۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
سیگنال های جدید بورس دارای اثری موقتی یا پایدار؟
یادداشت؛

سیگنال های جدید بورس دارای اثری موقتی یا پایدار؟

در حال حاضر شاخص کل تا مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می تواند رشد کند و دوباره تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد افت کند و این سناریو تا زمانی که توافق برجام امضا نشود، احتمالا ادامه دار است.

حامد شایگان؛ گروه بورس: در یک هفته اخیر بورس با سیگنال های مثبت برجام مواجه شده و همین موضوع بار دیگر نقدینگی را به این بازار کشید و خروج پول از صندوق های ثابت هم به نوعی به تحرکات بازار افزود و این مساله ارزش معاملات را خرد به ۳۹۰۰ میلیارد تومان رساند که تقریبا برابر با بیشترین مقدار ارزش معاملات در مرداد ماه بوده، اما آیا این سیگنال کافی است که به این نتیجه برسیم که بازار روند صعودی خود را آغاز کرده؟ به طور قطع خیر. شاخص کل تا مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می تواند رشد کند و دوباره تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد افت کند و این سناریو تا زمانی که توافق برجام امضا نشود می تواند ادامه داشته باشد، بنابراین سیگنال برجام در هفته پیش رو هم در همین حد نوسان گیری روی بازار تاثیر می گذارد و البته نه روی همه گروه ها و نمادها.

وضعیت معاملات بورس نشان داد که بازار حالت لیدر محوری نداشتهخارج شده و خیلی از نمادها خریدار خاص خودش را داشته ند و برخی گروه ها هم همچنان راه گذشته را دنبال می کردند. هرچند سناریو قدیمی آغاز حرکت بازار با نمادهای کوچک در هفته گذشته به چشم می آمد و به نوعی چهارشنبه ای گذشته رشد شاخص هم وزن بیش از دو برابر شاخص کل بود

از طرف دیگر وضعیت معاملات بورس نشان داد که بازار حالت لیدر محوری نداشتهخارج شده و خیلی از نمادها خریدار خاص خودش را داشته ند و برخی گروه ها هم همچنان راه گذشته را دنبال می کردند. هرچند سناریو قدیمی آغاز حرکت بازار با نمادهای کوچک در هفته گذشته به چشم می آمد و به نوعی چهارشنبه ای گذشته رشد شاخص هم وزن بیش از دو برابر شاخص کل بود و تقریبا می توان گفت برتری نمادهای کوچک و متوسط مشهود است. هرچند خیلی از نمادهای سیمانی فراموش شده و ساختمانی ها، برخی بانکی ها، برخی تجهیزاتی ها و ... با وجود افت سنگین مورد توجه و اقبال نیستند و این سیگنال منفی بازار است و می تواند نشان دهد که نوسان بازار موقتی و با محوریت بازارگردان های خاص است.

همچنین نباید نادیده گرفت که تضاد در بازار موج می زند؛ برخی حقیقی های خرد فروشنده و برخی حقیقی ها درشت خریدار شده اند و همین موضوع باعث شده تا تراز حقیقی های خرد روز چهارشنبه ۶ میلیارد تومان مثبت شود، در حالی که حقیقی های درشت بالای ۱۶۰ میلیارد تومان تراز مثبت داشتند، از این رو می توان گفت حقیقی های متضرر در بورس که پس انداز خود را دو سال پیش وارد بازار کرده بودند علی رغم افت معنادار سرمایه خودشان ترجیح می دهند کماکان از بازار خارج شوند. شاید همین خریدارهای نسبتا درشت باعث شده که اقبال به نمادهای کوچک و متوسط بیش از نمادهای بزرگ باشند.

تک نمادها فارغ از برجام و با توجه به پی بر ایی که دارند مهمترین درایور خرید را کسب کرده اند بالاخره در کشوری که آپمارتمان های هزار میلیاردی در آن معامله می شود، شرکت های بورسی کوچک به شدت می توانند تحت تاثیر معاملات پول های هوشمند شوند، زیرا ارزش برخی از این نمادها با سهام شناور زیر ۲۰۰ میلیارد می تواند با یک تقاضای خرید رشد قابل توجهی داشته باشد

از نظر ارزندگی گروه های بورسی و صرفا با در نظر گرفتن اوج قیمت آنها در سال ۱۳۹۹؛ ساختمانی ها به دلیل اینکه افت بسیار شدیدی نسبت به پیک قیمتی داشته و همچنین نسبت به ارزش دارایی ها قیمت بسیار نازلی دارند باعث شده در هفته های اخیر همراه با گروه های برجامی مورد تقاضا باشند و تجهیزاتی و پیمانکاری ها هم که مدتها بود فقط افت می کردند، شاهد برگشت قیمت هستند و حتی برخی نمادهای فلزی کوچک و متوسط هم نسبت به این اواخر معاملات بهتری تجربه کردند و این حکایت از این دارد که تک نمادها فارغ از برجام و با توجه به پی بر ایی که دارند مهمترین درایور خرید را کسب کرده اند بالاخره در کشوری که آپارتمان های هزار میلیاردی در آن معامله می شود، شرکت های بورسی کوچک به شدت می توانند تحت تاثیر معاملات پول های هوشمند قرار گیرند زیرا ارزش برخی از این نمادها با سهام شناور زیر ۲۰۰ میلیارد است و می تواند با یک تقاضای خرید رشد قابل توجهی داشته باشد.

کد خبر: ۱۷۰٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha