه‌مدت و عدم ثبات در این سیاست‌ها و تغییرات مداوم آن‌ها بر ضد برند و برندینگ عمل کرده‌اند.

وی با شاره به این موضوع که بخش خصوصی هزینه برای برندینگ را سرمایه‌گذاری نمی‌داند اظهار می‌کند: باوجود همه مباحث طرح‌شده و همایش و نشست‌ها پیرامون اهمیت برند امروز از جمله مشکلات جدی در این حوزه آن است که بخش خصوصی قدر و اهمیت برند را ندانسته و نمی‌داند و لذا همه تصور می‌کنند مشکل صنعت و تولید ما وام و تسهیلات است و با تأمین آن حل می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در واقع معضل اصلی این حوزه امروز مسئله فروش و بازار است می‌افزاید: واقعیت این است که ما قادر به فروش کالای تولیدی نیستیم و در مقابل آن ۱۵ میلیارد دلار حجم کالای قاچاق و ده‌ها میلیارد دلار واردات رسمی موجب شده تولیدات داخلی در انبارها مانده و فروش نشود.

روشنک بیان می کند: متاسفانه جایگاه برند در کشور ما تعریف مشخصی ندارد و نسبت به تعیین جایگاه ویژه آن در تجارت و کسب‌ و کار توجه نمی‌شود.

توسعه خدمات برندینگ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار در این زمینه اظهار می‌کند: توجه به برندسازی و اقدام برای توسعه آن‌یکی از راه‌های افزایش صادرات به شمار می‌رود.

امیررضا رجبی می‌گوید: برند تنها محدود به محصول نیست بلکه وجهه‌ای از شخصیت و چارچوب یک واحد تولیدی و کارکنان آن را برای مشتریان نمایان می‌کند.

جای خالی برندها در محصولات صادراتی| کالاهای تولیدی مشتری ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که به‌تازگی در معاونت تجارت و خدمات سازمان، اداره خدمات کسب‌وکار شکل‌گرفته است ادامه می‌دهد: یکی از وظایف آن توسعه خدمات برندینگ به واحدهای اقتصادی در داخل و خارج کشور است.

رجبی بیان می‌کند: با تأسیس این اداره به‌زودی شاهد تحولات مثبت و مطلوبی در حوزه برندینگ خواهیم بود.

وی صیانت حقوقی از برند ها را یکی از مطالبات فعالان اقتصادی عنوان کرده و می‌گوید: این سازمان نسبت به این موضوع نیز اهتمام ورزیده و اقدامات لازم در این خصوص را موردبررسی قرار می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حفظ و ماندگاری برند را راز توسعه اقتصادی دانسته و می‌گوید: حفظ و ارزش‌گذاری برندها یکی از اهداف استراتژیک است، واحدهای اقتصادی با اعتمادسازی و درنهایت داشتن مشتری می‌توانند به این مهم دست یابند.

وی یادآور می شود: یکی از اصلی‌ترین اهداف تدوین برنامه استراتژیک برای واحدهای صنعتی ماندگاری و حفظ بقای محصول یا خدمات واحدهاست و مسیر دستیابی به این مهم وابسته به نمانام یا همان برند است.

رجبی عنوان می کند: برنامه کلان استراتژیک برندینگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک بخش خصوصی در دست تدوین است که طی سه ماه آینده رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که بتازگی ارزش‌گذاری برند در صنعت کشور مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آن نگاه ویژه‌ای می‌شود توضیح می دهد: اهمیت این موضوع در معاملات شرکت‌ها نیز دیده می‌شود و فعالان اقتصادی به جایگاه برندینگ در تعاملات تجاری پی برده‌اند لذا در معاملات بورسی نیز نگاه ویژه‌ای به برندینگ می‌شود.

پیوند فعالیت های تولیدی با تجاری

پیوند دنیای فعالیت‌های تولیدی و تجاری با مصرف‌کنندگان و بازارها، به وسیله اقدامات بازاریابی صورت می‌گیرد و عرضه و فروش محصولات و خدمات درنتیجه تأمین نیازها و خواسته‌های گوناگون مشتریان را موجب می‌شود.

امروزه، یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌ها با توجه به جنبه‌های گوناگون جذب، ارتباط و حفظ مشتری است. افزایش ظرفیت تولید و مازاد کالاها به‌واسطه پیشرفت فناوری و بهبود سیستم‌ها و روش‌ها، نوع محصولات و تشدید رقابت، بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بسیاری از عوامل دیگر نیز به این شکل دامن زده‌اند و جذب مشتری و مهم‌تر از آن حفظ و نگهداری آن را سرلوحه دغدغه‌های مدیران امروز قرار داده‌اند.

یکی از مباحث اصلی در این حوزه بحث برندسازی شخصی است لذا درواقع سازمان قدرتمند را افراد قدرتمند می‌سازند، ازاین‌رو کوشش برای توسعه ویژگی‌های فردی از طریق کسب شایستگی‌ها و ایجاد برند شخصی در فضای رقابتی امروز، امری ‌اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha