۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
صفر شدن واردات سیم و کابل با خودکفایی در تولید داخل

صفر شدن واردات سیم و کابل با خودکفایی در تولید داخل

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از صفر شدن واردات سیم و کابل با خودکفایی در تولید داخل خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا کلاهی گفت: زمانی واردکننده سیم و کابل بودیم، اما اکنون علاوه بر تامین بازار داخل، محصولات ما در بازارهای صادراتی هم از قدرت رقابت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: برای توسعه و ارتقای کیفیت تولیدات سیم و کابل لازم است مواد اولیه از جمله مس و محصولات پتروشیمی با قیمت مناسب و تعادلی در اختیار تولیدکنندگان قرارگیرد، زیرا تجربه نشان داده نوسان قیمت مواد اولیه به تولید داخلی آسیب رسانده است.

کلاهی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۰۰ شرکت کابل ساز در کشور در حال تولید هستند گفت: با وجود واحدهای تولیدی کیفی و قدرتمند سیم و کابل در کشور، متاسفانه ۹۵ درصد سیم و کابل موجود در بازار لاله زار غیر استاندارد است که این سیم و کابل‌ها بیشتر در کارگاه‌های زیر زمینی متعلق به فروشندگان خیابان لاله زار تولید می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، علت شیوع کالاهای تقلبی و غیر استاندارد در حوزه سیم و کابل را گرانی مواد اولیه دانست که حاشیه سود منطقی تولید را بشدت کاهش داده است.

وی حاشیه سود منطقی برای تولید سیم و کابل در کشور را ۹ درصد اعلام کرد و افزود: شرکت‌های کوچک با حاشیه سود ۹ درصدی دوام نمی‌آورند و مجبور می‌شوند که با کاهش کیفیت، حاشیه سود خود را برای ماندن در چرخه رقابت افزایش دهند.

کلاهی برلزوم ایجاد نقشه راه برای تولید سیم و کابل در کشور تاکید کرد و گفت: برای حل مشکلات تولید در این بخش لازم است به شرکت‌های دانش بنیان با طرح‌های جدید اهمیت بیشتری بدهیم و با نشان سازی و توسعه کارگاه‌های کوچک و متوسط در ارتقای تولید کالاهای استاندارد بکوشیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، قطع برق واحدهای تولید سیم و کابل، مشکلات نظام بانکی از جمله نرخ بهره، مشکلات ارزی، فضای کسب و کار، نیروی انسانی غیر متخصص و نگرانی از بی توجهی مجدد به زنجیره تولید داخلی را از دیگر چالش‌های صنعت سیم و کابل برشمرد و گفت: باوجود مواد اولیه فراوان و مزیت نسبی که در این صنعت داریم، اما به علت فقدان حمایت منطقی از صنایع داخلی، ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل نمی‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران همچنین کاهش تقاضای داخلی و جهانی را از دیگر چالش‌ها و موانع تولید سیم و کابل در کشور برشمرد و گفت: در آینده نزدیک با توسعه روابط با روسیه و عراق، صادرات سیم و کابل به این کشورها افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۷۰٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha