۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کمبود گاز درآمدهای نفتی را تهدید می کند| سود ۶ تریلیون دلاری افزایش ۱۰  درصدی برداشت از چاه های نفت
معاون سابق وزیر نفت در گفتگو با بازار:

کمبود گاز درآمدهای نفتی را تهدید می کند| سود ۶ تریلیون دلاری افزایش ۱۰ درصدی برداشت از چاه های نفت

حسینی معاون سابق وزیر نفت کمبود گاز را تهدیدی برای درآمدهای نفتی دانست و گفت: افزایش ۱۰ درصدی استحصال نفت به واسطه استفاده از تکنولوژی روز و تزریق به موقع و کافی گاز ۶ تریلیون دلار نفع اقتصادی دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با نزدیک شدن به فصل سرما بازار اظهار نظرها درباره کمبود گاز دوباره حسابی داغ شده است. کسری که سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب اعلام شده بود، امسال هم طبق گفته های سکاندار ساختمان طالقانی همچنان اقتصاد ایران را تهدید می کند.

سید مهدی حسینی معاون سابق وزیر نفت در گفتگو با بازار در اینباره می گوید: ضریب بازیافت میادین نفتی ایران در حال حاضر حدود ۲۵ درصد است. در حالیکه کشورهای دیگر به واسطه استفاده از تکنولوژی های روز توانسته اند که ضریب بازیافت خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهند. به عنوان مثال هم اکنون ضریب بازیافت عربستان حدود ۵۰ درصد، عمان ۴۰ درصد است. جالب است که بدانید نروژ برای افزایش این شاخص به ۶۰ درصد دورخیز کرده است.

ذخایر درجای نفت ایران حدود ۶۰۰ میلیارد بشکه تخمین زده می شود. چنانچه با تزریق بیشتر و به موقع گاز در میادین بتوانیم ۱۰ درصد یعنی حدود ۶۰ میلیارد بشکه میزان استحصال نفت را افزایش دهیم، درآمدهای نفتی ایران حدود ۶ تریلیون دلار افزایش پیدا می کند

او با بیان اینکه با افزایش تزریق گاز به میادین نفتی می توانیم سطح تولیدات خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهیم، ادامه داد: بر اساس اعلام وزیر نفت کسری گاز امسال هم ادامه دارد. این کسری گاز تهدید جدی برای مصارف داخلی در بخش خانگی، صنعت، نیروگاه و حتی صادرات ایران است. اما آسیب های کمبود گاز تنها به این موارد ختم نمی شود. چراکه برای برداشت از میادین نفتی باید مقداری گاز در آنها تزریق شود. چنانچه این اتفاق به صورت کامل و به موقع انجام نشود، شاهد افت برداشت از چاه های نفت خواهیم بود.

حسینی ادامه داد: ذخایر درجای نفت ایران حدود ۶۰۰ میلیارد بشکه تخمین زده می شود. چنانچه با تزریق بیشتر و به موقع گاز در میادین بتوانیم ۱۰ درصد یعنی حدود ۶۰ میلیارد بشکه میزان استحصال نفت را افزایش دهیم، درآمدهای نفتی ایران تا حد زیادی (با احتساب قیمت های روز یعنی ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه) حدود ۶ تریلیون دلار افزایش پیدا می کند.

او با بیان اینکه در چند سال گذشته هیچ وقت سهم تزریق گاز را به میادین را نداده‌ ایم، گفت: تابستان برق نداشتیم که کمپرسور هایی ما تزریق گاز کنند و زمستان هم گاز نداشتیم تزریق کنیم. در نتیجه دولت سیزدهم باید اقدامات مناسبی در حوزه ارتقای بهره‌ وری انرژی و بهینه‌ سازی مصرف گاز انجام دهد تا گاز به میادین هم برسد.

به گفته معاون سابق وزیر نفت، در حال حاضر مقدار گاز تزریق شده به میادین نفتی کمتر از ۱۰۰ میلیون متر مکعب است در حالیکه اگر قصد افزایش تولیدات خود را داریم خیلی بیشتر از اینها باید گاز به میادین خود تزریق کنیم.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha