۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر عکاسان کرمانی| وقتی تخصص بی معنا می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر عکاسان کرمانی| وقتی تخصص بی معنا می شود

کرمان- گرانی تجهیزات عکاسی و پایین بودن درآمد، عکاسان کرمانی را درگیر چالش های اقتصادی کرده و بسیاری از آنها به سمت کارهای غیرمرتبط رفته‌اند.

بازار؛ گروه استان ها: می شود گفت از گذشته تاکنون حرفه عکاسی برای بسیاری از مردم جامعه جذابیت خاص خودش را داشته و دارد. در گذشته مردم از دوربین عکاسی فقط برای ثبت لحظات خاص زندگی خود استفاده می کردند اما امروز با پیشرفت تکنولوژِی و تغییرات اساسی که در دوربین نیز رخ داده، عکاسی تبدیل به یک شغل شده است.

این رشته به چند دسته عکاسی چهره، عکاسی تبلیغات، عکاسی طبیعت، عکاسی سیاسی، عکاسی خبری و… تقسیم می شود. این حرفه‌ حساس نیازمند داشتن دید هنری و خلاقیت بالاست و تنها داشتن دوربین و ثبت چند عکس به معنی داشتن استعداد در این رشته نیست.

عکاسان حرفه ای معتقدند که عکاسی یکی از جذاب ترین شغل هاست و افراد بسیاری دوربین به دست می شوند اما کمتر کسی قادر است این مسیر جذاب را تا انتها دنبال کند و سختی های آن را تاب آورد.

در عکاسی حرفه ای چیزی به نام زمان و مکان معنا ندارد و این حرفه مرز نمی شناسد و رکن اصلی این حرفه جذاب و پیچیده دل به خطر زدن است. این عکاسان بوده اند که قاب هایی از بزرگترین رویدادهای جهان را همیشه پیش روی ما قرار داده اند و تصاویری که از حوادث تاریخ به خاطر داریم را عکاسان ثبت کرده اند.

متاسفانه عکاسی در ایران نه تنها حرفه پردرآمدی نیست بلکه پرهزینه نیز است هر چند این مسائل نیز نتوانسته مانع از فعالیت عکاسان حرفه ای شود. هنر عکاسی فقط عشق است و نمی توان به عنوان شغل به آن نگاه کرد ، البته اگر عکاسی در رشته‌هایی مانند عکاسی تبلیغاتی، مدلینگ و آتلیه دنبال شود و به تکنیک‌های خاص این هنر مسلح شود عکاس می‌توان درآمد بالاتری کسب کند.

این هنر سختی های زیادی را به دنبال دارد و ضرورت حمایت دولت از عکاسان فعال احساس می شود؛ هم اکنون تجهیزات عکاسی به شدت درگیر افزایش قیمت است و کوچکترین اتفاقی برای دوربین و تجهیزات عکاسی خسارات بالایی را به بار می آورد و گاهی جبران آن نیز برای عکاس دشوار است و حتی مقرون به صرفه هم نیست.

متاسفانه تصور و ذهنیت اغلب افراد جامعه بر این است که این حرفه بسیار آسان است و حتی انتظار دارند در قبال عکسی که از آنها ثبت می شود هزینه ای پرداخت نکنند البته این باور در بین ارگان های دولتی و غیردولتی نیز به وضوح قابل مشاهده است و بر همین اساس است که هزینه واقعی انجام یک پروژه عکاسی را متقبل نمی شوند.

متاسفانه امروز همه دوربین به دست شده اند و و همین تعدد افراد دوربین به دست نیز یکی از دلایل اینگونه استنباط ها هستند. جامعه از مشکلات و سختی های این حرفه و هزینه های آن بی خبر است و از استهلاک تجهیزات گرانقیمت عکاسی خبر ندارند.

همین باورها باعث شده تا عکاسان نتوانند از حرفه شان درآمد مناسبی را کسب کنند. نبود بازار و مارکتینگ قوی برای فروش عکس در کشور و عدم امکان کسب درآمد حرفه ای از این حوزه از خلاءهای موجود در این بخش است.

عکاسان کرمانی از امنیت شغلی برخوردار نیستند

محسن سعادت نصری از عکاسانی است که سالهاست در کرمان به شکل حرفه ای به عکاسی می پردازد او با بیان اینکه عکاسان کرمانی از امنیت شغلی برخوردار نیستند گفت: بسیاری از عکاسان کرمانی با مشکلات جدی اقتصادی دست به گریبان هستند و همین مسئله آنها را وادار کرده تا به سمت کارهای غیر مرتبط بروند.

کمتر اثر تولیدی فاخری از عکاسان استان شاهد هستیم شرایط اقتصادی باعث شده که بسیاری از عکاسان به سمت آموزش بروند به جز تعداد محدودی که بنیه و پشتیبان مالی خوب و تجهیزات مفصلی دارند که پروژه های صنعتی انجام می دهند

وی افزود: کمتر اثر تولیدی فاخری از عکاسان استان شاهد هستیم شرایط اقتصادی باعث شده که بسیاری از عکاسان به سمت آموزش بروند به جز تعداد محدودی که بنیه و پشتیبان مالی خوب و تجهیزات مفصلی دارند که پروژه های صنعتی انجام می دهند.

سعادت نصری اضافه کرد: تعدادی هم چون که حجب و حیا و مناعت طبع دارند به سمت هر ژانری نمی روند، برخی از عکاسان نیز پروژه های عکاسی عروسی برمی دارند.

وی تاکید داشت: تشکیلات قدرتمندی در کرمان که از عکاسان حمایت کند وجود ندارد. یک انجمن عکاسان است که آن هم خودش نیاز به پشتوانه دارد هیچ تشکل صنفی قدرتمندی که از عکاسان واقعی نه عکاسان بازاری حمایت کند، وجود ندارد.

این عکاس کرمانی ادامه داد: تاریخ می گوید بعد از مدتی تلاش و کار کردن انگیزه و انرژِی در کرمان تحلیل می رود این در حالی است که عکاسان در استان های دیگر مانند یزد، خراسان، اصفهان، تبریز و... وضعیت بهتری دارند.

موبایل و روابط‌عمومی‌های مخرب شاخص حرفه‌ای بودن عکس را زیر سوال برده‌اند

وی یادآور شد: در کرمان عکاس را فقط سر بزنگاه و اتفاقات مهم می خواهند در کل شیوه برخورد و نگاه به عکاسان حرفه ای در کرمان تحقیرآمیز است چون نگاه حرفه ای و دستمزد معقول وجود ندارد شما قطعا متوجه شده اید با وجود موبایل و روابط عمومی های مخرب شاخص حرفه ای بودن عکس زیر سوال رفته است.

سعادت نصری تاکید کرد: خود خانه مطبوعات و نشریات نیز جایگاهی برای عکاسان قائل نیستند.

وی با بیان اینکه تهیه تجهیزات سخت گران تمام می شود، گفت: نگاه خلاق و نوآورانه کم شده است. جنس هنر به نظر من مناسبت پذیر نیست، عکاسی سخت مناسبت پذیر شده یعنی انتخاب شده با تاریخ مصرف محدود، کمتر دنبال خلاقیت می رویم.

حرکت نزولی عکاسی در کرمان

وی اضافه کرد: در آموزش هم سالیان سال پیرو سر فصل های الفبایی هستیم، در صورتی نگاهی به عکاسی دنیا بیندازیم متوجه حرکت نزولی در استان هستیم.

سعادت نصری تصریح کرد: تولید اندیشه نداریم، خود بزرگ بین هم هستیم(در کرمان اکثرا حامل واژه استاد هستند) هنرجو، دانشجو، جوان و پیر در کنار اینها هیچ گونه آژانس عکس خبری هم در کرمان وجود ندارد. تفکیک ژانر هم نداریم و عکاس عروسی همان عکاس روز و شب است.

نمی شود انکار کرد که نیاز اقتصادی اخلاق را از بین می برد و اگر اقتصاد هنرمند تامین باشد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود

سعادت نصری ادامه می‌دهد: فضای فرهنگی کرمان به سمت عامه پسندی رفته و وجود یک مافیا در فرهنگ و هنر استان به بسیاری از هنرمندان ضربه زده است.

وی افزود: نمی شود انکار کرد که نیاز اقتصادی اخلاق را از بین می برد و اگر اقتصاد هنرمند تامین باشد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. روابط عمومی‌ها و مسئولان ادارات نیز از سواد بصری برخوردار نیستند و در زمینه عکاسی تخصص ندارند و همین مساله باعث شده تا برای عکاسان ارزش قائل نباشند.

تخصص و رزومه معنا ندارد

این عکاس تئاتر از عدم وجود تخصص در کرمان گلایه کرد و گفت: اکنون تخصص و رزومه بی معناست و چیزی شبیه یک شوخی است زیرا روابط بر ضوابط می چربد و لابی‌گری در استخدام‌ها بیداد می‌کند.

وی تاکید کرذ: عکاس خوب آگاهی و اندیشه خلق می کند اما مظلوم واقع می شود و با او برخورد خوبی نمی شود. وضعیت اقتصادی عکاس مناسب نیست و این مساله باعث عدم خلاقیت، نا امیدی، نداشتن ثبات تفکر و تامل شده است. جان می‌کنیم برای ایجاد آگاهی، ولی پوستمان کنده می‌شود تا حداقل حقمان را بگیریم، چهره بودن با تولید آثار پوچ بر گمنامی و فاخر بودن ارجحیت دارد.

کد خبر: ۱۷۰٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha